Ga naar inhoud


Wat en hoe kan je besparen als je in een sociale huurflat woont?


Miauw

Aanbevolen berichten


15 uren geleden, Stef033 zei:

Ik heb na 2 jaar toestemming gekregen van mijn huurbaas en de VVE om een airco te plaatsen.

na 3 jaar kan ik zeggen een winwin situatie.

ik verwarm alleen de huiskamer ongeveer 80 vierkante meter en mijn verbruik is van 900 kub gas na 130 kub gas gegaan.

elektra is ongeveer 900 kw meer verbruik voor koelen en verwarmen.

nu zijn er al 4 bewoners die het ook gaan doen gezien de energie prijzen.

 

Ik ken dat systeem, vooral met zonnepanelen haal je een enorm rendement, maar .....

 

15 uren geleden, Tonskidutch zei:

een huiskamer van 80 vierkante meter?

Heb je de topic titel gelezen? { sociale huurflat }

 

maar het is wel een behoorlijke besparing van ongeveer 1200 euro

 

Het is een sociale huur portiekflat, oud, zou meerdere malen al gesloopt zijn, krijgt vermoedelijk weer een oplikbeurt, en pas 2 jaar van te voren krijgen de mensen in de flat te horen wat er met de woningen gaat gebeuren, voorheen was dat 7 jaar.

 

@Stef033, Ik vermoed dat je huurt via een VVE in de vrije sector, bij sociale huurwoningen mag vrijwel niets, behalve elk jaar huuraanpassing wat meestal een huurverhoging is. De afgelopen 2 jaar heb ik geen huurverhoging gehad, de woningcorporatie waar ik huur kon dat niet meer maken.

 

ZAV die een verbetering zijn mag je bij vertrek laten zitten, echter is dan wel de investering weg, want bij sloop of renovatie moet je er uit, bij groot onderhoud mag je in de bende zitten, zo ook bij een oplikbeurt, beschadigingen heb je dan altijd. Het ene wordt verbeterd waardoor het andere beschadigd, maar beschadigingen staat niet op hun papiertje om te repareren.

 

Nu gooit het stikstofbeleid weer roet in het eten, alle plannen waar al jaren over geouweneeld wordt moeten weer opnieuw berekend worden. Dan komt het geweldige kabinet Rutte de teveelste die ineens na de afschaffing van de huurdersbelasting, de huurwoningen met het slechtste energielabel aangepakt wilt laten worden, dan kan het nog één kant op, sloop en nieuwbouw, maar dat zijn even zo'n 1000 woningen met bewoners die niet ineens over te plaatsen zijn. Gevolg is dat alle plannen weer plat zijn komen te liggen, houtje en touwtjes werk wordt verricht, want er zijn bij de gemeente handtekeningen geplaatst voor verduurzaming, het uit te voeren beleid is volledig onduidelijk, en het is niet de eerste aannemer die zich terug trekt.

 

Kort gezegd, zo lang ik niet weet wat er met mijn gehuurde portiekflat gebeuren gaat, is elke grote investering een enorm risico, want elke 2 jaar veranderen de plannen en de directeur van de woningcorporatie waar ik van huur.

 

Ik kan één ding doen, kijken hoe ik de huur kan laten bevriezen, verlagen en daardoor de woningcorporatie in hun portemonnee raken, daar zijn ze gevoelig voor, maar makkelijk is dat niet.

 

Ik merk niets van een huurbevriezing en mogelijk een huurverlaging, want bij huurbevriezing blijft mijn huurtoeslag gelijk, bij huurverlaging gaat huurtoeslag naar beneden.

 

Een woningcorporatie in hun portemonnee pakken vinden ze niet fijn, dat kan een reden zijn de sloop en nieuwbouw naar voren te halen, of eigenlijk na te komen zoals dat zwart op wit op papier staat.

 

Ik wil graag verhuizen naar een ander dorp binnen de gemeente waar ik woon en waar de betere woningen zijn, echter is het verdeelsysteem veranderd en zijn die woningen te duur qua huur geworden.

 

Investeren in een huurwoning waarvan ik weet dat ik er jaren wil blijven wonen, vindt ik de moeite waard mits ze blijven staan. Investeren hoeft niet in één keer als het een groot bedrag is, ook met kleine investeringen kan ik een heel eind komen, maar waar ik nu woon zeker niet, want ook na een oplikbeurt kan het zo ineens na twee jaar gesloopt worden. 

 

Als het aan mij ligt, verhuizen naar een ander dorp binnen de gemeente naar een woning waar ik graag zou willen wonen, dan meteen in de kleine besparingen investeren en voor de grotere investeren voorbereiden om die later te doen zodat ik met mijn financieel wel uit kom en niet achteraf weer moet slopen om duurdere investeringen te doen. Met wat ik in het begin bespaar, kan ik mogelijk al een jaar later de volgende besparing realiseren, dan heb ik er geen moeite mee.

 

Ik heb nu lage energiekosten, maar comfort is een heel ander verhaal.

 

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...