Ga naar inhoud


2 schotels combineren tot 1


maxwin

Aanbevolen berichten

Goedemorgen.. 

 

Al het een en ander doorgelezen, maar vraag mij af wat vandaag de dag de beste oplossing is,

Heb hier ( spanje ) een primefocus van ruim 2 meter die op 23.5 staat, en een kleinere 90 cm, die ik voor 19.2 gebruik. nu met het slechte weer, en de bomen, die groter worden, waardoor er geen line of sight meer is, en dus op sommige transponders geen signaal meer heb. ( plus dat dat ding nog wel eens omwaait ) wil ik dus de prime focus die op een rots verankerd is voor beide frequenties gebruiken.

De ontvanger is een Xtrend 9500, waarvan ik nu beide tuners dus gebruik.

Naar de grote primefocus loopt 1 coax van zo,n 40 meter.

Wat is een goede oplossing, en qua werking stabiel?

 

Bedankt alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Een 2de LNB op die schotel kan wel, maar dan zit de stang rechts boven precies in de weg. Je zal de schotel dus anders op de polarmount moeten monteren (draaien), zodat er wel plaats voor de LNB is. Je kan gewoon een universal type nemen, het signaal is sterk genoeg.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Alicante moeten de 2 lnb's op die schotel h.o.h 61mm van elkaar staan. De huidige feedhorn heeft een diameter van 71mm. Dit betekent dat de lnb voor de Astra 19,2 maximaal een kop (feedhorn) mag hebben van 52mm. Omdat de Astra 19,2 daar behoorlijk sterk is, kun je gewoon een lnb nemen die eigenlijk bedoeld is voor een offsetschotel. De meeste hebben een kop van 60mm. Als je die gebruikt, wordt de afstand tussen de twee lnb's 65mm. Dat is 4mm te groot. Dat kan wel maar het geeft wel wat signaalverlies maar ik denk dat je de Astra 19,2 daar toch wel goed mee gaat ontvangen.

Als de schotel op de Astra 23,5 gericht is, moet de lnb voor de Astra 19,2 er rechts schuin onder komen te staan en wel onder een hoek van 21° t.o.v. horizontaal. Ik denk dat dat wel gaat lukken en dat er niets in de weg zit. Je moet alleen een klem maken waarmee je de Astra 19,2-lnb kunt bevestigen aan de bestaande lnb.
Dat kun je maken van een stuk multiplex van 18mm.
De diameter van de hals van de verstelbare feedhorn is 25mm, die van de lnb van je losse schotel die je wilt vervangen is normaal 40mm. Boor deze gaten op een h.o.h. afstand van 65mm. Maak 2 klemschroeven in de klemplaat en zaag het door. Nu kun je de lnb's aan elkaar bevestigen. Let op dat de voorzijde van de bijgeplaatste lnb 20mm vóór de scalarringen van de bestaande lnb moet uitsteken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...