Ga naar inhoud


NPO Nieuws en NPO Zappelin stoppen


di-on-air

Aanbevolen berichten

NPO bezuinigt: NPO Nieuws en NPO Zappelin stoppen

NPO trekt nog dit jaar de stekker uit de digitale themakanalen NPO Nieuws en NPO Zappelin. Distributie bij Ziggo, KPN en andere distributeurs wordt dan ook gestaakt.
 
Het stoppen van de twee digitale tv-zenders NPO Nieuws en NPO Zappelin werd al eerder door publieke omroep NPO aangekondigd in het Concessiebeleidsplan 2022-2026. Dat NPO nog dit jaar op 15 december met beide themakanalen stopt komt evenwel als verrassing, De digitale themakanalen van NPO worden bij de meeste distributeurs – waaronder Ziggo, KPN, Canal Digitaal, T-Mobile en Delta Fiber (Delta en Caiway) – aan klanten aangeboden in aanvullende tv-abonnementen.
 

 

Samenvoegen

De content die op NPO Nieuws wordt uitgezonden, is na het stoppen terug te vinden op het digitale themakanaal NPO Politiek. Dit kanaal wordt ook door NPO ingezet om sportevenementen uit te zenden die niet op de drie landelijke NPO-zenders te zien zijn. NPO Zappelin heeft in de ogen van NPO geen toegevoegde waarde meer omdat content ook op andere NPO-zenders te zien is. Ook op radiogebied zijn in het Concessiebeleidsplan wijzigingen aangekondigd. Hierdoor zullen enkele digitale themakanalen van internet en uit de ether via DAB+ verdwijnen. Het is onduidelijk wanneer deze aanpassingen door NPO worden doorgevoerd.

 

 

Bron: Totaal TV

 
 
  • Like 1

Ik heb een M7 MZ 101 ontvanger.

Canal Digitaal ik mis, Discovery, Eurosport 1&2, TLC, Animal Planet en ID 

Graag Fox, SBS9, RTL-Z, Comedy Central, Spike, Nickelodeon, 24 Kitchen,  History en MTV NL in HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Benieuwd of de (nieuws) programma 's met gebarentolk blijven.

Zoals het Jeugdjournaal (19 uur) en Journaal (20 uur) nu worden uitgezonden op NPO Nieuws. 

 

Ook had men Sesamstraat speciaal om 18.30 uur gezet voor de kleinste kijkers.

Misschien gaat dit naar NPO 1 Extra?

 

Kan me voorstellen dat men NPO Politiek vrij willen laten voor live debatten. 

 

 

aangepast door di-on-air

Ik heb een M7 MZ 101 ontvanger.

Canal Digitaal ik mis, Discovery, Eurosport 1&2, TLC, Animal Planet en ID 

Graag Fox, SBS9, RTL-Z, Comedy Central, Spike, Nickelodeon, 24 Kitchen,  History en MTV NL in HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij hebben alle providers NPO Nieuws en Politiek wel beiden in het basispakket zitten.

Vaak NPO 1 Extra zit in het pluspakket. 

Vind dit wel bijzonder omdat deze zender gewoon via de NPO app is te bekijken

aangepast door di-on-air

Ik heb een M7 MZ 101 ontvanger.

Canal Digitaal ik mis, Discovery, Eurosport 1&2, TLC, Animal Planet en ID 

Graag Fox, SBS9, RTL-Z, Comedy Central, Spike, Nickelodeon, 24 Kitchen,  History en MTV NL in HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of er nog een hond kijkt en/of luistert kan ik niet weten daar honden geen feedback geven op internet, maar dat er zeer weinigen kijken en of luisteren is uit de kijkcijfers wel gebleken. Maar het Concessiebeleidsplan 2022-2026 daar zouden we wel de inhoudt van moeten kunnen achterhalen.

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Alfons Verbiest zei:

Ik kan alleen voor KPN spreken. Daar zit NPO Nieuws in het basispakket en NPO Politiek in het pluspakket. Persoonlijk zit ik er niet mee aangezien ik het pluspakket heb. Maar een hoop anderen......?

Bij alle klanten die het KPN Husselpakket hebben voor Internet en TV in combinatie met een mobiel abonnement is het pluspakket deze maand gratis geworden. Overigens heeft een moderator van KPN een verzoek van klanten om NPO Politie te verplaatsen naar het Basis-pakket intern doorgegeven naar de afdeling die daar over gaat.  Afwachten maar.... 

  • Like 1
  • Bedankt 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

NPO claimt kanaalnummers bij Ziggo. KPN en andere distributeurs

NPO brengt op 15 december het aanbod van digitale themakanalen naar drie terug. Daarbij probeert de publieke omroep bij alle distributeurs het gelijke kanaalnummer te claimen.
 
Het einde van de digitale themakanalen NPO Nieuws en NPO 3 Extra/NPO Zappelin op 15 december betekent dat het aantal digitale lineaire themakanalen tot drie wordt teruggebracht. Dit zijn NPO 1 Extra, NPO 2 Extra en NPO Politiek. Daarbij wordt NPO Politiek een kanaal waar politiek met nieuws en sport wordt aangevuld.

 

Kanaalnummers

De aankomende wijziging is voor NPO direct het moment om bij alle distributeurs die de digitale themakanalen doorgeven om vanaf 15 december kanaalnummers in de zenderlijst te claimen. Als het aan NPO ligt dat wordt de NPO themakanalen op de voorkeuzenummers 81 tot en met 83 in de zenderlijst van distributeurs als Ziggo, KPN, Canal Digitaal, T-Mobile en Delta Fiber (Delta en Caiway) aangeboden. In de visie van NPO wordt NPO 1 Extra op 81 aangeboden. NPO 2 Extra en NPO Politiek respectievelijk op 82 en 83. In ieder geval de kleinere aanbieder Stichting Kabelnet Veendam (SKV) gaat de NPO themakanalen op de door NPO begeerde kanaalnummers doorgeven.

 

Bron: Totaal TV

 
 
aangepast door di-on-air

Ik heb een M7 MZ 101 ontvanger.

Canal Digitaal ik mis, Discovery, Eurosport 1&2, TLC, Animal Planet en ID 

Graag Fox, SBS9, RTL-Z, Comedy Central, Spike, Nickelodeon, 24 Kitchen,  History en MTV NL in HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de NPO de nummers 81 t/m 83 gaat claimen zal het ook wel prettig zijn dat deze zenders in het basispakket wordt weergegeven 

Ik heb een M7 MZ 101 ontvanger.

Canal Digitaal ik mis, Discovery, Eurosport 1&2, TLC, Animal Planet en ID 

Graag Fox, SBS9, RTL-Z, Comedy Central, Spike, Nickelodeon, 24 Kitchen,  History en MTV NL in HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zit vast wel weer een financieel plaatje achter. Zover ik weet, is er geen wettelijke verplichte doorgave van deze aanvullende digitale kanalen. Als iets in een Basis-pakket komt, moet elke abonnee daaraan meebetalen.

Als alle TV-zenders die er bestaan, in een Basis-pakket komen, dan wordt een Basis-pakket veel te duur. 

    

  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij wel passend als ze die NPO Politiek ook via hun DVB-T2 mux gaan uitzenden, ik meen dat daar nog ruimte is. 

  • Like 1

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de DVB-T2 mux worden momenteel 6 TV-zenders doorgegeven. NPO 1/2/3, twee regionale zenders en nu "tijdelijk" alweer een jaar NPO2 Extra.

Er is ruimte voor 7 TV-zenders, waaronder dus twee regionale zenders. (Dit kan niet anders vanwege de beperkte hoeveelheid frequentieruimte)

 

Naast NPO 1/2/3 kun je maximaal 2 extra zenders kwijt. Mijn voorkeur is dan NPO 1 Extra (vanwege bv het Glazen Huis en de Top 2000) en NPO Politiek.

Maar omdat de aanvullende zenders geen verplichte doorgifte kennen, waag ik te betwijfelen of ze ooit via deze mux doorgegeven gaan worden. Het zou wel heel fijn zijn, want dan zijn deze zenders voor meer mensen direct beschikbaar op de TV.  

 

 

 

  

  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Noordzee zei:

...Op de DVB-T2 mux worden momenteel 6 TV-zenders doorgegeven. NPO 1/2/3, twee regionale zenders en nu "tijdelijk" alweer een jaar NPO2 Extra.

Er is ruimte voor 7 TV-zenders, waaronder dus twee regionale zenders. (Dit kan niet anders vanwege de beperkte hoeveelheid frequentieruimte)

Naast NPO 1/2/3 kun je maximaal 2 extra zenders kwijt. Mijn voorkeur is dan NPO 1 Extra (vanwege bv het Glazen Huis en de Top 2000) en NPO Politiek...

 

Het lijkt erop dat er nu wat minder ruimte is op die mux.

Kennelijk heeft mijn geklaag hier over de mosquito noise geholpen en zijn de bitrates verhoogd?

ChAlloc_DVBT_Ch21.jpg.37d233e60dd13300f61f3b3e86156ef9.jpg

 

Zo zag het er begin september nog uit.

StreamAllocation_Ch21.jpg.e38f637ec925a3bab1d12f910cd117ba.jpg

 

De huidige bitrates: (dit is natuurlijk maar een momentopname en niet representatief voor andere momenten)

Bitrate_Ch21.jpg.54d40cac93ffc8926b2de1b9a71e0a14.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De bitrates wijzigen continu, is ook afhankelijk van het uit te zenden programma. Dit is een momentopname van vanochtend

NPO 1 : 3,5

NPO 2 : 3,7

NPO 3 : 3,6

NPO 2 Extra : 3,0

Regionaal 1 : 3,6 

Regionaal 2 : 3,6

Data en Audio : 3,1

Radio : 1,0

 

Over : 4 ,1

 

Ter vergelijking een transponder met 8 commerciële zenders : 

ESPN : 3,4

ESPN 2 : 4,6

BBC One : 2,7

BBC Two : 2,6 

TLC 2,9 

24 Kitchen : 3,0

NGC : 3,4

MTV : 2,9

Data en Audio : 2.1

Radio : 0,3

Over : 1,2

aangepast door Noordzee
  • Bedankt 2

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Noordzee zei:

De bitrates wijzigen continu, is ook afhankelijk van het uit te zenden programma

Helemaal waar, ik zie nu dat er tijdens mijn meting een voetbalwedstrijd werd uitgezonden op NPO1.

 

Waar ik wel nog mee zit is dat kennelijk de totale (bruto) bitrate is verlaagd?

Die was begin september nog 35,29 en is nu 29,33?

Ik meen begrepen te hebben dat die totale bitrate vast lag en alleen afhankelijk is van de bandbreedte en diverse parameters.

Wat is er hieraan dan gewijzigd?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...