Ga naar inhoud


Van glasvezel naar dsl


Aanbevolen berichten

Raar verhaal, het schijnt zo te zijn, heb ik zelf ook ondervonden, dat als je eenmaal een glasvezel aansluiting thuis hebt liggen dat je nergens meer een DSL aansluiting kunt afsluiten.

 

Ik vind dit een kwalijke zaak omdat je hiermee flink meer moet betalen voor iets dat niet echt nodig is, zo ga je gemiddeld van 35 Euro voor 100Mb naar minimaal 45 Euro voor glasvezel met zelfde download snelheid...

 

Kartel forming van de KPN...?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Leesvoer over dit onderwerp.

https://www.kpn.com/beleef/blog/glasvezel-terug-naar-kabel.htm

 

Dit kan alleen als je woning nog is aangesloten op coax of kabel en een provider via dit netwerk op jouw adres abonnementen aanbiedt.

 

Verder lees ik ergens nog het volgende:

Bij KPN kost glasvezel internet bijvoorbeeld hetzelfde als VDSL. Dat betekent vaak dat u al kunt profiteren van de voordelen van glasvezelinternet vanaf zo’n € 35,- per maand.

 

DSL is een aflopende technologie.

Ik zelf ben voorstander van Glasvezel. ik woon in een buitengebied, en alleen al het feit, dat ik nu niet meer bang hoef te zijn voor bliksem inslag via de telefoon kabel maakt de keuze voor glas logisch.

Bij de KPN zijn de meeste leidingen al verglaasd tot de wijkkast, alleen de laatste meters zijn dan nog koper.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minutes ago, Gelders said:

als je eenmaal een glasvezel aansluiting thuis hebt liggen dat je nergens meer een DSL aansluiting kunt afsluiten.

Genoeg organisaties die in hun gebouw glasvezel hebben en daarnaast dsl backup lijn(en) als het mis gaat of voor speciale toepassing.

Ik weet wel dat er nieuwbouw wijken zijn waar ze geen koper meer in de grond stoppen maar enkel glas. 

Als je daar woont en je hebt glasvezel kun je dus niet overstappen naar koper domweg omdat het er niet is. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En naar verluidt wil KPN af van het kopernetwerk af. In verglaasde gebieden gaat vanaf 2023 het koper uitgefaseerd worden. (info KPN)

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het volledig met Ceesv eens.

Woon zelf ook in een buitengebied en een blikseminslag heeft hier veel kapot gemaakt. Kwam hier ook via de telefoonkabel binnen. Sinds ik glasvezel heb is dat probleem niet meer mogelijk.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk niet dat je er zoveel aan haalt. naast de telefoonleiding kan ook de gasleiding, waterleiding en netspannings leiding de bliksem ongewenst doorleiden naar de edele delen in je huis.

Daarnaast als ze gaan uitzetten dan gaan ze echt niet de kabel uit de grond naar je huis verwijderen: ook een loze kabel geleidt prima!    

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in DE in onze omgeving wordt ook glasvezel uitgerold. Als je daarvoor opteert, zit je aan 1 provider vast; gedwongen winkelnering dus. Dat willen wij niet en blijven vdsl2 en onze huidige provider trouw. Snel genoeg. Hoe zit dat in NL? Ook gedwongen winkelnering of kan je bij glasvezel uit meer providers kiezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, theparasol zei:

Denk niet dat je er zoveel aan haalt. naast de telefoonleiding kan ook de gasleiding, waterleiding en netspannings leiding de bliksem ongewenst doorleiden naar de edele delen in je huis.

Daarnaast als ze gaan uitzetten dan gaan ze echt niet de kabel uit de grond naar je huis verwijderen: ook een loze kabel geleidt prima!    

Gelukkig zitten m'n computers, tuners, TV's enz niet aan gas of water. En de netspanning haal ik altijd van de apparaten af als het gek dreigt te worden.

Had toen alleen de telefoonkabel vergeten.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
52 minuten geleden, boudeman zei:

Hier in DE in onze omgeving wordt ook glasvezel uitgerold. Als je daarvoor opteert, zit je aan 1 provider vast;

In Duitsland worden die netten aangelegd door particulier initiatief.

De Duitse Telecom levert geen FttH.

 

Gedurende de eerste contract periode zit je vast aan de firma die het net bouwt, daarna ben je vrij om over te stappen.

Je betaalt in ruil daarvoor geen aanleg of aansluitkosten.

Kennissen van mij in Nederland moesten ruim € 1.000 aansluit kosten betalen, wonen afgelegen in een polder.

 

52 minuten geleden, boudeman zei:

blijven vdsl2 en onze huidige provider trouw. Snel genoeg.

Zolang het nog ondersteund wordt.

Daarna mag je alsnog overstappen op glasvezel, alleen betaal je dan wel voor de aanleg van de glasvezel in je huis.

Doorgaans bedragen de kosten dan vanaf € 400

 

Heb je een eigendomswoning verhoogt een glasvezel aansluiting de waarde van je huis.

 

52 minuten geleden, boudeman zei:

Hoe zit dat in NL? Ook gedwongen winkelnering of kan je bij glasvezel uit meer providers kiezen?

Je kan kiezen welke provider je wilt abonneren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn ervaring is, dat het data verbruik elk jaar verdubbelt.

Hier in huis hangen steeds meer apparaten aan het internet, software updates vergen steeds meer data capaciteit.

 

Een update van mijn kaartmateriaal voor de navigatie van mijn auto bedraagt ondertussen ruim 32 Gig, met glasvezel is dat ongeveer 15 - 20 minuten, met adsl was dat bijna 8 uur download.

 

Veel zal afhangen van de samenstelling van je huishouden.

Het bekijken van UHD streams "kost" al ruim 25 Mb, wanneer je dan nog kinderen hebt die internet gebruiken zit je snel over de 100 Mb.

 

Koper zal geleidelijk uitfaseren, FttH is toekomst zeker.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.........60% dus niet, en blijft bij vdsl2. .........: correctie: vdsl2 en kabel

Ze pakken het ook verkeerd aan. Wervende folders en diverse colporteurs aan deur en per brief. Breitband zelf blijft op de achtergrond. Voordelen in groot lettertype, en dat je voor 2 jaar een abo moet afsluiten in kleine lettertjes onderaan brief verstopt.

Elk huis in deze wijk is anders. Geen woord over wie bepaalt waar in huis de aansluiting komt. Geen woord over wat er gebeurt als er schade optreedt. Je mag je alleen maar aanmelden. Schade is niet ondenkbaar. De glasvezel leiding wordt onderaards geschoten, en daar kan natuurlijk iets misgaan.

Hoe het mis kan gaan -in dit geval bij de aanleg van een laadpaal- moet maar eens googelen op Oldenzaal laadpaal. Een mooie eengezinswoning stort in luttele seconden volledig in. Een wonder dat het gezin het overleefd heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb ervaring met glasvezel in Duitsland, je geeft wel een heel negatieve weergave van de realiteit.

 

Allereerst zijn consumenten verdragen voor telecom diensten altijd voor 2 jaar vast, daarna kan je per maand opzeggen.

18 minuten geleden, boudeman zei:

Geen woord over wie bepaalt waar in huis de aansluiting komt.

Dat bepaal jij.

Tegen de tijd dat de aansluiting aangelegd wordt, komt er iemand langs en mag jij aanwijzen waar je het PoP, de aansluitkast wilt hebben.

Wanneer je ook een modem afneemt, je hebt de vrijheid je eigen modem te gebruiken, mag je ook aanwijzen waar je die wilt hebben.

En worden kleine stickers geplakt op die punten en voor de monteur worden er foto's van gemaakt.

De huisinvoer wordt een klein 6 mm gaatje wat verzegeld wordt tegen vocht en gas in je huis.

22 minuten geleden, boudeman zei:

Schade is niet ondenkbaar.

In Oldenzaal is er een gasexposie geweest, een ZZP monteur die een laadpaal installeerde heeft de gasleiding geraakt.

Dat is uitzonderlijk, elke dag worden er honderden aansluitingen gerealiseerd, eens in de zoeel jaar kan het mis gaan.

 

Er kan ook een vliegtuig op je huis neerstorten, leven kent risico's.

 

Wanneer in Duitsland vanaf de hoofdleiding naar je huis gas ontsnapt, slaat er een veiligheidsklep dicht.

Verder worden in Duitsland de glasvezel leidingen gelegd met micro trenching, op een diepte die veel hoger ligt als waar gasleidingen behoren te liggen.

In de plaatsen waar ik kennis van heb is geen schade opgetreden, maar uit te sluiten is dat niet.

Indien er schade optreedt in de grond, wordt dat onmiddellijk door de uitvoerder gemeld aan het nutsbedrijf en gelijk hersteld.

 

Er loopt nu ook een koperleiding naar je huis, had je ook die bedenkingen toen die aangelegd werd?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een leven zonder risico's bestaat niet.

Denk je nu werkelijk dat ze maar zo willekeurig ergens de glasvezel afmonteren in je woning en dat ze als ze schade veroorzaken dit niet gaan herstellen?

Jullie gebied heeft deze ronde de boot voorbij laten gaan.

De vraag is of en wanneer er weer een boot voorbij komt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...