Ga naar inhoud


starten met feedhunten, aankoopadvies en beginnersvragen


GuidoHen

Aanbevolen berichten

De knik in de rotorarmen is niet bij alle rotors hetzelfde. Bij Moteck is dat 30°, bij Stab is dat 45°. Je moet dan andere tabellen gebruiken. Ik doe het anders.
Veel schotels hebben een offset van 26° waaronder de Triax. Nadat je de rotor op de juiste latitude (breedtegraad) hebt afgesteld, moet de elevatie van de schotel worden ingesteld. Stel dat de elevatie van de satelliet 30° is en de offset van de schotel 26°, dan moet de schotel 4° achterover staan. Dat stel ik in met een digitale waterpas die ik tegen de voorzijde van de schotel aan leg. Altijd goed welk rotormerk het ook is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 75
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Mijn volgorde van installeren / montage heb ik nu als volgt gepland.

Als dit niet goed is hoor ik het graag.

 

1. Schotelvoet met gemonteerde schotel waterpas zetten.

2. Aansluiten op pc en EBSpro installeren en opstarten.

3. Positioner instellingen invoeren. Motor is nog niet aangesloten dus ik heb nog geen toegang tot dit menu gehad.

Hier dus de locatie ingeven (coördinaten).

3. Astra 4.9 selecteren en  de transponderlijst van Crazy Sat (ini file van Astra 4.9E) inladen.

Ik neem aan dat de schotel dan iets gaat draaien omdat 4.9E niet het hoogste punt is.

4. Nu de motor van de schotel op de schotelvoet draaien om Astra 4.9 te vinden.

5. Hierna uitbreiden naar andere satellieten en eventueel afstellingen doen om de clarke belt goed te volgen.

 

Is dit de correcte manier?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, GuidoHen zei:

3. Astra 4.9 selecteren en  de transponderlijst van Crazy Sat (ini file van Astra 4.9E) inladen.

Ik neem aan dat de schotel dan iets gaat draaien omdat 4.9E niet het hoogste punt is.

Correct, maar check vooraf nog eens of de motor wel degelijk op zijn nulpunt staat vóór je hem naar 4.9E laat draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, trust zei:

Ik zou toch maar naar west draaien in dat geval , maar als je die coördinaten ingevuld hebt in het usals menu en een zender van Astra 4 kiest , doet de rotor dat zelf .

Maak ik een rare denkfout bij het verdraaien van de schotel om de mast (niet via de rotor) of ben ik helemaal maf geworden wat best mogelijk is?

Als je op 5.5 oost woont en je richt uit op 4.9 als nulpunt moet je de zaak toch iets naar het oosten draaien om op 5.5 als nulpunt uit te komen?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minplus,

de denfout is vermoedelijk dat dit verkeerd is:

Quote

als je op 5.5 oost woont en je richt uit op 4.9 als nulpunt

terwijl de correcte aanpak is

Quote

als je op 5.5 oost woont en je richt uit op 4.9, na 4.9 te hebben ingesteld via usals

De eerste afregeling gebeurt dus NIET op het exact zuiden, maar een klein beetje weg van het zuiden.

 

De procedure voorgesteld door GuidoHen lijkt me correct. Ik zou echter niet te veel vertrouwen op de schaal op de schotel,

maar daarentegen eerst de hoek instellen die de rotorbuis (de buis waaraan de schotel bevestigd wordt) maakt met de verticale richting. 

Die hoek kan immers gemakkelijk  gemeten worden en de correcte waarde kan worden berekend uit de breedtegraad waar je woont, en de hoek van

de knik in debuis van de motor (typisch 30 a 35 graden). Typisch is die hoek bijna nul (dus de ronddraaiende buis staat bijna verticaal.

De hoek meten kan met een inclinometer (een goede) maar je kan er ook een maken met een stuk karton, en een schietlood. Dat kan heel

nauwkeurig zijn en bovendien goedkoop. De correcte waarde is 90 - breedtegraad - hoek in de buis van de rotor (35)

Je doet dat best eerst zonder schotel (enkel motor geplaatst) maar moet na plaatsen schotel misschien nog wat bijregelen als

de paal zou doorbuigen.

 

Als die specifieke hoek goed ingesteld staat (tot op minder dan 0.3 graden) dan kan je de fijnregeling doen door enkel de schotel zelf verticaal

wat bij te stellen op de 4.9 satelliet. Hier gebruik je dan de signaalsterkte op 4.9 als referentie.

 

Wat er dan nog kan misgaan (uit ervaring):

- sommige rotors zakken na een tijdje een heel klein beetje door. Dat betekent dat de draaiende buis niet meer perfect loodrecht

staat op de draaias van de motor. In dat geval zal de hoek na de knik in de buis een klein beetje zakken. Het enige wat echter

correct moet zijn is de hoek van de draaias van de motor. Die moet die op 90 - breedtegraad uitkomen, maar is moeilijk te meten,

vandaar de uitleg van eerder te meten op het bijna verticaal stuk.

 

Om een lang verhaal kort te maken: bij zo een oude rotor kan de correcte hoek toch wat verschillen van de theoretisch berekende, maar bij een

nieuwe zou dat niet mogen.
 

-als de mast niet perfect verticaal staat, dan krijg je toch nog problemen aan de uiterste satellieten. Ook hier komt het op een fractie van een

graad aan (bijna niet te meten). Vandaar dat je nog eens moet testen met een heel westelijke en heel oostelijke satelliet (met duwen aan de schotel

om uit te vissen of hij daar te hoog of te laag kijkt). Als je de schotel op de grond staat kan je de buis iets verticaler krijgen door bijvoorbeeld wat aarde onder één kant van de schotel bij te voegen (optillen kan met een koevoet). Zo kan je effectief een perfect resultaat halen.

 

Wat je ook kan doen als minder goed alternatief is de schotel wat verkeerd uitrichten door de motor+schotel samen wat te roteren naar

het oosten en nadien enkel de schotel t.o.v. de rotor als compensatie wat te roteren naar het westen of omgekeerd , naargelang de richting

waarin de schotel overhelt (enkel oost-west is van belang, noord-zuid niet).  Dan moet je ook weer de signaalsterkte op 4.9 opnieuw optimaliseren.

 

Op die manier kan je de schotel bijvoorbeeld wat hoger krijgen op de westelijke satelliet en wat lager op de oostelijke satelliet of omgekeerd,

zelfs al staat de paal niet perfect verticaal.

 

Als jer er te hard over nadenkt heb je ook wat aspirine of paracetamol nodig. Of enkele flesjes bier.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, DeepThought zei:

Minplus,

de denfout is vermoedelijk dat dit verkeerd is:

terwijl de correcte aanpak is

De eerste afregeling gebeurt dus NIET op het exact zuiden, maar een klein beetje weg van het zuiden.

 

De procedure voorgesteld door GuidoHen lijkt me correct. Ik zou echter niet te veel vertrouwen op de schaal op de schotel,

maar daarentegen eerst de hoek instellen die de rotorbuis (de buis waaraan de schotel bevestigd wordt) maakt met de verticale richting. 

Die hoek kan immers gemakkelijk  gemeten worden en de correcte waarde kan worden berekend uit de breedtegraad waar je woont, en de hoek van

de knik in debuis van de motor (typisch 30 a 35 graden). Typisch is die hoek bijna nul (dus de ronddraaiende buis staat bijna verticaal.

De hoek meten kan met een inclinometer (een goede) maar je kan er ook een maken met een stuk karton, en een schietlood. Dat kan heel

nauwkeurig zijn en bovendien goedkoop. De correcte waarde is 90 - breedtegraad - hoek in de buis van de rotor (35)

Je doet dat best eerst zonder schotel (enkel motor geplaatst) maar moet na plaatsen schotel misschien nog wat bijregelen als

de paal zou doorbuigen.

 

Als die specifieke hoek goed ingesteld staat (tot op minder dan 0.3 graden) dan kan je de fijnregeling doen door enkel de schotel zelf verticaal

wat bij te stellen op de 4.9 satelliet. Hier gebruik je dan de signaalsterkte op 4.9 als referentie.

 

Wat er dan nog kan misgaan (uit ervaring):

- sommige rotors zakken na een tijdje een heel klein beetje door. Dat betekent dat de draaiende buis niet meer perfect loodrecht

staat op de draaias van de motor. In dat geval zal de hoek na de knik in de buis een klein beetje zakken. Het enige wat echter

correct moet zijn is de hoek van de draaias van de motor. Die moet die op 90 - breedtegraad uitkomen, maar is moeilijk te meten,

vandaar de uitleg van eerder te meten op het bijna verticaal stuk.

 

Om een lang verhaal kort te maken: bij zo een oude rotor kan de correcte hoek toch wat verschillen van de theoretisch berekende, maar bij een

nieuwe zou dat niet mogen.
 

-als de mast niet perfect verticaal staat, dan krijg je toch nog problemen aan de uiterste satellieten. Ook hier komt het op een fractie van een

graad aan (bijna niet te meten). Vandaar dat je nog eens moet testen met een heel westelijke en heel oostelijke satelliet (met duwen aan de schotel

om uit te vissen of hij daar te hoog of te laag kijkt). Als je de schotel op de grond staat kan je de buis iets verticaler krijgen door bijvoorbeeld wat aarde onder één kant van de schotel bij te voegen (optillen kan met een koevoet). Zo kan je effectief een perfect resultaat halen.

 

Wat je ook kan doen als minder goed alternatief is de schotel wat verkeerd uitrichten door de motor+schotel samen wat te roteren naar

het oosten en nadien enkel de schotel t.o.v. de rotor als compensatie wat te roteren naar het westen of omgekeerd , naargelang de richting

waarin de schotel overhelt (enkel oost-west is van belang, noord-zuid niet).  Dan moet je ook weer de signaalsterkte op 4.9 opnieuw optimaliseren.

 

Op die manier kan je de schotel bijvoorbeeld wat hoger krijgen op de westelijke satelliet en wat lager op de oostelijke satelliet of omgekeerd,

zelfs al staat de paal niet perfect verticaal.

 

Als jer er te hard over nadenkt heb je ook wat aspirine of paracetamol nodig. Of enkele flesjes bier.

 

Ik heb het altijd handmatig gedaan. Eerst uitrichten op de meest gunstige sat voor m'n woonplaats en als die optimaal gevonden was een lichte aanpassing in de richting van het echte zuiden en daarna de usals en vervolgens optimaliseren voor een enkel detail met wat licht trek- en duwwerk.

Zal wel een totaal foute en domme werkwijze zijn, maar werkte al tig jaren prima.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik loop vast tijdens de installatie.

Motor aangesloten op de TBS5927 en EBSpro geinstalleerd.

Als ik naar de positioner console ga, krijg ik de melding:

image.png.fb5947d17bc397afb6fdfc003135c60e.png

 

Als ik hier ja klik, hoor ik een klik in de motor en kan ik met de schakelaars achter op de motor de motor handmatig draaien.

Er verschijnt echter geen console op het scherm.

Alleen een grijs kruis in het midden van het EBSpro scherm.

image.png.942f180eb76274d1fc2d1aae13033505.png

Als ik hier met de muis overheen ga is deze rood en kan ik het scherm sluiten.

Ik gebruik windows 11.

 

Iemand een tip?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen pasklaar antwoord en ik weet niet of het een verschil maakt, maar:

Heb je al de coördinaten ingegeven van je woonplaats in de opties?

Maakt het een verschil als je eerst handmatig je device start in EBS Pro? (Control > Start device) en dan de positioner console opent?

Zijn er geen onbekende apparaten als je eens kijkt in Windows onder apparaatbeheer? Misschien dienen nog aparte drivers te worden geïnstalleerd.

 

Ik werk zelf nog met een oudere versie 16.0.0.2 op Windows 10. Misschien eens proberen met een oudere versie, er kunnen altijd bugs zitten in de nieuwste versie die pas onlangs uitkwam.

Als je de mogelijkheid hebt om ook eens op Windows 10 te proberen i.p.v. 11...

 

Zal een beetje zoekwerk worden, vrees ik, maar ik vermoed dat het iets softwarematigs zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Driver is geïnstalleerd en wordt netjes herkend.

De log toont aan:

20:16:33.208:    Profiles loaded (2)
20:16:33.229:    Profile loaded (4.9E - Astra 4A  SES 5)
20:16:40.829:    Dev: TBS 5927 USB DVB-S2 Tuner (id 0)  started successfully
20:16:43.933:    SetChannelFunc (F: 12750000 P: 0 S: 30000000 M: 1 FEC: 1) = True

 

De coördinaten zijn ingegeven.

 

De motor wordt in de log niet herkend.

Hoort dat zo?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Versie 16.0.0.2 werkt!

No kom ik wel in de positioner console.

 

Hoe selecteer ik nu dat de motor gaat draaien naar een geselecteerde satelliet?

 

Als ik positie 49 selecteer (Astra 4.9) en 'goto pos' selecteer gebeurt er niets.

 

 

aangepast door GuidoHen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat op de volgende manier gedaan. Ik probeer het uit te leggen uit mijn hoofd en met een afbeelding die ik gedownload heb van het Internet, want ik zit momenteel op een andere locatie waar ik geen toegang heb tot mijn EBS Pro software.

Creëer een nieuw "satellite profile" voor de positie 4.9 Oost (linksboven klikken op file > new satellite profile) en je krijgt een scherm zoals ongeveer hieronder:

ebspro-v13.1-main-window-picture.jpg

Kies uit de dropdown list (naast het icoontje van de satelliet) voor de gewenste satelliet (4.9 East).

Zorg dat het LNB-type goed staat (kiezen uit de dropdown-list).

Waar hierboven "ToneBurst" staat kies jij voor "Usals", voeg dat toe met het groene plusteken.

Sla het profiel op.

In het vervolg kun je die satelliet selecteren door rechtsboven op zijn naam te klikken .

 

Het is wat rommelig uitgelegd, maar als je er zelf nog niet uitgeraakt bent zal ik morgenochtend eens een schermafdruk nemen van mijn instellingen.

aangepast door Zilverhippie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeff…

ik had de meest recente versie verwijderd en daarna 16.0.0.2 geïnstalleerd. 
Werkte niet goed. 
 

Herinstallatie van Windows, dus metceen schone lei begonnen werkt nu wel. 
Althans 16.0.0.2. 
Die versie blijf ik dan maar even gebruiken. 
 

@Zilverhippiedank voor de uitleg. 
Sla je voor iedere satelliet een profiel op?

Dat lijkt me niet handig. 
 

Nog iets anders, alle satellieten binnen hrt zichtbare bereik zijn direct via het menu aan te roepen? Ik hoef deze niet te programmeren ( vastkeggen op een diseqc nummer)?

 

De motor is intelligent en weet de positie na bv opnieuw opstarten van EBSpro? De software weet dit na opnieuw opstarten of een herinstallatie niet meer.  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, GuidoHen zei:

Sla je voor iedere satelliet een profiel op?

Dat lijkt me niet handig. 

Ik heb voor elke satelliet een apart profiel. Is een beetje werk in het begin, maar je kunt dat stelselmatig opbouwen.

 

1 uur geleden, GuidoHen zei:

Nog iets anders, alle satellieten binnen hrt zichtbare bereik zijn direct via het menu aan te roepen?

Ze kunnen inderdaad via het menu aangeroepen worden. Usals does it all.

 

1 uur geleden, GuidoHen zei:

De motor is intelligent en weet de positie na bv opnieuw opstarten van EBSpro? De software weet dit na opnieuw opstarten of een herinstallatie niet meer.  

Ja wat die motor betreft. Ik gebruik mijn antenne met DiSEqC-motor voor zowel mijn PC-kaart als mijn VU+ ontvanger. Op de coax zit een manuele switch.

Stel: ik kijk via mijn PC naar satelliet A, ik switch naar mijn VU+ en selecteer satelliet B > de schotel draait naar sat B, ik switch opnieuw naar PC en kies satelliet A of nog een andere > de schotel draait naar A of die andere satelliet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...