Ga naar inhoud


Grote prijsverschillen teruggeleverde stroom


joop001

Aanbevolen berichten

In een artikel vd consumentenbond wordt duidelijk hoe gigantisch het verschil in vergoeding is in NL voor de teruggeleverde stroom die de saldering overstijgt.

 

Er blijkt een variatie in vergoeding te zijn tussen de €0,05 en €0,65 per teruggeleverde kW. Dus een goede oriëntatie bij het aangaan van een contract is wel nodig.

 

https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2022/helft-energieleveranciers-betaalt-te-weinig-voor-teruggeleverde-stroom

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uren geleden, Bigsat zei:

ben ik blij dat ik geen slimme meter heb, .......  😀


Ik ook nog steeds niet. Ik heb hem eerder geweigerd en bij de laatste 3 verzoeken niet gereageerd. Ik heb argumenten om niet te reageren op hun verzoeken / eisen die nu ineens noodzakelijk zouden zijn omdat de meter afgekeurd zou zijn. Ik wacht rustig af totdat het niet anders meer kan. Een meter die achteruit draait ziet er zo leuk uit. 🤭😉

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, joop001 zei:

Vanwaar dat?

begrijp ik ook niet helemaal !

omdat iedereen met een installatie op z'n dak ook z'n eigen app kent / heeft en de statistieken kan bijhouden en vastleggen wat er geproduceerd werd

 

opdat bij verkeerde saldering de bewijzen voorliggen afgezien van een intelligente / slimme meter

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tonskidutch zei:

begrijp ik ook niet helemaal !

omdat iedereen met een installatie op z'n dak ook z'n eigen app kent / heeft en de statistieken kan bijhouden en vastleggen wat er geproduceerd werd

 

opdat bij verkeerde saldering de bewijzen voorliggen afgezien van een intelligente / slimme meter

Idd het is mij een raadsel de melding van Bigsat.  Kan vanuit allerlei argumenten die ik eerder elders heb vernomen een aantal ideeën vormen. Maar geen van die aannames is logisch ikv de lage vergoeding voor de stroom geleverd boven verrekent met de saldering. 

 

Overigens is de app verbonden aan de eigen installatie niet afdoende om een verkeerde berekening mbt de saldering boven water te krijgen of aan te tonen. Door de app daaraan verbonden zal je hoogstens een indicatie verkrijgen. 

 

Om een verkeerde eind afrekening van een energieleverancier aan te tonen kan je wel gebruik maken van een energieverbruiksmonitor. Deze leggen vast hoeveel gas en stroom zijn afgenomen en hoeveel stroom er daadwerkelijk is teruggeleverd. Dit dan aan de hand van data aangeleverd door de desbetreffende netwerkbeheerder. 

 

Maar ook hierbij valt en staat alles bij wat door de desbetreffende meters is vastgelegd. Zowel bij de oude meters als bij de nieuwe slimmemeters. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, Bigsat said:

ben ik blij dat ik geen slimme meter heb, .......  😀

Als je per saldo meer gaat produceren dan dat je afneemt dan heb je grote kans dat je niets uitbetaald krijgt. Je leverancier zal aangeven dat je oude meter niet op het terugdraaien gemaakt/geeijkt is. Bekijk dus eerst goed de voorwaarde/contract.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, moonchild zei:

Als je per saldo meer gaat produceren dan dat je afneemt dan heb je grote kans dat je niets uitbetaald krijgt. Je leverancier zal aangeven dat je oude meter niet op het terugdraaien gemaakt/geeijkt is. Bekijk dus eerst goed de voorwaarde/contract.

Snap je reactie. Meen dat deze redenatie niet opgaat.

 

Meen dit omwille vh feit dat een leverancier dat argument niet kan inbrengen omdat daarmee de werking vd saldering in twijfel wordt gebracht.

 

In een geschil zal dan ook gesteld worden dat gezien het gegeven dat ikv de saldering de accuraatheid vd oude meter als afdoende wordt beoordeeld. Dit dan ook impliceert dat het geregistreerde dat de saldering overstijgt als accuraat dient te worden beschouwd. 

 

Want bij beiden draait het om een correcte registratie van een hoeveelheid stroom.

 

Daarmee vervalt dus de claim zoals je verwoord. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel of geen slimme meter is al geruime tijd een discussie. Zelf heb ik sinds 2016 pv panelen. Een oude meter laten zitten is een leuk idee maar zoals al gezegd in deze thread deze is niet gemaakt/geijkt om terug te draaien. Prima toch denken velen. Maar het zijn vaak bijna antieke dingen uit de 60ér 70ér jaren. bij het terugdraaien/vooruitdraaien hoeft maar 1 keer wat fout te gaan en als je pech hebt heb je ineens duizend of meer KW verbruikt. (analoge radertjes)

 

Dat is dan pech en eigen rekening ben ik bang van. Bij een slimme meter heb je altijd tussenstanden op meerdere momenten. Ik denk dat de leverancier je ook zal zeggen dat ze een slimme meter hebben aangeboden en die is geweigerd en ijken van de oude meter niet meer tot de mogelijkheden behoort.

aangepast door ton68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...