Ga naar inhoud


Dab+ antenne en schotel coax op het dak samenvoegen en beneden weer splitsen?


putemmer

Aanbevolen berichten


18 uren geleden, Old Satterhand zei:

Rest mij nog een vraag aan @putemmer: waarom denk je een externe antenne nodig te hebben?

 

Het is mijn ervaring dat grofweg 4 van de 5 DAB radio gebruikers de meegeleverde sprietanenne niet goed afstellen.

Dat komt vooral omdat de fabrikant dat niet goed heeft aangegeven in de gebruiksaanwijzing.

 

Voor een goede DAB radio ontvangst in de 190 - 230 MHz band is het nodig de sprietantenne:

  • Verticaal te plaatsten
  • De lengte in te korten tot zo'n 40 tot 50 cm

 

Ja het is echt waar, de meeste DAB ontvangers presteren beter als je de antenne inkort.

Probeer het maar eens.

Bedankt voor het meedenken.

Inderdaad.

De woning is net nieuw gebouwd. Dus isolatie in de muur voorzien van een Aluminium damplaag en de ramen zijn HR++. Dus dat is een kooi van Faraday.

 

De binnenantenne is ca 35 cm en dus niet zoals van Yamaha bijgeleverd gebruikt.

 

De zendmast van de NL zenders staat op 2km afstand en komt dus prima binnen.
Maar de Belgische en Duitse zenders niet.
Als de binnen antenne (ca 35cm) buiten wordt gehangen dan komen er gigantisch veel binnen (Duitse en Belgische).
 

Daarom de oplossing om de antenne op het dak te plaatsen.
Zie voor verdere details en problemen (i.v.m. mijn vragen) de intro 🙂

 

 

aangepast door putemmer
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@putemmer

Dan zou ik kiezen voor een richtantenne buiten en eventueel een versterker (20 dB, VHF) gebruiken, als dat nodig blijkt.

Een richtantenne omdat je de sterke lokale zenders moet zien te vermijden. Een gemiddelde DAB radio is geen DX ontvanger!

 

Ik zou zelf ten alle tijden kiezen voor een eigen kabel voor de DAB radio.

Maar als je het toch wilt combineren dan heb je nu voldoende info van ceesv en sprietje gekregen om het uit te proberen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet waar TS zich bevindt. Maar sinds november 2021 zelfde situatie hier.

 

Mijn oplossing was idd buitenantenne DAB+ radio. Daarvoor zelfbouw antenne gemaakt van stukje coax. Deze in pvc buis geplaatst en waterdicht gemaakt. Vervolgens op de terristische aansluiting vd disqswitch. In huis via splitter signaal naar DAB+ add on en satreceiver. 

 

Resultaat momenteel 122 zenders. De NL zenders (goede 60) standaard goede ontvangst en afhankelijk een variërend aanbod van de Duitse DAB zenders.

 

Locatie even ten zuiden van Drachten.

 

Totale kosten voor antenne en splitter incl verzendkosten minder dan €20. 

 

Ontvangst satelliet heeft er voor niet merkbaar onder geleden door verlies agv de splitter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joop0001,

 

Locatie: midden Limburg, dus perfecte locatie om veel DAB+ zenders uit Belgie als ook Duitsland te kunnen ontvangen.

Ik heb als test ook een zelfbouw antenne als test gemaakt van stukje coax gemaakt. Prima resultaat. Als ik die buiten hang dan heb ik zoals vermeld heel veel DAB zenders 🙂

 

Bedankt voor de uitleg van jou installatie. Ik heb er niet aan gedacht maar zo kan het dus ook 🙂
Ik heb namelijk een "EMP-CENTAURI S8/1PCP-W2 DISEQC SWITCH" en dus óók een Terrestrische ingang. Totaal niet aan gedacht.

Dus als ik beneden bij de ontvanger een "Satellite combiner" aansluit zou het dus moeten werken:-)
Jij hebt het over "splitter signaal naar DAB+ en satreceiver" en "Ontvangst satelliet heeft er voor niet merkbaar onder geleden door verlies agv de splitter.  ".

Vraag: gebruik jij een gewone "2 way splitter 5-1000MHz" of een "combiner zoals Sprietje aangegeven heeft?
 
 
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een gewone splitter heeft geen gelijkspanning doorvoer voor je LNB en isoleert die spanning niet naar je DAB ontvanger.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

6,5 dB demping voor die splitter, en geen demping tussen de verschillende uitgangen!

En dan moet je ook nog koppelen in de mast wat ook verlies geeft.

 

Hirschmann geeft de volgende waarden.

 

Electrische specificaties

Frequentiebereik (MHz)
Input 1 950-2150 MHz
Input 2 47-862 MHz
Impedantie (Ω)
75
Doorgangsverlies
Input 1 3.0 dB
Input 2 2.0 dB
Demping
Input 1 50 dB
Input 2 20 dB
 
Maar 2 a 3 dB verlies, en een demping tussen de banden van 20 tot 50 dB.
 
 
Ik weet wel waar mijn voorkeur naar uit gaat.
 
 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Met 12 dB demping op jouw splitters t.o.v. de andere oplossing zal je een paar zenders minder ontvangen.

Het mast koppelfilter kost rond de € 22.

Een uitkoppel antenne doos kost rond de 5 a 10 Euro.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ceesv zei:

Met 12 dB demping op jouw splitters t.o.v. de andere oplossing zal je een paar zenders minder ontvangen.

Het mast koppelfilter kost rond de € 22.

Een uitkoppel antenne doos kost rond de 5 a 10 Euro.

Ceesv,

 

Dank voor je toelichting. 

 

Situatie is dat ik geen extra kabel naar binnen kan voeren. Dus vandaar gebruik gemaakt van de ingang op de disqswitch 16/1 +1 EMP Centaury

 

Nu zou een overweging kunnen zijn om de combi te maken na de disqswitch. Maar dan de vraag wat levert dat zoveel winst op? Kan daar niet zo snel demping van vinden. Waarbij ik me dan weer afvraag wat doet dit dam met het sat signaal. 

 

Dan zou dus het verschil gemaakt kunnen worden met de Hirschman binnen. 

 

Dus blijft denk ik nu zo overziend een kwestie van plussen en minnen. Waarbij voor mij wel de prio ligt bij het satsignaal.

 

Begrijp dat TS toevallig min of meer dezelfde disqswitch heeft (de 8/1 versie). Dus die zou dan het beste af kunnen zijn met de Hirschman of wellicht gewoon de beste optie voor extra aanvoerkabel kunnen gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

@joop001,

De EPM Centauri in de mast voldoet prima als mast koppelfilter.

 

Daarvoor hoef je niets anders aan te schaffen.

 

Brief specification:

Parameter Condition Value
Frequency range Sat. inputs 950-2300 MHz
Terr. input 5-862 MHz
Output 5-2300 MHz
Control   DiSEqC 1.0, 1.1, 1.2 commands
Insertion loss Sat. 5 dB avg
Terr. 3 dB avg
Sat. inputs isolation  

25 dB min

Bij het uitkoppelen zou ik een gewone uitkoppeldoos gebruiken, geen breedband splitter.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ceesv zei:

@joop001,

De EPM Centauri in de mast voldoet prima als mast koppelfilter.

 

Daarvoor hoef je niets anders aan te schaffen.

 

Brief specification:

Parameter Condition Value
Frequency range Sat. inputs 950-2300 MHz
Terr. input 5-862 MHz
Output 5-2300 MHz
Control   DiSEqC 1.0, 1.1, 1.2 commands
Insertion loss Sat. 5 dB avg
Terr. 3 dB avg
Sat. inputs isolation  

25 dB min

Bij het uitkoppelen zou ik een gewone uitkoppeldoos gebruiken, geen breedband splitter.

 

 

Dankje. Welke uitkoppeldoos zou je dan nemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...