Ga naar inhoud


Zelf voorzien in (nood)stroom opwekking!


Old Satterhand

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, ceesv zei:

...Met de drang van de overheid dat we allemaal van het gas op de warmtepomp moeten overschakelen en benzine en diesel vervangen moeten worden door stekkerauto's wordt het langzaam duidelijk dat we afstevenen op een black-out van het elektriciteitsnet....

 

Omdat ik ook deze problemen zie aankomen hier in het Wilde Westen, heb ik gezorgd voor enige backup power in de vorm van een eenvoudige UPS.

Dat ding kost €95 en kan tot 1000 Watt vermogen bufferen.

 

UPS_Fortron_FP1000.jpg.b5bd8857e69433779928c6ce6d23bf4d.jpg

 

 

Ik heb het Ziggo modem, 2 tratec verdelers (DVB-C en DVB-T2), Wifi router, switch, voip, desktop computer met randapparatuur en de VU aangesloten.
Met een handige schakelaar, die ook de energie kan meten kan ik het stroomverbruik in de gaten houden.
Het is natuurlijk zo dat, als de powercut lang aanhoudt, je onnodige apparaten gaat uitschakelen.
Het huidige stroomverbruik (de VU+ staat aan, die verbruikt al 20 Watt):

 

UPS_stroom_VU_aan.thumb.jpg.7e4cdc4237b818ab53eba9603eaa53f2.jpg

 

Het is natuurlijk de vraag in hoeverre Ziggo zelf zorgt voor backup power, om zo haar diensten te kunnen blijven leveren in het geval van een stroomstoring in de wijk.  Maar mijn router heeft ook een LTE backup (4GByte).

 

Ik ben op de toekomst voorbereid!

 

 

aangepast door Old Satterhand
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

De berichten over krapte in onze energie voorziening volgen zich in een snel tempo op en zou in de toekomst kunnen leiden tot uitval en dagelijkse black-out perioden.

Meerdere SAT4ALL leden hebben al bericht over UPS units voor het overbruggen van het uitvallen van de elektriciteit voorziening.

 

Je kan daarbij denken aan Accu gevoede UPS units of misschien zelfs aan een benzine aggregaat.

een enkeling denkt misschien aan een brandstof cel gevoed door waterstof.

 

Zonne panelen leveren over het algemeen energie op momenten dat er al voldoende energie is.

Opslag van energie uit die panelen is op dit moment nog een dure grap.

 

Ik heb tijdens mijn werk in Zuid-Afrika aan den lijve ondervonden wat het is om elke dag 4 uur van het net te worden geschakeld. Ik had in de auto een sleutel liggen om met de hand de parkeer garage deur te kunnen openen, maar dat was wel 10 minuten aan de slinger draaien.

 

Ik zelf heb thuis 30 minuten noodstroom via een wat grotere UPS, een waarop eventueel nog een externe accu kan worden aangesloten om zelf langer energie op te wekken.

image.png

 

Valt de stroom langere tijd uit, zal ook de internet en telefoon provider uit de lucht gaan, en is eigen energie opwekking alleen nog van belang om je CV en koelkast in leven te houden.

 

Wie is hiermee nog meer bezig en welke oplossing staat je voor ogen?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bijdrage @Old Satterhandverplaatst naar dit onderwerp.

Door de verplaatsing zijn de eerste 2 postings niet in chronologische volgorde zichtbaar.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik lees dat op 1 januari 2023 de salderingsregeling voor teruglevering van elektriciteit aan het net stopt.

Het wordt dan voor degenen die zelf stroom opwekken een stuk interessanter die energie op te slaan.

 

Er zijn een aantal technieken, die je zou kunnen gebruiken.

De Tesla powerwall 2 is daar een van, reken op een investering van ongeveer € 9.500 - @ 11.500 voor een opslag capaciteit van ongeveer 14 kWh.

 

Een nieuwe interessante ontwikkeling is opslag m.b.v. waterstof.

Een Australisch bedrijf, Lavo heeft een 40 kWh waterstof opslag die met jouw opgewekte energie en leidingwater Elektriciteit omzet in waterstof gas (en zuurstof). De installatie weegt ongeveer 350 kg, de waterstof wordt bij een druk van 30 Bar in 4 tanks opgeslagen.

De prijs zou bij ongeveer € 24.000 - € 28.000 komen te liggen.

 

image.png

 

https://lavo.com.au/#prime

 

Degenen die zelf voldoende productie capaciteit hebben geïnstalleerd, zouden met deze opslag losgekoppeld kunnen worden van het elektriciteitsnet.

 

Van een Tesla Powerwall 2 wordt opgegeven dat de levensduur ongeveer 10 jaar bedraagt en de terugverdien tijd bij de huidige tarieven ongeveer 15 jaar is.

De Lavo zou een verwachte levensduur hebben van 30 jaar, de terugverdien tijd zou ook rond de 15 jaar kunnen liggen.

 

Je moet nog wel zelf de stroom opwekken, een efficiency rendement is niet opgegeven.

met de stijgende energie prijzen zou deze oplossing op den duur goedkoper kunnen uitvallen.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Old Satterhand zei:

Het is natuurlijk zo dat, als de powercut lang aanhoudt, je onnodige apparaten gaat uitschakelen.

 

Ja dan moet je ZELF keuzes maken, neem ik aan.

 

met 5 kWatt discharge hoeveel en hoe lang kun je dan dat aan de praat houden (voor 28.000€) ?

 

 

@ceesv ?

Walking On The Moon

The Police

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

8 uur, de opslag capaciteit is 40 kWh bij de Lavo waterstof opslag.

In de praktijk zal een huishouden nooit een grondbelasting hebben van 5 kW, mijn huisaansluiting is 12 kW, maar dat haal ik alleen wanneer ik alle verbruikers in huis tegelijk inschakel.

 

Je dient die opslag te zien als overbrugging wanneer je zonnepanelen geen energie verbruiken.

Je zonne panelen moeten dan wel tijdens productie je basis belasting overdag en het opladen van je waterstof cellen aan energie leveren.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

Ja dan moet je ZELF keuzes maken, neem ik aan.

 

Ja uiteraard, als hier de spanning wegvalt, heb ik ik niet veel anders om handen.😄

 

Voor diegenen die graag willen weten hoe groot de accu capaciteit moet zijn:

Dus hoe bereken je nu de theoretische back-up tijd bij een gegeven accu spanning (in Volt) en capaciteit (in Ampère uren, Ah)

 

In mijn geval staan 2 stuks 7 Ah accu's van 12 volt in serie.
Of die nou in serie staan of parallel maakt niet uit voor de berekening, maar wel voor het rendement van de UPS.

1 accu kan 7 Ampère leveren gedurende 1 uur, dat is een vermogen van 7x12 = 84 Watt.  Voor 2 accu's is dat 168 Watt.
Dat getal deel je door het benodigde vermogen bij stroom uitval, dus in mijn voorbeeld 66 Watt, wat uitkomt op zo'n 2,5 uur.

 

Theoretisch schreef ik al, want je verliest vermogen:
1) door het rendement van de inverter, die de 24 volt accuspanning omzet naar 230 volt wisselspanning.
2) de werkelijke capaciteit van de accu's, die nooit de opgegeven capaciteit halen. (in mijn geval slechts 5 van de 7 Ah per accu).
3) bij hoge belasting door de inwendige weerstand van de accu, vandaar de serieschakeling.

 

Bij het type UPS van @ceesv is het gebruikelijk dat er 2 paren parallel geschakelde accu's worden toegepast, d.w.z. dubbele spanning en dubbele stroomsterkte. En die accu's zijn van een veel betere kwaliteit dan die van mijn mini UPS.

 

Maar het is voor mij alleen maar om, in geval van een stroomstoring,  in de eerste levensbehoefte te voorzien n.l. internet.🤣

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, Old Satterhand said:

Maar het is voor mij alleen maar om, in geval van een stroomstoring,  in de eerste levensbehoefte te voorzien n.l. internet.🤣

 

Telefoon en tablet kan ik desnoods via usb uit de accu van mijn fiets voeden, 700 Wh gaat een tijdje mee. En als zowel kpn en vodafone down gaan is er wel iets meer ernstig aan de hand.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, moonchild zei:

Telefoon en tablet kan ik desnoods via usb uit de accu van mijn fiets voeden, 700 Wh gaat een tijdje mee.

 

Ook een originele manier voor noodstroom🙂.

 

Maar ik maakte natuurlijk maar een geintje met dat internet. De werkelijke reden voor mijn noodstroom voorziening is het in stand houden van de internet verbinding naar mijn W2018 servertje met UniFi controller en syslogserver, voor een non-profit organisatie die ik wat help met het netwerk.

 

Die server had al noodstroom (een kleiner broertje van de Fortron) maar verloor de verbinding steeds.

 

En ik mag ook niet alleen de schuld leggen bij de netwerkbeheerder, ik heb zelf wel eens last van overbelasting of ik maak per ongeluk sluiting.

Dat kan dus nu zonder gevolgen voor de apparatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Old Satterhand zei:

Maar ik maakte natuurlijk maar een geintje met dat internet. De werkelijke reden voor mijn noodstroom voorziening is het......

Heb er hier 3 staan, niet voor lange onderbrekingen maar om korte uitval te overbruggen, vooral 's winters met veel sneeuwval knippert het nog wel eens.

1-pelletkachel (start ie niet opnieuw bij een 'blinkje')

2-modem en dreambox

3-nas (gebruikt uren om opnieuw te starten na een kleine stroomuitval, deze schakelt nu gecontroleerd uit als de stroom langer dan 30 minuten weg is)

 

Ook iets voor de (nabije) toekomst vooral voor de mensen met zonnepanelen:

https://www.drten.nl/zeezout-batterij/

 

Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-7-2022 om 19:23, oldebroek zei:

Heb er hier 3 staan, niet voor lange onderbrekingen maar om korte uitval te overbruggen, vooral 's winters met veel sneeuwval knippert het nog wel eens.

 

Wil je nog wat meer informatie kwijt over je setup? Types, vermogen, accucapaciteit etc.

 

Wat is jouw ervaring met de accu's?

De 7 Ah loodgel accu's die in een kleinere UPS worden toegepast gaan niet erg lang mee, is mijn ervaring.

Ik meen dat dezelfde accu's in alarmsystemen worden gebruikt. Die worden elke 2 tot 4 jaar vervangen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...