Ga naar inhoud


Data over coax, wie kan de versterker inregelen omgeving Oirschot.


Leffe

Aanbevolen berichten

Kom toch nog even terug op mijn probleem, alles werkt echter hebben sommige wat last van wat blokjes, vertekening in het beeld.
Kan iemand mij de werking van de 3 potmeters links net boven het meetpunt uitleggen, heb gain op 40 dB staan, RP staat off en de brugjes langs de rode potmeter staan op 0dB. Heb met rode potmeter het signaal wat opgedraaid maar krijg eigenlijk daardoor niet genoeg op een AOP in een gebruiker( kom bij enkele slechts op 55 tot 59 DB).

IMG_20220808_141539.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

12 uren geleden, Leffe zei:

Kan iemand mij de werking van de 3 potmeters links net boven het meetpunt uitleggen,

 

Die instellingen zijn uitsluitend bedoeld om het signaal te egaliseren in geval van cascade.

Dus versterker achter versterker. In die gevallen kan het signaal te hoog zijn of over geëgaliseerd.

In alle andere gevallen in de neutrale stand zetten, ze verzwakken het signaal alleen maar.

 

12 uren geleden, Leffe zei:

Heb met rode potmeter het signaal wat opgedraaid maar krijg eigenlijk daardoor niet genoeg op een AOP in een gebruiker( kom bij enkele slechts op 55 tot 59 DB).

 

Die potmeter is bedoeld om het uitgangssignaal op nivo te brengen, maar kan het signaal alleen verzwakken.

Als je te weinig signaal hebt, in de neutrale stand laten.

Hoe heb je het signaal op het AOP gemeten?

 

12 uren geleden, Leffe zei:

echter hebben sommige wat last van wat blokjes, vertekening in het beeld.

 

Het is van belang om te onderzoeken op welke zenders dit voorkomt. Ik neem aan niet alle zenders?

De frequentie waarop die zenders worden uitgezonden geeft informatie over waar je het probleem moet zoeken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Signaal gemeten met dvb-C meter die signaalsterkte in dB aangeeft.
Wat noem jij neutrale stand, volledig links gedraaid?

Welke zenders het zijn weet ik even niet, overigens is de provider trined. Waar de zenders beginnen bij 304 mHz.

Wat doen die bruggetjes rechtsboven? Geven die meer versterking, signaal als ik ze op 7 en 10 dB zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog als extra info, bij het beginpunt zit een versterker en daarna wordt het opgedeeld in ongeveer 6 a 7 lussen met ieder ook weer een eigen versterker. Deze versterker die vervangen is zit ook in een lus. Overigens heb ik in 2 andere lussen ook wat problemen met enkele zenders, dit is incidenteel en voornamelijk in de avond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Meten is weten.

 

Onderzoek welke frequentie problemen geeft.

Sluit je meter aan en stem die af op de betreffende frequentie.

Kijk welke waarde die heeft en corrigeer met de potmeter voor de betreffende kant van het spectrum het niveau.

 

Maar controleer allereerst of de betreffende aansluiting in orde is en de bekabeling naar dat aansluitpunt geen probleem heeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Leffe zei:

Wat noem jij neutrale stand, volledig links gedraaid?

Dat is de stand zoals je die aantrof toen je de versterker ontving.

 

52 minuten geleden, Leffe zei:

Wat doen die bruggetjes rechtsboven? Geven die meer versterking, signaal als ik ze op 7 en 10 dB zet.

Daarmee schakel je de output equalizers in, je kunt ze naar believen inschakelen, ook samen gebruiken.

Het is wel zo dat deze equalizers de lage frequenties verzwakken t.o.v van de hoge.

Als je al te weinig signaal hebt, schiet je daar dus niets mee op.

 

Als je alles op de neutrale stand hebt staan, en je hebt nog steeds te weinig signaal op het A.O.P dan komt dat waarschijnlijk doordat de splitters net iets te veel verzwakking geven.

 

Dat kun je oplossen door de hoofdversterker (bij het trined modem) iets op te schroeven.

Mogelijk is een eenvoudige (breedband)versterker tussen de uitgang en de splitter ook een oplossing.

 

Meten doe je aan die 304 MHz multiplex en aan de hoogste die je kunt vinden.  Dus 2 frequenties meten.

Het verschil noemen we de "Tilt".

 

De gebruikelijke procedure is om aan het begin van de 40 dB versterker een neutrale frequentie response na te streven.

Dat doe je door te meten aan de uitgang, waarbij je geen equalizers hebt ingeschakeld, dus op 0 dB stand.

Voor het afregelen gebruik je de 3 potmeters aan de ingang. De Tilt moet naar 0 dB.

 

Met een goede DVB-C meter moet dat eenvoudig te doen zijn, sommigen hebben zelfs een Tilt functie.

 

Hetzelfde doe je met het afregelen van de instellingen aan de uitgang van de versterker.

Meten op het A.O.P. en streven naar een niveau van 70 dBuV en een Tilt van 0 dB.

 

Veel succes met afregelen en als je vragen hebt dan stel ze gerust.

 

De TILT functie van mijn Alpsat:

Capt_030.jpg.b69c8daef227ca0023f557a8f5a6c415.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Leffe zei:

Zal eens nagaan welke zenders problemen geven en daarna eens gaan meten.

 

Vergeet niet de frequentie waarop die zenders zitten te achterhalen. Op het internet kan ik daar geen info over vinden.

 

Altijd verstandig om eerst te meten vóór je iets gaat afregelen.

En mijn motto is: meten is vergelijken, dus meet de in en uitgang niveaus bij andere traject versterkers, die een vergelijkbare functie hebben en waar geen klachten zijn.

 

Nog een nadere toelichting op de 3 potmeters links (dus vóór versterking)

 

De bovenste potmeter gebruiken als de Tilt > 0dB is en de middelste als die <0 dB is, dus bij normale kabelverliezen.

Bij een Tilt van meer dan 0 dB is het level van de hoogste frequentie hoger dan de laagste en is er sprake van overcompensatie door de voorafgaande versterker. De kans dat je dat hebt is erg klein.

 

De onderste potmeter gebruik je alleen als het uitgangsniveau hoger is dan toegestaan, zo'n 115 dBuV.

Normaal laat je die in de neutrale stand staan, dus maximaal signaal op de uitgang.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...