Ga naar inhoud


FBC Tuners


tetron

Aanbevolen berichten

Beste

 

heb  een duo lnb  19 en23 grd   met 1 kabel aangesloten op de vu zero 4k   ,op de camping , 

wil naar de duo 4k se  met fbc s2 tuner  (met dezelfde duo lnb en 1 kabel)

kan ik dan meer/andere  zenders opnemen met deze fbc tuner? 

nu is het nog zeer beperkt .

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee in principe niet, of alle zenders die je wilt opnemen moeten in hetzelfde kwadrant zitten. (HL, VL, HH, VH)

 

 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er 2 kabels van de LNB komen kun je in het ergste geval 2 kanalen verwerken. Zitten de op te nemen/streamen kanalen op dezelfde transponder dan meer. Helaas heeft de smartcard een limitatie van max 4 (soms 2!) ECM aanvragen per 10 seconden waardoor FBC voor Canal-Digitaal/TV-Vlaanderen eigenlijk nutteloos is. Voor kabelaanbieders is FBC wél een optie…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 FBC tuners kunnen het hele stuk van 950 Mhz tot  2150 Mhz tegelijk ontvangen. Als je dus 1 kabel vanaf een duo-lnb hebt lopen heb je 1 kwadrant,  bijv.  Verticaal Hoog (VH) en kun je alle transponder die zich binnen dat frequentie bereik en de verticale polarisatie gebruiken tegelijk ontvangen, een normale tuner zonder FBC kan maar 1 frequentie en dus maar 1 transponder ontvangen. Daar zit het verschil. 

 

Als je even bij Lyngsat kijkt zie je dat CDS afgezien van 2 TP's verder verticaal uitzenden en boven de 11.700 Ghz dus grotendeels VH, 

 

https://www.lyngsat.com/packages/Canal-Digitaal.html

 

Het is dus wel degelijk mogelijk om tegelijk meerdere transponders tegelijk te ontvangen.  FBC icm Kabel TV is helemaal ideaal want dan heb je geen kwadrant maar gewoon het hele spectrum. Het toevoegen van een extra kabel vanaf de LNB naar de ontvanger (VU+ duo 4K) zou je 2 kwadranten geven en dus ook meer vrijheid.

 

En die anti-cs valt allemaal wel mee, meeste mensen willen gewoon 1 zender kijken, 1 of 2 zenders opnemen en dan kom je niet in de problemen. 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

1 uur geleden, Codx zei:

Nee in principe niet, of alle zenders die je wilt opnemen moeten in hetzelfde kwadrant zitten. (HL, VL, HH, VH)

 

 

zo is het.

 

uh FBC tuner? heeft die Zero4K dat?

@Mimisiku was dat niet een vergissing van mij

aangepast door Tonskidutch

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat de beoogde ontvanger 2 fysieke tuners bevat zou ikzelf de moeite nemen om 2 kabels te trekken of de bestaande kabel te vervangen door een dubbele coax.

Dan heb je geen beperkingen (afgezien van de SID beperking) op de A3 en kun je de A1 en A3 samen gebruiken, zolang je je beperkt tot transponders in hetzelfde quadrant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met FBC i.c.m. Unicable II heb je geen gedoe met kwadranten en tweede kanaal moet in hetzelfde kwadrant liggen o.i.d. FBC is uitgevonden om dat allemaal te omzeilen en meer intelligentie naar de LNB te brengen.

 

FBC betekent Full Band Capture, dit houdt in dat je in combinatie met een Unicable II LNB vanuit het gehele spectrum van een satelliet maximaal 8 transponders kan doorzetten over 1 kabel. (eigenlijk 32, maar de beperking zit op je FBC kaart van de Vu+)

 

Het protocol dat hiervoor gebruikt wordt is Unicable II. Google hier maar eens naar.

 

Je hebt hiervoor wel een speciale LNB nodig die ook Unicable II ondersteunt. Ik gebruik zelf de Inverto Unicable II.

 

Wat tips:

Als je met een multifocus schotel of meerdere schotels op je FBC tuner meerdere satellieten wil ontvangen, dan moet je gaan denken aan de Unicable II programmer, waarmee je je Unicable II LNB kan programmeren en dan met Unicable splitters meerdere Unicable II LNBs kan doorzetten naar je FBC tuner. Dat is de oplossing die ik momenteel heb draaien.

 

Unicable II en een draaibare schotel is (voor mij) geen gelukkige oplossing gebleken. De Vu+ wilde dit niet goed uitvoeren. maar dat is al een paar jaar geleden.

 

Als je met 1 schotel op vaste satelliet zit kan je met FBC erg handig meerdere kanalen tegelijkertijd bekijken/opnemen, mits het free to air kanalen zijn en/of je smartcard meerdere kanalen tegelijkertijd kan vrijschakelen.

 

Ikzelf gebruik mijn FBC tuners (DVB-C en DVB-S2x) in mijn VU+ Ultimo 4k+ voor Ziggo (irdeto) en engels FTA pakket op 28.2 graden oost. Werkt subliem! ik heb soms 8 opnamens simultaan lopen.. no problemo..

 

Nog kleine toevoeging:

Met FBC kan je in je ontvanger ook vast het volgende kanaal (of zelf meerdere) in de kanalen lijst vrijschakelen/decoderen, mits je smartcard dat ondersteunt. Je kan op die manier SUPERsnel zappen. Dat is voor mij echt een pluspunt en de reden dat ik met FBC en Unicable II aan de gang ben gegaan een paar jaar geleden.

aangepast door Hoogie
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...