Ga naar inhoud


aardlekschakelaar vraagje


freak

Aanbevolen berichten

in de garage gaat het nog wel eens mis en knalt de hoofdschakelaar in huis er uit 40a

waarom knalt de hoofdschakelaar er uit en niet de 12a van de garage?

 

nou wil ik er graag een "aardlek"schakelaar in de garage bijzetten dus iets die er uitknalt als er iets fout gaat ipv de hoofdschakelaar

suggesties?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Beter is het om de oorzaak van het aardlek op te sporen en te herstellen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, freak zei:

in de garage gaat het nog wel eens mis en knalt de hoofdschakelaar in huis er uit 40a

waarom knalt de hoofdschakelaar er uit en niet de 12a van de garage?

 

nou wil ik er graag een "aardlek"schakelaar in de garage bijzetten dus iets die er uitknalt als er iets fout gaat ipv de hoofdschakelaar

suggesties?

Mijn dringende advies is: Laat een goede elektricien er naar kijken. Zekeringen van 12 A bestaan niet. Denk eerder aan 16 A. En als de hoofdzekering van 40 A er uit gaat, heeft dat niets te maken met de aardlek. En heeft dat waarschijnlijk eerder te maken met een te grote aanloopstroom van een bepaalde motor o.i.d. 

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bij mij in de schuur vaak gebeurd(e) is dat vooral bij het lassen de automaat er uitschiet of bij het inschakelen van een zware haakse slijper zonder aanloop vertraging.

Dan hoef je dus niet te gaan zoeken maar weet je al wat het probleem is.

Is het de aardlek die  uitvalt dan gebeurd dat zodra er tussen de geleverde stroom en de stroom die terug komt een groter verschil zit dan 30mA

Zou je in de garage ook een aardlek plaatsen met dezelfde 30mA dan is het maar de vraag wie als eerste uitvalt, die in de garage of de hoofd aardlek.

Je kunt geluk hebben dat door de lange kabel tussen meterkast en meterkast garage de aardlek in de garage als 1e gaat maar dat is geen garantie.

 

Ik heb het zelf opgelost door 1 automaat in de hoofdmeterkast te vervangen door een automaat met C karakteristiek en achter die automaat zit dan de tuin en de schuur.

Voordeel is dat mijn vrouw dan niet bij de meterkast hoeft blijven te staan en elke keer de automaat weer in moet schakelen zodra ik de haakse slijper aanzet.

 

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gerrit B zei:

Ik heb het zelf opgelost door 1 automaat in de hoofdmeterkast te vervangen door een automaat met C karakteristiek en achter die automaat zit dan de tuin en de schuur.

Voordeel is dat mijn vrouw dan niet bij de meterkast hoeft blijven te staan en elke keer de automaat weer in moet schakelen zodra ik de haakse slijper aanzet.

 

Dat zou een prima oplossing zijn, maar aangezien de topic starter, getuige de manier van het omschrijven van het probleem, waarschijnlijk weinig kennis heeft van een elektrische installatie, is het inschakelen van een goede elektricien een betere optie.

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon een electricien erbij halen. Garage gewoon een extra groep bijplaatsen. Aardlek probleem is heel wat anders (slecht geisoleerd apparaat). Er wordt gewoon teveel stroom gevraagd en dat los je principieel *niet* op door een C of zelf D-klasse automaat. Dat is alleen voor kortstondige pieken (bijvoorbeeld LED lichtlijnen na conversie vanuit standaard TL)….Desgewenst een 20A (4mm2)!! als 16A nét te weinig is.

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...