Ga naar inhoud


Groot verschil in ontvangst


dirk044

Aanbevolen berichten


16 uren geleden, Sprietje zei:

Jullie houden helemaal geen rekening dat de SN-verloop van een lnb ook flink kan verlopen over het frequentiebereik. Bij deze bijna 4dB.

SN-verloop bij een lnb.jpg

Je hebt helemaal gelijk dat we daar geen rekening mee houden en het is goed dat je dit facet toevoegt. Wat jouw meetcurve uitdrukt is in feite de variatie in ruisgetal over de frequentieband.

 

Uiteraard komt er nu een dikke maar nog even afgezien van de onbekende herkomst van deze curve. Het zou dus betekenen dat je bij een kleine schotel sterke prestatie afhankelijk hebt door spreiding tussen LNB's van hetzelfde type maar ook naar een ander fabricaat. Oftewel een zender draait met LNB 1 niet maar met LNB 2 net wel. Ik ga niet ontkennen dat er spreiding is maar 4 dB lijkt me nogal veel, dus niet zo best. Ik kan een serie transponders uit ontvangstinstallaties uitlezen met allemaal eenzelfde 90 cm schotel. Ik zie wel wat verschil maar zeker niet zo groot. Bijvoorbeeld de BBC op 10847 haalt tussen de 17 en 18 dB.

Daar moet ik dan wel in meenemen dat bij 90 cm de MER waarde van de transponder al duidelijk meeweegt. Ik zou beter met 50 of 60 cm de verschillen kunnen bekijken maar daarvan heb ik dus geen gegevens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Sprietje zei:

Jullie houden helemaal geen rekening dat de SN-verloop van een lnb ook flink kan verlopen over het frequentiebereik. Bij deze bijna 4dB.

 

De LNB heeft weinig invloed op de C/N ratio van de ontvangen transponders. Ik weet niet wie dat heeft bedacht.

Tja, je kunt elk gewenst diagram maken door er bepaalde transponders uit te pikken.

 

Beter is het om alle 69 transponders in het diagram te zetten.

Omdat de meter het rapport in excel genereert, kan ik dat met een paar klikken maken:

 

9689267_Astra29okt2022helder-grafiek.thumb.jpg.43e759a5a566ba9ea13909174ea3d760.jpg

 

Hier nog de ruisvloer van 2 LNBs van Inverto, de premium en de ultra.

De ruis wordt bepaald door de versterking, de eigen ruis is te verwaarlozen.

 

Premium.jpg.54a7dca1d265e368181bbe44a06aacaf.jpg  Ultra.jpg.7135327ad95a2bbfac3c8b43a60ba805.jpg

 

 

 

aangepast door Old Satterhand
ruisvloer LNB toegevoegd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-10-2022 om 16:40, OFDM zei:

Ik zie dat deze na de verhuizing van Canal digitaal transponders uit Hilversum is gedaald met zeker een dB, o.a 12187 MHz.

 

Ik heb een oude meting gevonden van die transponder van 31 januari j.l. en die vergeleken met een meting van vanmiddag.

Ik heb even gewacht tot de outage voorbij was.

 

Op 31 januari was de MER 14.4 dB en vandaag 13.3 dB. Het lijkt jouw bevinding te bevestigen.

1246148405_spectrumA3HH.jpg.9adfdb4870cc9eab4634a12d31bb220d.jpg2022100913010673.png.47bc062e06d2f27c329534760b66949a.png

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-10-2022 om 12:10, Old Satterhand zei:

 

De LNB heeft weinig invloed op de C/N ratio van de ontvangen transponders. Ik weet niet wie dat heeft bedacht.

 

Hier nog de ruisvloer van 2 LNBs van Inverto, de premium en de ultra.

De ruis wordt bepaald door de versterking, de eigen ruis is te verwaarlozen.

 

Premium.jpg.54a7dca1d265e368181bbe44a06aacaf.jpg  Ultra.jpg.7135327ad95a2bbfac3c8b43a60ba805.jpg

 

 

Het ruisgetal van de LNB heeft natuurlijk wél invloed op de MER tenzij een fictief enorme schotel zoveel signaal toevoert dat de MER alleen nog wordt beperkt door de kwaliteit van het uitgezonden signaal. Ik krijg niet goed uitgelegd wat ik bedoel.

 

Die twee metingen geven de ruis van de 1e trap in de LNB + alle versterking daarna. Ik ben dus van mening dat ook hier het ruisgetal in verwerkt zit. De lichte glooiing in de vlakheid kan van het IF deel zijn maar dat weten we niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-10-2022 om 13:09, Old Satterhand zei:

 

Ik heb een oude meting gevonden van die transponder van 31 januari j.l. en die vergeleken met een meting van vanmiddag.

Ik heb even gewacht tot de outage voorbij was.

 

Op 31 januari was de MER 14.4 dB en vandaag 13.3 dB. Het lijkt jouw bevinding te bevestigen.

1246148405_spectrumA3HH.jpg.9adfdb4870cc9eab4634a12d31bb220d.jpg2022100913010673.png.47bc062e06d2f27c329534760b66949a.png

 

Dank!! Nagenoeg precies een dB. Jammer van de teloorgang maar niemand die het merkt. Tenzij de verhuizing een verbetering is in de zin van minder uitval bij onweer ter hoogte van de uplink. Is er iets bekend over site redundancy?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, OFDM zei:

Die twee metingen geven de ruis van de 1e trap in de LNB + alle versterking daarna. Ik ben dus van mening dat ook hier het ruisgetal in verwerkt zit.

 

Ja dat is correct maar omdat de ruisvloer een som is van de versterking (60-70 dB)  en het ruisgetal (ca 0,3 dB), is de invloed bij normale signalen zeer gering.

Pas bij zeer zwakke signalen, een paar dB boven de ruisvloer, gaat die een rol spelen.

De invloed van de LNB zoals getoond in dat diagram van @Sprietje  is fictie. Het diagram toont alleen de variatie in C/N van geselecteerde transponders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hier laat ik zien wat er gebeurt als je het IF signaal nog verder verzwakt, zodat dit in de buurt komt van de ruisvloer van de ontvanger.

Het instrument dat ik hiervoor gebruik heeft zelf een verzwakker ingebouwd.

Die staat normaal gesproken op automatisch, maar die heb ik vastgezet op 20 dB, zoals in het begin van het filmpje wordt getoond.

De ruisvloer van de tuner is daarom in werkelijkheid iets van 28 dBuV, als ik ook de invloed van het ruisfilter corrigeer.

 

 

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...