Ga naar inhoud


Aansluitprobleem HDMI


Aanbevolen berichten

Beste , ik heb een Panasonic OLED GZW 954 TV  met 4 HDMI aansluitingen ;  als volgt :

 HDMI 1   Satellietontvanger

 HDMI 2   ( ARC )   Panasonic Soundbar   of  Panasonic Blu-ray speler   ( zie toelichting  ).

 HDMI 3    Yamaha AV

 HDMI 4    Google Chromecast  

 

Omdat ik zo nu en dan naar een Blu-ray film wil kijken moet ik eerst de HDMI kabel van de soundbar verwijderen en aansluiten op de Blu-ray speler .

De soundbar is dan uitgeschakeld en het geluid van de Blu-ray geef ik dan weer via de speakers die  zijn aangesloten op de AV 

 

Nu lees ik dat je dmv een HDMI switch meerdere HDMI aansluitingen kan maken en switchen , maar ik lees ook dat de ARC functie dan niet meer werkt 

Dit is voor mijn vrouw lastig want die is A technisch en handmatig de juiste HDMI activeren lukt haar niet 

Is er een andere oplossing 

Mvg Hans  

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zou het andersom aangesloten hebben. Alles aangesloten op de Yamaha en 1 HDMI naar de TV.

Soundbar lijkt me overbodig als je een Yamaha hebt maar die kan je denk ik wel aan de TV laten hangen.

 

En dan moet je eens kijken of jouw Yamaha scene's kent om met 1 druk op de knop de juiste instellingen te maken.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ALS je Yamaha HDMI loop through heeft, zou ik alles op je receiver aansluiten zoals hierboven aangegeven.

 

Het juiste signaal van de bron naar waar je wil kijken, komt dan automatisch op je tv terecht en je moet niet meer wisselen van kabels.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ,  Ik twijfel nog welke apparatuur ik nog via de Yamaha kan laten lopen ;

Satelliet recorder  ( rechtstreeks op HDMI  1  TV aangesloten ) kan die wel op de Yamaha worden aangesloten 

Google Chromecast   ( op HDMI 4 TV aangesloten )    kan volgens mij niet  op de Yamaha worden aangesloten ivm stroomvoorziening 

 

Ik heb op HDMI 3  van de TV de HDMI out van de Yamaha aangesloten omdat je anders de menu instellingen niet kan benaderen

ik zie nu ook dat AV OUT SUB van de Blu-ray speler op de Yamaha is aangesloten , nu vraag ik mij af wat het nut is van deze aansluiting .

Bij nader inzien vindt ik het geluid van de TV eigenlijk niet slecht en mijn vrouw valt het helemaal niet op  of het via de soundbar of rechtstreeks van de TV komt .

 

Mvg Hans  

 

 

  

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Hansw zei:

Bij nader inzien vindt ik het geluid van de TV eigenlijk niet slecht en mijn vrouw valt het helemaal niet op  of het via de soundbar of rechtstreeks van de TV komt .

 

Of die soundbar is compleet ruk of jullie gehoor gaat wat achteruit 😂

Het verschil moet toch echt te horen zijn.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ,  Ik twijfel nog welke apparatuur ik nog via de Yamaha kan laten lopen ;

Satelliet recorder  ( rechtstreeks op HDMI  1  TV aangesloten ) kan die wel op de Yamaha worden aangesloten 

Google Chromecast   ( op HDMI 4 TV aangesloten )    kan volgens mij niet  op de Yamaha worden aangesloten ivm stroomvoorziening 

 

Ik heb op HDMI 3  van de TV de HDMI out van de Yamaha aangesloten omdat je anders de menu instellingen niet kan benaderen

ik zie nu ook dat AV OUT SUB van de Blu-ray speler op de Yamaha is aangesloten , nu vraag ik mij af wat het nut is van deze aansluiting .

Bij nader inzien vindt ik het geluid van de TV eigenlijk niet slecht en mijn vrouw valt het helemaal niet op  of het via de soundbar of rechtstreeks van de TV komt .

 

Mvg Hans  

 

 

  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste , je schreef  :

Of die soundbar is compleet ruk of jullie gehoor gaat wat achteruit 😂

Het verschil moet toch echt te horen zijn.

 

We horen alleen een betere geluidskwaliteit  als er een muziekopname op TV wordt uitgezonden ; omdat wij veel talkshows kijken en hoofdzakelijk naar Ned1 en 2  en bijna  geen commerciele zenders vindt ik persoonlijk het geluid via de soundbar niet veel beter als de Tv speakers 

De speakers van de TV geven zelfs een helderder geluid .

Ik vraag mij soms af of het geen commerciele verkooptruc is om extra omzet te creeren met de verkoop van soundbars

Het geluid via goede speakers en aangesloten op een AV  is volgens mij een betere investering 

 

Mvg Hans   

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Hansw said:

Het geluid via goede speakers en aangesloten op een AV  is volgens mij een betere investering 

Absoluut de enige waarheid. Soundbars zijn een ernstige aanslag op wonderschone werking van het menselijk gehoor. Hooguit bij pc monitoren te accepteren.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor spraak is het dan toch prettig als je een center speaker hebt. 

 

7 uren geleden, Hansw zei:

Het geluid via goede speakers en aangesloten op een AV  is volgens mij een betere investering

 

Klopt en daarom leek het mij logischer om alle apparaten op je Yamaha aan te sluiten. 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier loopt alles via de Denon AVR  X2000 en gaat middels een afstandbediening aan of uit

de monitor uitgang zit op de HDMI ingang 2 (arc)

super makkelijk en simpel

de audio modus wordt automatisch gekozen ( en ik hoor de stem uit de mond van de acteur en niet zoals een geest uit linkerbox of rechterbox)

leve de AVR surround sound  ;)

en wat er op de pC nog door de AVR heen gestuurd wordt is mooi dolby audio

het is natuurlijk wel een beetje kabel spagetti :whistle:

Eternal Alexander

Vangelis

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-5-2022 om 16:52, Hansw zei:

Ik heb op HDMI 3  van de TV de HDMI out van de Yamaha aangesloten omdat je anders de menu instellingen niet kan benaderen

ik zie nu ook dat AV OUT SUB van de Blu-ray speler op de Yamaha is aangesloten , nu vraag ik mij af wat het nut is van deze aansluiting .

Bij nader inzien vindt ik het geluid van de TV eigenlijk niet slecht en mijn vrouw valt het helemaal niet op  of het via de soundbar of rechtstreeks van de TV komt .

De HDMI out van de Yamaha sluit je aan op de HDMI in van de tv met de ARC functie

 

De rest van je apparatuur sluit je aan op de Yamaha uitgezonderd de Chromecast, Die sluit je aan op de tv.

Als je die gebruikt dan wordt het geluid van de tv via ARC toch naar je Yamaha gestuurd.

 

ALS je Yamaha ook HDMI pas through ondersteund, dan hoeft deze zelfs niet aan te staan om tv te kijken via de aangesloten apperaten.

 In stand-by wordt het HDMI signaal dan ook naar je tv gestuurd van de aangesloten apparaten.

 

mvg 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ,  Ik twijfel nog welke apparatuur ik nog via de Yamaha kan laten lopen ;

Satelliet recorder  ( rechtstreeks op HDMI  1  TV aangesloten ) kan die wel op de Yamaha worden aangesloten 

Google Chromecast   ( op HDMI 4 TV aangesloten )    kan volgens mij niet  op de Yamaha worden aangesloten ivm stroomvoorziening 

 

Ik heb op HDMI 3  van de TV de HDMI out van de Yamaha aangesloten omdat je anders de menu instellingen niet kan benaderen

ik zie nu ook dat AV OUT SUB van de Blu-ray speler op de Yamaha is aangesloten , nu vraag ik mij af wat het nut is van deze aansluiting .

Bij nader inzien vindt ik het geluid van de TV eigenlijk niet slecht en mijn vrouw valt het helemaal niet op  of het via de soundbar of rechtstreeks van de TV komt .

 

Mvg Hans  

 

 

  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste , nog even een vraag :

Ik ben bezig alle aansluitingen om te zetten ; nu heb ik een tijdelijk probleem ; om de HDMI main kabel van de Blu-ray uit de HDMI 2 aansluiting van de TV te verwijderen moet ik de TV van de muur verwijderen om er bij te komen . Dit wil ik een keer doen als mijn zoon langs komt .

Kan ik nu de HDMI SUB OUT die naast de HDMI main zit op de Blu-ray speler op de AV versterker aansluiten ; ik heb reeds op HDMI 3 van de TV de HDMI out van AV versterker zitten ( om het menu weer te geven van de Yamaha AV versterker . . 

 

Mvg Hans  

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hansw

Ik neem aan dat je dus een extra HDMI kabel beschikbaar hebt?

Dan sluit je die aan op de HDMI main van de blu-ray speler en een vrije ingang op de AV versterker.

Die kabel die nu van de blu-ray speler naar de TV loopt, laat je lekker zitten totdat je zoon die weg kan halen.

Kun je in de tussentijd kijken of het nu naar wens werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...