Ga naar inhoud


Van glasvezel naar dsl


Aanbevolen berichten

  • Moderator
15 uren geleden, boudeman zei:

In onze wijk heeft 40% geopteerd voor de aansluiting (net voldoende om het project door te laten gaan

In Duitsland wordt door grote particuliere firma's glasvezel uitgerold, de Deutsche Telecom levert geen FttH.

Bij een deelname van 40% of hoger wordt zo een project uitgevoerd.

Bij Boudeman gaat het project dus door, alleen slaan ze hem over en krijgt hij geen aansluiting.

Mocht hij zich ooit bedenken gaat het hem tegen die tijd tussen de € 400 en € 1.000 kosten om alsnog glasvezel in huis te krijgen.

 

Hier een artikel over de situatie in Duitsland met betrekking tot ADSL en FttH.

https://www.wik.org/uploads/media/WIK_Diskussionsbeitrag_Nr_281_01.pdf

Er wordt ook nog een vergelijking met Nederland gemaakt en een stuk toekomst visie van de Nederlandse telecom m.b.t. ADSL weergegeven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier in Zeeuws-Vlaanderen loopt ook zo'n project om de kleine dorpen en buitengebieden van glasvezel te voorzien, in de kernen kost het eenmalig 200€ en de buitengebieden eenmalig 2300€. Je krijgt dan glasvezel met snelheid 1000/1000. Daarnaast ben je verplicht om uit 18 providers te kiezen en bij 1 daarvan een jaarcontract af te sluiten, soms all in 1, sommige alleen internet. Meeste prijzen zo rond de 40€ per maand. Voordeel is dat je een provider kunt kiezen en van provider kunt switchen, terwijl je bij Delta of KPN aansluiting ook vast zit aan hun abbo's. Ik vind het een heel goed initiatief en heb me dan ook aangemeld.

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben op dit moment betrokken bij een glasvezel project in het platteland in Frankrijk.

Daar worden de glasvezel kabels door de lucht van bestaande telefoonpaal naar telefoonpaal getrokken.

Zelfs de meest afgelegen woning wordt op die manier aangesloten.

 

Een economische manier van aanleg, er zijn geen aansluit kosten.

 

Je kan kiezen uit 400/400 en 1.000./1.000 Mb.

ADSL is hier traag en storing gevoelig.

Frankrijk wil tot 2025 het gehele land met snel internet voorzien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om nog even terug te komen op mijn opgestarte topic.

 

Ik heb dus een koper 100mb abo en er is enige tijd terug glasvezel aangelegd waar ik geen gebruik van maak.

Nu wil naar een ander vdsl aanbieder maar dit is niet meer mogelijk, kan dus wel zelfde snelheid krijgen maar ben verplicht glasvezel te nemen die stukken duurder is met dezelfde snelheden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt. KPN verhuurt het koper netwerk en wil dit vanaf 2023 uitfaseren. Ze nemen dus geen nieuwe kopergebruikers aan ALS er een glasvezel alternatief bestaat. Zelfde voor pairbonding. Dit wordt ook niet meer aangeboden zelfs al had je het bij je oude provider. Ik moest vanwege verdwijnen XS4ALL noodgedwongen naar glas...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, alleen het geld voor de aandeelhouders telt….

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik kan hier zowel VDSL als glasvezel krijgen, het is wel per aanbieder afhankelijk. 

 

KPN sluit geen abonnementen meer op VDSL af als je glasvezel hebt, zo zijn er nog een aantal, er zijn er weldegelijk die ik op VDSL kan krijgen, het wordt wel merkbaar ontmoedigd.

 

Inmiddels heb ik van een KPN aanbieding gebruik kunnen maken voor € 35,- per maand een jaar lang bij een jaarcontract, het is een 1000/1000 verbinding en er zit ook TV bij.

 

Om even wat uit elkaar te houden, je hebt KPN en je hebt in mijn woonplaats KPN-netwerk. Officieel zouden ze niets met elkaar te maken hebben, met dat verschil dat KPN niemand meer op VDSL aansluit als je glasvezel hebt of nu neemt. Je hebt ook budget, is vrijwel het zelfde als KPN met dat verschil dat ze geen extra's zoals Hotspot ondersteuning, virusscanners en ik meen nog iets wat ik even kwijt ben ondersteunt.

 

KPN is aandeelhouder van KPN-netwerk, en tevens hoofdhuurder. Volgens mij gaat het bij het laatste mis, want een hoofdhuurder op het netwerk waar je aandeelhouder van bent, dat klopt voor mijn gevoel niet.

 

Er zijn nog providers die VDSL op mijn adres aanbieden, echter worden dat er steeds minder, want KPN-netwerk wil het koper er zo snel als mogelijk er uit gooien. Ik vind dat niet eerlijk, doe dat dan in 1 keer bij heel Nederland, want voor heel Nederland glasvezel heeft, zijn we toch een aantal jaar verder. Ik denk waar geen KPN-netwerk glasvezel aangelegd is, maar door een andere partij, dat VDSL voorlopig nog aangeboden blijft worden.

 

Er zijn al klachten dat veel aanbieders KPN-netwerk een veel te hoog tarief vinden vragen zodat ze geen concurrent aanbod kunnen doen, waar T-Mobile de hoofdhuurder van een ander netwerk goedkoper en sneller internet aanbieden, maar voor andere partijen een lager tarief rekenen dan KPN-netwerk dat doet.

 

De vrije marktwerking is weer alles behalve geweldig. 

 

Voor ik te veel afdwaal, ik kan NOG VDSL via een beperkt aantal andere aanbieders nemen wat steeds minder aanbieders worden, echter heeft KPN zo gigantisch lopen stunten dat andere aanbieders zelfs via VDSL daar niet tegen op konden.

 

VDSL gaat er uit, echter zou het KPN die aandeelhouder van KPN-netwerk is, het sieren dat in heel Nederland tegelijk te doen, want nu voel ik dat je achteraf voor het blok bent gezet als ik jaarlijks over wil stappen dat ik alleen nog de keuze heb tussen glasvezel aanbieders die daardoor duurder dan via VDSL, of Ziggo te nemen.

 

Ik heb geen 1000/1000 nodig, dat was de actie aanbieding, heb aan 50/5 al zat, al denk ik dat 100/100 via glasvezel de standaard gaat worden, Ziggo zit inmiddels op 100/20 als minimale snelheid. 

 

Als laatst, glasvezel betekent niet storingsvrij, betrouwbaarder dan VDSL past er beter bij. Kabel is zeker niet slechter, het ligt er aan wat je eisen aan een verbinding zijn, Ziggo wil bijvoorbeeld langzaam alles tot in de woningen verglazen, beginnende bij nieuwbouw.

 

Voor de meeste gebruikers is de downloadsnelheid het belangrijkste, de meeste mensen uploaden niet met grote snelheden, in het algemeen maakt het voor de gemiddelde gebruiker niet uit of je glasvezel of kabel neemt/hebt.

 

Je hebt altijd voor en tegenstanders, echter zit Ziggo en andere kabel aanbieders ook niet stil. Met andere woorden, het verleden is niet te vergelijken met de toekomst.

 

Één ding is zeker, VDSL via de koperen lijn is aan het verdwijnen of al verdwenen, bij nieuwbouw is er al geen koper meer.

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...