Ga naar inhoud

Het wordt weer het jaargetijde voor de vuurwerk bril en oordopjes in de openbare ruimte.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
22 minuten geleden, Tonskidutch zei:

geef je het veilige vuurwerk ook aan je kleinzoon van 8 jaar?

Denk dat we er allemaal mee zijn opgegroeid.

Hier tenminste wel, dan was het wachten op ome Gertjan die op oudjaarsdag met ons meeging naar de vuurwerkwinkel waar we (ik en mijn broer) een slof schuurman astronauten mochten kopen (144 stuks) wat grondbloemen, vuurpijltjes met knal enz. en dan waren we de gehele dag buiten om het af te steken en hadden de grootste lol.

Ging dat altijd goed?

Nee,

Maar dat relatief veilige vuurwerk (zwart kruit) leverde dan hooguit een zwarte vlek op je hand op of een pijnlijke blauwe duim/vinger zodat je de volgende keer wel dubbel en dwars uitkeek dat het niet weer gebeurde.

Vandaag de dag mag dat niet meer (knallers en pijltjes zijn verboden) en het F1 vuurwerk (wat het gehele jaar te koop is) mag pas gebruikt worden vanaf 12 jaar.

Het consumentenvuurwerk F2 mag alleen gebruikt worden als je 16 jaar of ouder bent.

Nog zwaarder vuurwerk F3 is geheel verboden voor consumenten en een professional moet minimaal 18  zijn.

Dus de leerschool in de praktijk die wij vroeger hebben gehad is er niet meer door alle verboden.

Kijk je echter naar het aantal ongevallen met vuurwerk dan is daar maar weinig in verandert en hebben alle verboden geen/weinig zin gehad.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen