Ga naar inhoud


Groot verschil in ontvangst


dirk044

Aanbevolen berichten

Hoe kan het dat er zulke grote verschillen in ontvangst zijn op diverse transponders.

Op Astra-2 28,2E ontvang ik op 11426V de zenders met 13,4 dB met 83% 

en op 10714H ontvang ik alle zenders met 15,9 dB met maar liefst 98%.

Is dit bij iedereen zo of ligt het aan mijn ontvanger VU+Solo4K

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zal straks eens kijken....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, dirk044 zei:

Hoe kan het dat er zulke grote verschillen in ontvangst zijn op diverse transponders.

Op Astra-2 28,2E ontvang ik op 11426V de zenders met 13,4 dB met 83% 

en op 10714H ontvang ik alle zenders met 15,9 dB met maar liefst 98%.

Is dit bij iedereen zo of ligt het aan mijn ontvanger VU+Solo4K

Hier in Menen (West-Vlaanderen) ontvangst 28,2°E

11426 V 29500 8/9   S97%  Q90%

10714 H 22000 5/6  S93%  Q90%

Er is hier bijna geen verschil, maar door de hoge FEC-waarde op 11426 V is er voor u misschien wel een verschil merkbaar.

Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide zenders zitten op dezelfde satelliet namelijk de Astra 2E maar om transponder 11426V te kunnen ontvangen heb je 1,1dB meer signaal nodig dan transponder 10714H. Dat geeft enig verschil maar niet de 15% verschil die jij hebt.
Wel is het zo dat transponder 11426 zowel in horizontale- als in verticale polarisatie wordt uitgezonden. Mogelijk heb je de skew van de 28,2-lnb niet helemaal juist staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Sprietje zei:

maar om transponder 11426V te kunnen ontvangen heb je 1,1dB meer signaal nodig dan transponder 10714H

 

Het verschil in min. CNR lock is maar 0,3 dB.

Het verschil in symbolrate geeft ook een verschil van ca 0,5 dB, door het bredere bandpass filter.

 

De transponder sterktes op de Astra 2 zijn nu eenmaal erg verschillend, dat kun je niet vergelijken met b.v. de Astra 3.

Op lyngsat vind je dan ook een ruime marge voor de ERP, 50 tot 54 dBW.

 

Bij mij (80 cm) geeft de ontvangst ongeveer dezelfde verschillen te zien. 10714H komt ook veel harder binnen.

De skew staat goed ingesteld. Maar wellicht niet optimaal voor die polarisatie i.v.m. tolerantieverschillen.

Mijn ervaring is dat de antennes bij de meeste LNBs nooit perfect 90 graden t.o.v. elkaar zijn.

637616452_A210714Hen11426V.jpg.a678c2cce385868b37deab642485e51a.jpg

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

De sterkte zoals de ontvanger die aangeeft is de optelsom van alle frequentie afhankelijke versterking en verzwakking in de signaal keten.

 

1: Een LNB geeft in het bereik van 950 tot 2150 MHz een on- vlakke versterkingskarakteristiek. Dat wijzigt ook nog bij het omschakelen van band en polarisatie.

Dit bedraagt vast wel meer dan 3 dB tussen piek en dal.

 

2: De coaxkabel tussen LNB en ontvanger geeft een toenemende demping op hogere frequenties, waarde is afhankelijk van de lengte en het type coax.

 

3: De ontvanger ingang is ook niet "vlak" maar dit zal met de huidige chip technologie wel aardig goed zijn geworden.

 

4: De ERP in de footprint van de satelliet.

 

De kwaliteit zoals de ontvanger aangeeft is afhankelijk van de modulatiesoort maar ook van de lineariteit van de uplink/ transponder.

Ik zie dat deze na de verhuizing van Canal digitaal transponders uit Hilversum is gedaald met zeker een dB, o.a 12187 MHz.

 

Heel opvallend zijn voor mij ARD HD en ZDF HD op Astra 1; Resp 11494 MHz en 11362 MHz. Hoewel ze niet uit dezelfde satelliet komen mag ik ervan uitgaan dat ze beide een gelijke ERP in de footprint neerzetten (anders zou de regenreserve ook verschillen).

Er zit in de LNB weinig verschil want beide lage band horizontaal en ook niet heel erg ver uit elkaar in frequentie.

 

Ik zie overal dat de kwaliteit bij ARD beduidend hoger is dan bij ZDF, ongeveer 1 tot 2 dB bij 90 cm schotels. Ik ben benieuwd wat leden hierop meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10714 geeft 16.4dB

11426 geeft 14,5dB

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst bedankt voor je reactie.

 

31 minuten geleden, OFDM zei:

1: Een LNB geeft in het bereik van 950 tot 2150 MHz een on- vlakke versterkingskarakteristiek. Dat wijzigt ook nog bij het omschakelen van band en polarisatie.

Dit bedraagt vast wel meer dan 3 dB tussen piek en dal.

 

Correct, ik zie dat op alle 4 satellieten. Ik heb wel de indruk dat de ontvangst sterkte niet zoveel invloed heeft op de gemeten CNR.

Ook heb ik grote verschillen gezien in die response, dat is de reden dat ik ben overgestapt op de veel duurdere Inverto Ultra PLL 40 mm LNB.

De response van de vervangen Relooks vond ik bedroevend.

 

37 minuten geleden, OFDM zei:

2: De coaxkabel tussen LNB en ontvanger geeft een toenemende demping op hogere frequenties, waarde is afhankelijk van de lengte en het type coax.

3: De ontvanger ingang is ook niet "vlak" maar dit zal met de huidige chip technologie wel aardig goed zijn geworden.

 

Ik heb met een coax demper op de ingang van mijn meter(s) gemeten dat de invloed zeer gering is.

20 dB verzwakking van het IF signaal geeft hooguit een 0,5 dB vermindering van de CNR/MER/SNR waarde.

Ik denk dat dit een van de grootste misverstanden is, die ik op dit forum ben tegengekomen.

Helaas zijn er (nog) geen leden op dit forum die die meting echt zelf gedaan hebben.

 

Pas als je in de buurt geraakt van de ruisvloer van de ontvanger, tussen de 30 en 35 dBuV, is die invloed goed merkbaar.

 

45 minuten geleden, OFDM zei:

De kwaliteit zoals de ontvanger aangeeft is afhankelijk van de modulatiesoort maar ook van de lineariteit van de uplink/ transponder.

Ik zie dat deze na de verhuizing van Canal digitaal transponders uit Hilversum is gedaald met zeker een dB, o.a 12187 MHz.

 

Ik zal daar eens onderzoek naar doen, door oude metingen met nieuwe te vergelijken, op hetzelfde meetinstrument.

Eigenlijk niets van gemerkt, eerlijk gezegd.

 

47 minuten geleden, OFDM zei:

Heel opvallend zijn voor mij ARD HD en ZDF HD op Astra 1; Resp 11494 MHz en 11362 MHz. Hoewel ze niet uit dezelfde satelliet komen mag ik ervan uitgaan dat ze beide een gelijke ERP in de footprint neerzetten (anders zou de regenreserve ook verschillen).

Er zit in de LNB weinig verschil want beide lage band horizontaal en ook niet heel erg ver uit elkaar in frequentie.

Ik zie overal dat de kwaliteit bij ARD beduidend hoger is dan bij ZDF, ongeveer 1 tot 2 dB bij 90 cm schotels. Ik ben benieuwd wat leden hierop meten.

 

Dat is al lang zo, hier nu zo'n 1,8 dB. De ontvangststerkte is gelijk. Geen idee waarom. Wellicht toch door de verschillende satellieten?

 

1870529211_Astra1_ARDenZDF.jpg.cf6fade9fc3167e798beb3c31826cfa1.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mimisiku,

Bij jou is de ontvangst op beide zelfs nog iets hoger.

Ik heb natuurlijk voldoende signaal voor een goed beeld.

Het was alleen maar een vraag waar deze verschillen vandaan komen.

Iedereen hierboven bedankt voor zijn reactie.

 

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon strak aan de kust. De Astra 2 kan ik met een speld ontvangen :)

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Old Satterhand zei:

De transponder sterktes op de Astra 2 zijn nu eenmaal erg verschillend, dat kun je niet vergelijken met b.v. de Astra 3.

Op lyngsat vind je dan ook een ruime marge voor de ERP, 50 tot 54 dBW.

Als je op Satbeams kijkt, geven ze een veel groter verschil aan. De Astra 2E en 2F hebben in Nederland een veldsterkte van 56dBW, de 2G maar 49dBW, een verschil van maar liefst 7dB, zie: https://www.satbeams.com/footprints?beam=7496. Dat maak je alleen maar mee als je een satellietpositie hebt die uit meerdere satellieten bestaat of er verschillende footprints gebruikt worden. Maar de 2 zenders waar Dirk044  het over heeft zitten op dezelfde satelliet en met dezelfde footprint (UK-Spotbeam)

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Eduard07 zei:

Interessant! Hoe sluit je een lnb daarop aan? 😲

De speld IS de LNB :)

  • Haha 1

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Sprietje zei:

De Astra 2E en 2F hebben in Nederland een veldsterkte van 56dBW, de 2G maar 49dBW, een verschil van maar liefst 7dB

 

De veldsterkte kan ik niet meten maar die geeft uiteindelijk een ontvangst op de LNB uitgang in dBuV. En die kan ik wel meten.

Daaruit blijkt zonneklaar dat ook op dezelfde satelliet grote verschillen te meten zijn. Gemiddeld is de 2G wel zwakker dan de E en F.

 

De resultaten van mijn meting: (afgerond op een 0,5 dBuV)

Astra 2E: 24 transponders gemeten, laagste 76,5 hoogste 85 dBuV

Astra 2F: 14 transponders gemeten, laagste 79   hoogste 83,5 dBuV

Astra 2G: 29 transponders gemeten, laagste 69,5 hoogste 84,5 dBuV

 

Gemiddelde waardes van 2E:  81,5 dBuV

Gemiddelde waardes van 2F:  81 dbuV

Gemiddelde waardes van 2G : 77 dBuV
 

voor de liefhebber of ongelovige de metingen zelf:

A2E 7okt2022.pdfA2F 7okt2022.pdfA2G 7okt2022.pdf

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-10-2022 om 17:44, Old Satterhand zei:

Allereerst bedankt voor je reactie.

 

 

Correct, ik zie dat op alle 4 satellieten. Ik heb wel de indruk dat de ontvangst sterkte niet zoveel invloed heeft op de gemeten CNR.

Ook heb ik grote verschillen gezien in die response, dat is de reden dat ik ben overgestapt op de veel duurdere Inverto Ultra PLL 40 mm LNB.

De response van de vervangen Relooks vond ik bedroevend.

 

 

Ik heb met een coax demper op de ingang van mijn meter(s) gemeten dat de invloed zeer gering is.

20 dB verzwakking van het IF signaal geeft hooguit een 0,5 dB vermindering van de CNR/MER/SNR waarde.

Ik denk dat dit een van de grootste misverstanden is, die ik op dit forum ben tegengekomen.

Helaas zijn er (nog) geen leden op dit forum die die meting echt zelf gedaan hebben.

 

Pas als je in de buurt geraakt van de ruisvloer van de ontvanger, tussen de 30 en 35 dBuV, is die invloed goed merkbaar.

 

 

Ik zal daar eens onderzoek naar doen, door oude metingen met nieuwe te vergelijken, op hetzelfde meetinstrument.

Eigenlijk niets van gemerkt, eerlijk gezegd.

 

 

Dat is al lang zo, hier nu zo'n 1,8 dB. De ontvangststerkte is gelijk. Geen idee waarom. Wellicht toch door de verschillende satellieten?

 

1870529211_Astra1_ARDenZDF.jpg.cf6fade9fc3167e798beb3c31826cfa1.jpg

 

 

Graag gedaan, ik zie dat het overeenkomt met mijn idee erover.

 

Ik zie dat mijn beeld van Inverto bijgesteld moet worden. Ik kan daarin niet op recente ervaring terugvallen maar een PLL LNB is al een andere klasse.

 

Jouw 20 dB is zeker geen probleem als je uitgaat van een situatie zonder de kabeldemping. Het lijkt me voor receivers tot 50 dBuV geen probleem om de maximale CNR/ MER/ SNR waarde te bereiken. Zo moet het ook zijn; Deze waarde hoort uitsluitend door LNB / schotel bereikt te worden, niet door het IF deel erachter.

 

Super dat je 1,8 dB bevestigt voor ARD/ ZDF, dat komt overeen. Ik vermoed dat het te maken heeft met een slechtere modulatie zuiverheid. Daarover heb ik wel eens gelezen dat er precorrectie plaatsvindt om de niet lineariteit van de eindtrap te compenseren. Er heeft zoiets ook een keer plaatsgevonden bij het signaal van Joyne dat daardoor 1 dB verbeterde. Uiteindelijk werkt dit nog maar voor een veel kleiner deel door in de regenreserve omdat het afbreekpunt ver onder de 14 dB ligt maar alle beetjes helpen zou ik denken.

 

Maar ik ben nu zeker benieuwd of je degradatie ziet aan de CD transponders die zijn recent zijn verhuisd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...