Ga naar inhoud


Data over coax, wie kan de versterker inregelen omgeving Oirschot.


Leffe

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden, ceesv zei:

Tenzij je richtkoppelaars gebruikt zou je anders bij breedbandige splitters het versterkte uitgangs signaal van de versterker teug voeren naar de ingang van de versterker?

 

Een kwaliteit splitter heeft een zeer hoge isolatie tussen de aftakkingen. En die komt het signaal 2x tegen voor het de ingang 'ziet'.

 

4 minuten geleden, ceesv zei:

Ik heb een tijdje een park ondersteund met hun netwerk, en daar zaten overal bandpass omleidingen bij de versterkers.

 

Kijk daar hebben we wat aan!

Kun jij @Leffe uitleggen wat te doen? Ik zou als ik hem was, altijd kiezen voor een bestaande, werkende oplossing.

Mijn oplossing is eigenlijk een Sprietje oplossing, bedacht vanachter mijn laptop, niet gestaafd door enige ervaring in de praktijk.🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Ik kan alleen vanaf een grote afstand adviseren, maar ben daarbij afhankelijk van wat Leffe aan informatie geeft.

Ondertussen weten we dat de data overdracht passief plaats vindt tussen 5 en 65 MHz.

 

De beste oplossing is een vervangende geschikte versterker te plaatsen.

 

In dat park, waar ik storingen verhielp,  zaten er bandpass filters die het later toegevoegde internet distributienet om de bestaande versterkers stuurde.

 

Ik heb een foto gevonden met informatie, daar werden deze combiners gebruikt.

 

https://dktcomega.com/wp-content/uploads/2021/05/DKT-DATASHEET_Signia-SiCS-xxx_v1-0.pdf

 

Wanneer hij een combiner gebruikt, om het Data signaal respectievelijk voor / achter de versterker af te takken, zou het moeten werken.

 

Ik heb die installatie niet zelf aangelegd, maar ben later gevraagd storingen en fouten op te sporen en te herstellen.

 

Sorry voor de wanorde in die kast, is niet mijn manier van werken.

Het mag duidelijk zijn, dat men in een later stadium data signalen toegevoegd heeft aan het CAS systeem.

Ik heb voor een groot gedeelte Cat-6 kabels laten leggen om de beperkingen die het systeem had op te heffen.

 

In deze kast werden zowel lage Frequentie band Data als ook Hoge frequentie data band signalen passief op de stamkabel gezet, achter de versterkers.

Bij de onderverdeel kasten werd met hetzelfde type combiner het signaal weer gesplitst.

 

20191026_122946.jpg

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, ceesv zei:

Ik heb een foto gevonden met informatie, daar werden deze combiners gebruikt.

 

Helaas bieden die geen oplossing voor het probleem van de voeding over de coax.

 

Ik heb ondertussen uitgevogeld dat die tussen de 24 en 52 volt 50 Hz bedraagt, dat moet geen probleem zijn voor een powerpass splitter.

 

Mijn voorstel is een combinatie van die van ceesv en van mijn voorstel, die nog wel een 'flaw' bevatte:

Er komt in mijn ideetje nl nogal wat HF energie via de bypass, die door de verschillende looptijden voor problemen kan zorgen.

 

@Leffe

Gebruik een combinatie van de 2 hier voorgestelde splitters.

Aan de kant waar de voeding vandaan komt, gebruik je de power pass splitter en aan de andere kant de low pass splitter van ceesv.

Dat zou moeten werken, je hebt m.i. geen dubbele lowpass nodig in dit geval.

 

De juiste vervangende versterker (ik weet er geen) zou natuurlijk de beste oplossing zijn!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Leffe zei:

Heb zelf ook nog wat gegoogled en kwam ook deze tegen, is dat misschien ook een mogelijkheid.

 

Goed gevonden! We komen samen steeds een stapje verder, want er is ook een powerpass versie:

Quick_guide_Triax_EoC_retourpadfilter_Engels_.pdf

triax_EoC-powerpass_filter.jpg.e3fc781a26b300abf5eb671d9098d898.jpg

 

Of je deze kunt toepassen is wel afhankelijk van het spectrum van het TV signaal.

Je hebt daar nog steeds geen informatie over gegeven.

Wat is de frequentie van het laagste TV kanaal dat wordt gebruikt?

Als dat hoger is dan 200 MHz, dan zou ik deze met een gerust hart aanschaffen.

 

 

aangepast door Old Satterhand
extra tekst toegevoegd onder de afbeelding
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed gelezen heb ik met deze met 1 exemplaar het probleem opgelost. Kunnen jullie dat bevestigen om zeker van de zaak te zijn, voordat ik weer verkeerde bestelling doe.
Overigens met wat voor meter kan ik het signaal zichtbaar maken, met een scoop kan het niet. Of zijn dit erg dure meters?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Leffe zei:

Als ik het goed gelezen heb ik met deze met 1 exemplaar het probleem opgelost.

 

Ja dat heb je helemaal goed, zie ook de quick guide. Daar zie je hoe je dat filter gebruikt met een versterker die verdacht veel op die Astra lijkt.

 

29 minuten geleden, Leffe zei:

Overigens met wat voor meter kan ik het signaal zichtbaar maken, met een scoop kan het niet. Of zijn dit erg dure meters?

 

Met een spectrumanalyser. Ja die zijn inderdaad erg duur. Maar die heb je niet nodig om dit probleem op te lossen.

Aangezien je TV signaal al goed werkt, hoef je alleen te controleren of het internet signaal weer werkt.

 

Edit:

Goirle is een Ziggo verzorgingsgebied. Als je die gebruikt, dan ziet dat er zo uit.

De Tv multiplexen met de laagste frequentie beginnen pas bij 266 MHz.

516218523_Ziggospectrum.jpg.88146ac278e1197c852b501651473495.jpg

 

 

 

 

aangepast door Old Satterhand
Ziggo spectrum toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

We vernemen graag de afloop.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Old Satterhand zei:

 

Ja dat heb je helemaal goed, zie ook de quick guide. Daar zie je hoe je dat filter gebruikt met een versterker die verdacht veel op die Astra lijkt.

 

 

Met een spectrumanalyser. Ja die zijn inderdaad erg duur. Maar die heb je niet nodig om dit probleem op te lossen.

Aangezien je TV signaal al goed werkt, hoef je alleen te controleren of het internet signaal weer werkt.

 

Edit:

Goirle is een Ziggo verzorgingsgebied. Als je die gebruikt, dan ziet dat er zo uit.

De Tv multiplexen met de laagste frequentie beginnen pas bij 266 MHz.

516218523_Ziggospectrum.jpg.88146ac278e1197c852b501651473495.jpg

 

 

 

 

Misschien dat het met een goedkope tinysa wel een redelijk inzicht kan krijgen. Die zijn niet zo duur

Hobbyist, and developer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is een hulpmiddel, maar niet echt geschikt.

Maximum input level van de meter is +10 dBm

Frequentiebereik 0,1 - 350 MHz, boven 350 MHz is de meting onbetrouwbaar.

 

Maar een heel ander probleem is, dat je moet weten op welk niveau je de de uitgang van de versterker moet instellen, je zal de ontwerpcriteria van het net moeten achterhalen.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Leffe zei:

Tinysa is wel erg goedkoop metertje, hebben jullie ervaring met deze meter en zou ik hier inderdaad een versterker mee kunnen instellen?

 

Nee, dit soort "spectrum analysers" werken alleen op signalen waarop je kunt locken. Die zijn bedoeld voor de zendamateur.

Een display zoals met een echte spectrum analyser van een DVB-C signaal kun je vergeten, op een multiplex kunnen ze niet locken.

 

1 uur terug, ceesv zei:

Het is een hulpmiddel, maar niet echt geschikt.

Maximum input level van de meter is +10 dBm

 

Het maximum inputlevel is gegeven in dBm, omgerekend naar dBuV is dat 117dBuV, dus dat gaat net.

https://www.maximintegrated.com/en/design/technical-documents/tutorials/8/808.html

 

1 uur terug, ceesv zei:

Maar een heel ander probleem is, dat je moet weten op welk niveau je de de uitgang van de versterker moet instellen,

 

Alle levels tussen de 75 en 115 (het maximum) dBuV zijn oke, om de C/N van de versterker en dus het TV signaal, niet verder aan te tasten.

Maar het gaat uiteindelijk om het level op de ingang van de TV of STB bij de abonnee, en dat kun je monitoren.

Het is immers een bestaand, hopelijk goed ingeregeld TV netwerk.

Voor alle duidelijkheid: het EoC level is onbelangrijk in dit netwerk, zolang beiden (master en endpoint) elkaar maar kunnen bereiken.

 

Maar ik had begrepen dat met deze versterker het TV signaal in orde was met de initiële instellingen?

 

 

aangepast door Old Satterhand
link naar dBm to dBuV conversie toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • Moderator

Bedankt voor de terugmelding, mooi dat iedereen weer signaal en internet heeft!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...