Ga naar inhoud


Harddisk vervangen zonder opnieuw te installeren.


sattv4iedereen
Ga naar oplossing Opgelost door Zilverhippie,

Aanbevolen berichten

Hi,

met 100 programma's, komt mijn 120 Gb SSD hdd te klein.

Ik zou willen gaan naar 480 of 1 Tb, maar ik vraag me af (volgens mij wel) of men een 1 op 1 copy kan maken zonder veel gedoe.

computerboeren doen het voor +/- 50 € of meer, maar aangezien zij het kunnen, moet mij dat ook lukken, ik heb een externe hdd toestel, waar 2 hdd's in kunnen.

Volgens mij is het enkel het goede programma vinden.

p.s., ik heb het nog gedaan met een linux programma, maar de cd is onleesbaar, en de naam heb ik destijds niet opgeschreven.

Windows programma's zijn allemaal betalend, en soms vrij prijzig.

ik mak regelmatig een backup met macrium reflect en al nodig geweest om een backup na dom voorval terug te zetten.

Ik ben dan ook benieuwd, of dat zou lukken met windows erop te zetten, en daarna macrium reflect, en dan de backup terug te zetten, dit zou gaan.

Bij klonen e.d., heb ik ook al meegemaakt, dat als ik de schijf van 120 Gb kloon op een 480 GB, er maar 120 Gb ervan benuttigd is, en dan moeilijk is, om de resteren Gb te gaan gebruiken.

enige "zinnige" uitleg en tips, zijn welkom.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je een desktop hebt, kun je waarschijnlijk de 2e SSD inbouwen naast je 1e (zoals ik indertijd gedaan heb).

Vervolgens kun je klonen met Macrium Reflect en een dual boot maken m.b.v. easyBCD.

Vervolgens kun je stoeien met de partities, en nog steeds beschikken over de functionaliteit van je 1e SSD.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reactie, 

maar het is zo,n mini desktop en geen plaats.

maar ik zal proberen te stoeien met macrium reflect. Ik heb wel maar de Free version.

voor het prijsverschil heb ik eentje gekocht van 1Tb, hopelijk kan ik nu een tijd weg.

het is Samsung.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, sattv4iedereen zei:

...het is Samsung.

Even afgezien van het feit dat Samsung gratis cloning software ter beschikking heeft, kun je je voordeel doen met het gratis programma MiniTool Partition Wizzard.

Dat laatste programma heb ik al eens eerder aanbevolen en daar sta ik nog steeds achter, omdat die alle bestaande partities meeneemt en in staat is de partitie met het besturingssysteem uit te breiden, zodat de extra ruimte op de nieuwe drive volledig wordt benut.

Andere cloning software en ook Samsung zetten alleen de belangrijkste partities over en dan kun je een herstel partitie kwijtraken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-11-2022 om 18:31, sattv4iedereen zei:

met 100 programma's, komt mijn 120 Gb SSD hdd te klein

 

Ah, we hebben een hoarder.

 

Ik zou nooit een oude schijf/SSD clonen. Netjes opnieuw installeren, een selectie maken van programma's die je echt nodig hebt, laatste versies erop en klaar.

 

  • Like 1
  • Bedankt 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Ja, is ook de manier die ik prefereer. Alles loopt dan weer soepel.

En voor het geval je toch nog tijdelijk als reserve over je oude installatie wil beschikken kun je een VM-image nemen en die ergens op een externe HD zetten. Dit kan handig zijn mocht je toch nog iets over het hoofd gezien hebben waarvan je geen backup hebt gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedaan zoals hier beschreven en met macrium reflect backup terug en na 40 min stond alles erop.

even met schijfbeheer de partite vergroot naar 1 Tb en alles ok.

enkel vmware 17 werkt niet. Maar daarvoor start ik een nieuw toppic 

aangepast door sattv4iedereen

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-11-2022 om 14:00, Zilverhippie zei:

En voor het geval je toch nog tijdelijk als reserve over je oude installatie wil beschikken kun je een VM-image nemen

 

Die wil bij mij nooit lukken. Levert altijd iets op wat niet wil draaien.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...