Ga naar inhoud


De klimaatpsycholoog


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Kwam een zeer geloofwaardig stukje tekst tegen die ik wel begrijp..:

 

Ik zat middenin die linkse storm. 'Links' benoemde zichzelf als de 'morele waakhond'. Op vrijwel alle krantenredacties in Nederland (en uiteraard de NPO) was eind jaren '70, begin jaren '80, sprake van een grote instroom van een nieuwe generatie journalisten. Vrijwel allemaal afkomstig van twee opleidingen: "Het Schooltje", oftewel de Hogeschool voor Journalistiek te Utrecht, een links bolwerk, en de Christelijke Academie voor de Journalistiek te Kampen (een soort IKON in de dop, dus al net zo links). Verder kwamen veel jonge journo's van typisch 'linkse' universitaire studierichtingen vandaan: Filosofie, Politicologie, Sociale Geografie, Sociologie).
De Nieuwe Moraal die ze vertegenwoordigden is inmiddels al lang mainstream geworden, mede door het feit dat de instromers van toen nu alle sleutelposten bezetten.
Het gevolg is een verstikkend soort moralisme, vooral als het aankomt op zaken zoals het milieu, het klimaat, (vermeend) racisme en het koloniale verleden.
Daardoor gaan u & ik en honderdduizenden met ons, gebukt onder een erfzonde waarvan we, door de ontkerkelijking, nou nét dachten voorgoed verlost te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je kan ook gebukt gaan onder al die gepromoveerden van Nijenrode Universiteit die in het management van alle bedrijven en banken zitten. Of nog erger diverse hash fondsen hebben opgericht om beleggers te beduvelen. Dat is misschien ook iets waar je naar kan kijken de filosofie van het geld graaien.

 

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, ceesv zei:

Klimaatpsycholoog = fopwetenschap?

 

Een psycholoog of psychologe is een professioneel deskundige in de psychologie; de wetenschap die zich bezighoudt met het innerlijk leven (denken, voelen en streven) en het gedrag van de mens.

 

 

Let op: De titel psycholoog is niet beschermd. In theorie betekent dit dat iedereen zichzelf psycholoog kan noemen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tonskidutch zei:

Je kan ook gebukt gaan onder al die gepromoveerden van Nijenrode Universiteit die in het management van alle bedrijven en banken zitten. Of nog erger diverse hash fondsen hebben opgericht om beleggers te beduvelen. Dat is misschien ook iets waar je naar kan kijken de filosofie van het geld graaien.

 

gebeurd al zolang er geld bestaat, das niets nieuws aan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Erwinnaar zei:

Kwam een zeer geloofwaardig stukje tekst tegen die ik wel begrijp..:

 

Ik zat middenin die linkse storm. 'Links' benoemde zichzelf als de 'morele waakhond'. Op vrijwel alle krantenredacties in Nederland (en uiteraard de NPO) was eind jaren '70, begin jaren '80, sprake van een grote instroom van een nieuwe generatie journalisten. Vrijwel allemaal afkomstig van twee opleidingen: "Het Schooltje", oftewel de Hogeschool voor Journalistiek te Utrecht, een links bolwerk, en de Christelijke Academie voor de Journalistiek te Kampen (een soort IKON in de dop, dus al net zo links). Verder kwamen veel jonge journo's van typisch 'linkse' universitaire studierichtingen vandaan: Filosofie, Politicologie, Sociale Geografie, Sociologie).
De Nieuwe Moraal die ze vertegenwoordigden is inmiddels al lang mainstream geworden, mede door het feit dat de instromers van toen nu alle sleutelposten bezetten.
Het gevolg is een verstikkend soort moralisme, vooral als het aankomt op zaken zoals het milieu, het klimaat, (vermeend) racisme en het koloniale verleden.
Daardoor gaan u & ik en honderdduizenden met ons, gebukt onder een erfzonde waarvan we, door de ontkerkelijking, nou nét dachten voorgoed verlost te zijn.

 

Dat herken ik heel erg. Ik zat begin jaren 80 op de VU. Je zou denken dat mensen daar wat geleerd wordt maar je moest er ook vooral "gevormd" worden. Mijn hemel wat een linkse bende was het daar. Beviel me totaal niet de mening en het gedachtegoed dat je daar werd opgedrongen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, mijn broek zakt dan weer af van de meningen van velen hier...

Een belangrijke evolutie van tegenwoordig is het verval van de erkenning van de wetenschappelijke consensus.

En laten we die discussie aub niet voeren, hoewel ik de indruk heb dat het daar naartoe neigt: de wetenschap is er inmiddels al een tijd uit dat de aarde opwarmt.   Hoe dat komt, dat is ook gekend, maar vormt voor velen blijkbaar ook nog voer voor discussie.

Wat er moet aan gedaan worden weten we ook, daar is onlangs nog op wereldniveau een overeenkomst over gesloten.

Wat die dames gewoon zeggen, is dat de man in de straat onvoldoende de urgentie begrijpt, en er dus andere middelen nodig zijn.

Uit de discussie leer ik dat velen klimaat en weer door elkaar halen.

En ja, heel de discussie heeft weinig te maken met het verschil tussen links en rechts (solidariteit versus solidarisme)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus jij vindt indoctrinatie een betere methode dan het gewoon uitleggen? En Jan L.L in de straat is natuurlijk weer te dom om het te begrijpen?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat heet indoctrinatie.  Je gebruikt zware termen.

 

Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard. Het woord heeft een sterke negatieve connotatie. Indoctrinatie en onderwijs dienen niet verward te worden.

 

hier gaat het over NIET aanvechtbare overtuigingen.  Als je daarvan niet overtuigd bent, dan hou ik de discussie hier op.

het is immers zinloos te discussiëren met iemand die niet vatbaar is voor valabele algemeen erkende argumenten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-8-2022 om 20:00, astro iris zei:

Zowel links of rechts zal wel altijd ergens zijn nadelen hebben een mix is steeds de beste oplossing, maar is het niet een wat gemakkelijkste voorwendsel om iets op links te steken? Gewoon het Trumpgevoel overnemen is het makkelijkst, daar moet je alleen maar na-apen. 

Je haalt me werkelijk de woorden uit de mond!

Toen ik bovenstaand verwijt las, hoorde ik Trump al roepen: "It's the Democrats!  It's Antifa."

Bij stigmatiseren hoef je niet meer na te denken en heb je een simpel antwoord op alle problemen."

Het is de truc die Poetin ook gebruikt: "Het zijn de neo-Nazi's".  En klaar ben je, toch?

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-8-2022 om 00:04, Gerard 76 zei:

Op papier wel, inde praktijk verre van.

In de praktijk niet? Als ik het dagelijkse nieuws volg in Nederland, is het verschil tussen arm en rijk en de macht van de grote bedrijven nog nooit zo groot geweest:

Kloof tussen beloning top beursbedrijven en werkvloer neemt toe (businessinsider.nl)

 

Was het maar waar dat Nederland wat linkser was. Dan hadden we misschien nu een regering die van ons milieu niet zo'n rechtse bende zou hebben gemaakt. 

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat niet over links of rechts het Neo Liberalisme is de jarenlange schurftmijt.

dat kun je ook over Poetin bijvoorbeeld hier lezen https://www.standaard.be/cnt/dmf20220821_91898296

 

Ook tijdens Rutte 2 kabinet bleek toch ook hoe neo-liberaal de PVDA was verworden... en bij de Balkenende kabinetten was dat ook heel duidelijk zichtbaar hoe neo-liberaal het CDA was verworden.

 

Neo Liberalisme is de wortel van al het kwaad. Zo zeer dat de natuur en het klimaat gewoon "in dienst staat" van de mens.

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat klopt volledig.

Door het succes van het kapitalisme in pakweg de USA werd dit systeem zonder morren aanvaard door de rest van de wereld.

De neo liberale gedachte verengde het systeem nog sterk, waarbij enkel nog groei belangrijk leek. 

Het vermoedde triple down effect bleek echter nogal tegen te vallen.

Hierdoor verbreedde de kloof tussen inkomen uit arbeid en andere vormen verder.

In West Europa is deze kloof wat minder diep geworden door vnl linkse kracht(jes) DE sociale stelsel die in West Europa werden opgezet na WO II
hebben veel leed kunnen tegenhouden, maar staan tegenwoordig overal onder druk.

Vergeet ook niet dat in de VSA de belastingen op winst boven een bepaald bedrag ooit 95% bedroeg...  Dat is nu ondenkbaar geworden.

Maar daar gaat dit topic helemaal niet over 😉

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...