Ga naar inhoud


Beeldkwaliteit


TangoBravo

Aanbevolen berichten

Als ik op mijn Apple TV een programma bekijk via de Canal Digitaal app dan is de beeldkwaliteit minder dan wanneer ik het rechtstreeks via de schotel bekijk.

 

Is dat logisch? Heeft de Apple TV  gewoon een mindere beeldkwaliteit? Hij is overigens aangesloten via een ethernetkabel aan de router, en ik heb glasvezel 150/150 mbit dus daar zou het niet aan moeten liggen.

 

De reden dat ik dit vraag is omdat ik over een tijdje ga verhuizen, en dan zal ik geen schotel meer kunnen kijken. Ik kan in de nieuwe woning wel kiezen tussen kabel met Ziggo of glasvezel met Solcon (mijn huidige provider). Maar als die beeldkwaliteit gelijk is aan wat ik met de Apple TV zie dan ga ik er dus wel op achteruit.

 

Mijn Apple TV is er een van de voorlaatste generatie, een Apple TV 4K (1e gen) met A10X chip.

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites


De via Apple TV geconstateerde verminderde beeldkwaliteit heeft niets met de Apple TV te maken maar met de kwaliteit van CD app.

Ik heb dat zelf ook ervaren.

De beeldkwaliteit via satelliet is immers beter dan die via de CD app.

Ikzelf vind het verschil echter wel meevallen.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Jürgen zei:

De via Apple TV geconstateerde verminderde beeldkwaliteit heeft niets met de Apple TV te maken maar met de kwaliteit van CD app.

 

Klopt helemaal .

Het heeft te maken met de keuze die Canal Digitaal heeft gemaakt. Helaas is het nogal technisch om uit te leggen.

 

Het is n.l. niet mogelijk om het 1920 x1080 / 50 frames per seconde interlaced TV signaal als zodanig te gebruiken.

Het signaal dient progressive te zijn.

Om aan die eis te voldoen kan een provider kiezen uit 2 mogelijkheden, om de bandbreedte binnen de perken te houden.

  • De resolutie aanpassen naar 1280 x 720 beeldpunten en een beeldverversing van 50 fps. Ziggo b.v. heeft daar voor gekozen voor zijn app.
  • De beeldverversing te verlagen naar 25 beelden per seconde, met behoud van de resolutie.

Voor dat laatste heeft Canal Digitaal jammer genoeg gekozen. Dat heeft geen invloed op de kwaliteit van films en b.v. de meeste documentaires.

Maar voor live televisie, en met name sport, is dit funest. Vooral als je er erg gevoelig voor bent.

 

Er dient wel aangetekend te worden dat een moderne TV in staat is om de ontbrekende beelden in te vullen.

In de meeste gevallen gaat dit redelijk goed, mits de bewegingen niet te snel zijn.

Ook is het afhankelijk van de kwaliteit (prijs!) van de gebruikte TV.

 

 

 

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de info. Ik kijk met een Loewe Bild 5.65 oled. Het zijn niet zozeer de bewegingen die mij opvallen, het is meer dat het beeld een lagere resolutie lijkt, ik zie minder detail, en minder helderheid. Ik vroeg mij ook af of het wellicht met de HDMI kabel te maken zou kunnen hebben, ik weet niet precies wat er nu aan hangt, dat is aan de buitenkant van de kabel moeilijk te zien. 

Want het is niet alleen de Canal Digitaal app, die een minder beeld lijkt te geven, maar ook de NPO plus app, daarbij heb ik hetzelfde resultaat als bij Canal Digitaal. Maar wellicht is daarbij hetzelfde probleem van toepassing als Old Shatterhand schetst? 

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, TangoBravo zei:

Ik kijk met een Loewe Bild 5.65 oled. Het zijn niet zozeer de bewegingen die mij opvallen, het is meer dat het beeld een lagere resolutie lijkt, ik zie minder detail, en minder helderheid

 

Het beeld zal nooit zo scherp worden als het satelliet signaal.

Dat komt omdat er minder detail verloren gaat in de encoder die voor de satellietverbinding wordt toegepast.

 

Minder helderheid ervaar ik in iedere geval niet, zowel via de NVidea Shield als via de op de TV geïnstalleerde app zelf.

Die Loewe is een smart TV, wellicht kun je de app daarop installeren om eens te vergelijken.

Of dat werkt is afhankelijk van het OS van de TV. CD ondersteunt niet alle systemen.

 

16 uren geleden, TangoBravo zei:

Ik vroeg mij ook af of het wellicht met de HDMI kabel te maken zou kunnen hebben, ik weet niet precies wat er nu aan hangt, dat is aan de buitenkant van de kabel moeilijk te zien. 

 

Nee, geen enkele HDMI kabel verandert iets aan de eigenschappen van het audio en videosignaal .

Ik neem aan dat je de Apple TV op de hoogste resolutie hebt ingesteld.

Als je dan geen onderbrekingen of storing ondervindt dan is de signaal overdracht optimaal.

 

Het is wel belangrijk te controleren dat bij de weergave van de CD app, de HDR functie is uitgeschakeld.

Dat gaat normaal gesproken automatisch, maar het kan ook handmatig worden ingesteld, als ik me goed herinner.

 

16 uren geleden, TangoBravo zei:

het is niet alleen de Canal Digitaal app, die een minder beeld lijkt te geven, maar ook de NPO plus app,

 

Met de NPO Plus app heb ik geen ervaring, dus daar kan ik niet over oordelen.

Maar ook daarvoor geldt ongetwijfeld dat het resultaat kan tegenvallen t.o.v. de satelliet ontvangst.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik heb NLziet nog niet geprobeerd. Ik heb al zoveel abonnementen...  Netflix lijkt overigens wel beter via de Apple TV te gaan dan Canal Digitaal. 

En bij de Canal Digitaal app heb ik apart genoeg een beter resultaat wanneer ik het via mijn iPad naar de Apple TV stream, dan wanneer ik de app op de Apple TV gebruik. 

 

Wat ik mij wel afvraag is of de settop boxen waarmee je via glasvezel TV kijkt ook minder scherp beeld leveren dan het satelliet beeld. 

 

Maar dat zal ik wel weer in een andere forum dan het apple forum moeten vragen.

 

Hartelijk dank voor alle tot nu toe gegeven antwoorden, ik blijf er steeds wat bij leren. 👍

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Bij mij hetzelfde. De CD app op de laatste versie Apple TV geeft niet bepaald een mooi en stabiel beeld. Dit geheel een tegenstelling tot de Prime video app van Amazon en Apple TV+, beide geven een prachtig UHD of HDR beeld. F1TV geeft in het algemeen ook een goed en stabiel HD beeld doch soms is de kwaliteit beduidend minder, vooral op de zaterdagen tijden de kwalificatie. Het beeld zakt dan regelmatig naar een lagere resolutie. 4K clips op YouTube doen het prima zonder problemen. Het probleem lijkt dus eerder bij de aanbieder te zitten dan in de eigen installatie.

aangepast door RonBoy
bijdrage blijkt verborgen. Geen idee waarom.

et9000, et7000, et4000, et5000, Synology NAS.19, 23, 28E en 5W, Multiswitch 17/8+TNT antenne. CD, TNTSat en Fransat kaart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...