Ga naar inhoud


10 koppen


Gradje888

Aanbevolen berichten


20 minuten geleden, joop001 zei:

Wat bedoel je met deze vraag? Wat beoogd je met deze vraag? Snap de vraagstelling niet?

Dat zal ik toelichten. Als ik een satelliet - ontvangschotel beschouw als een datalink (weliswaar 1 richting) dan vind ik het interessant hoeveel dit neerzet vergeleken met een Internet dataverbinding. Ik ga er dus wel vanuit dat alle 4 banden tegelijk worden verwerkt.

 

Rekenvoorbeeld Astra 19,2 graden. Ik neem grove richtgetallen voor het gemak.

 

100 transponders met gemiddeld 50 Mbit/s netto datarate. Dat is dus 5 Gbit/s voor 1 orbital positie. Deze waarde wordt niet gehaald door alle andere 9 satellieten, sommige hebben minder transponders. Als het dus lukt om 10 satellieten uit 1 schotel te halen bereikt deze dus een data capaciteit van enkele tientallen Gbit/s.

 

Natuurlijk heeft deze berekening geen zin, het is meer een idee krijgen van de prestatie.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@OFDM: Ik heb hetzelfde gevoel als Joop001..🤔

De bitrates zeggen mij weinig, maar als je erin geinteresseerd bent, en weet waar je over praat, is het toch leuk, zoiets “ in de groep “ te gooien…! 

ik vraag me af, waarom deze waarde niet gehaald kan worden, door alle andere satellieten..?

Zoals mijn installatie opgesteld staat, met 6 lnb’s, kan ik zeker 12 zenders opnemen, naast dat ik er één bekijk. ( meer heb ik niet getest..!)

Krijg ik dan een meervoud van die 5 Gbit/s..???

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, OFDM zei:

Dat zal ik toelichten. Als ik een satelliet - ontvangschotel beschouw als een datalink (weliswaar 1 richting) dan vind ik het interessant hoeveel dit neerzet vergeleken met een Internet dataverbinding. Ik ga er dus wel vanuit dat alle 4 banden tegelijk worden verwerkt.

 

Rekenvoorbeeld Astra 19,2 graden. Ik neem grove richtgetallen voor het gemak.

 

100 transponders met gemiddeld 50 Mbit/s netto datarate. Dat is dus 5 Gbit/s voor 1 orbital positie. Deze waarde wordt niet gehaald door alle andere 9 satellieten, sommige hebben minder transponders. Als het dus lukt om 10 satellieten uit 1 schotel te halen bereikt deze dus een data capaciteit van enkele tientallen Gbit/s.

 

Natuurlijk heeft deze berekening geen zin, het is meer een idee krijgen van de prestatie.

Ok die invalshoek. Je probeert het geheel daarmee binnen een referentie kader te plaatsen, als ik het goed begrijp.

 

Wat ik zelf bijzonder aan dit schoteltype vindt is hoe men tot de oplossing is gekomen. Dat vind ik heel knap. Maar het werkt super. Het uitrichten was destijds even een dingetje. Maar als je het eenmaal door hebt en je bent secuur, dan is het goed zelf te doen. Waarna je er heel  veel plezier van hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, window zei:

@OFDM: Ik heb hetzelfde gevoel als Joop001..🤔

De bitrates zeggen mij weinig, maar als je erin geïnteresseerd bent, en weet waar je over praat, is het toch leuk, zoiets “ in de groep “ te gooien…! 

ik vraag me af, waarom deze waarde niet gehaald kan worden, door alle andere satellieten..?

Zoals mijn installatie opgesteld staat, met 6 lnb’s, kan ik zeker 12 zenders opnemen, naast dat ik er één bekijk. ( meer heb ik niet getest..!)

Krijg ik dan een meervoud van die 5 Gbit/s..???

 

Andere orbital posities hebben daar niet altijd zoveel satellieten in een cluster staan. Zo heeft Astra 23,5 graden bijvoorbeeld alleen hoge band transponders in bedrijf. Dat is dan al de helft minder (bij benadering). En weer andere satelliet posities hebben misschien ook minder of andere types satelliet met minder transponders of minder datarate per transponder.

 

Het ligt er dus aan wat de andere 5 satellieten bereiken maar het aantal zenders (of data) dat je gelijktijdig kunt verwerken/ ontvangen/ opnemen is ook weer een prestatie indicatie maar dan op een ander vlak.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-2-2022 om 09:12, edbe zei:

 

nog niet eens!

Hij vroeg niet naar hoeveel of hoe weinig zenders wij kijken.

 

Satellieten met een groot free to air aanbod zijn op 28 oost (Brits), 13 oost (veel italiaans en int.), 19  oost (veel Duits en Frans), 5 West (maar dan moet je wel met multistream overweg kunnen en dan pak je veel, heel veel Italiaans en Frans aanbod). Zie ook topics over de Big Bisat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...