Ga naar inhoud


TVHeadend, disortion in het beeld.


Windhoos

Aanbevolen berichten

  • ceesv wijzigde de titel naar TVHeadend, disortion in het beeld.

Kun je is een foto maken hoe dat er dan uit ziet...

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Windhoos zei:

...ik heb een aantal tuners toegevoegd aan mijn home tvheadend systeem. nu zie ik soms een beetje disortion in het beeld....

 

Ik dacht eerst aan een typo maar disortion ipv distortion lijkt echt te bestaan:

https://www.saatchiart.com/paintings/disortion/feature

 

Geen idee wat dat kan veroorzaken, wellicht kan je TV-headend het, na die uitbreiding, niet meer verwerken?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In taakbeheer eens kijken naar de prestaties van je computer?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of de ontvangst is verstoord, dat kan natuurlijk ook. Maar zonder het gevraagde plaatje een beetje lastig te oordelen. 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hoe die extra tuners zijn aangesloten op de schotel kan ook een stap richting oorzaak en oplossing zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de situatie, 3 van deze tuners op een versterker. Daarbij staat de gain knop zo laag mogelijk. met mijn openpli box heb ik rond de 37dB signaal op de ziggo mux 474Mhz. De usb ontvangers zijn alle 3 aangesloten op een usb 3.0 hub met externe voeding. Volgens mij moet het ook niets uitmaken dat mijn "versterker" niet retour geschikt is. 

 

 

D57620E6-5CFF-4C01-BA68-2309DE544FF2.JPGcpu.png.a18bc5aa25666b592b8e292ccfdd756f.png

aangepast door Windhoos

Hobbyist, and developer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Windhoos zei:

Daarbij staat de gain knop zo laag mogelijk. met mijn openpli box heb ik rond de 37dB signaal op de ziggo mux 474Mhz.

 

37 dB is de signaal/ruis (SNR) verhouding. Dat is vrij laag, wetende dat OpenPli die veel te hoog inschat.

 

Wat krijg je als SNR als je een van de tuners direct aansluit op de kabel, dus zonder versterker?

Dat zou op zijn minst hetzelfde moeten zijn.

Als die dan hoger is (40 dB is normaal) dan moet je proberen de SNR beter te krijgen door aan de gain te draaien, als je de versterker er weer tussen hebt.

Lukt dat niet, ga dan op zoek naar een versterker met max 4dB versterking per uitgang. Zoals de Tratec.

Dat zijn eigenlijk geen versterkers, maar actieve verdelers.

 

20 dB versterkers met 1 gain aansluiting regelen de gain doorgaans aan de ingang van de versterker.

Dat kan, als je die te ver terug draait, slecht uitpakken voor de CNR van de versterker.

Die CNR (Carrier to Noise) waarde beïnvloedt de SNR van het doorgevoerde signaal.

Een vuistregel voor het afregelen van zo'n versterker (m.b.v. de SNR meting) is de gain eerst veel te laag zetten (lage SNR) en die dan zo ver opschroeven, dat er geen verbetering van de SNR meer waar te nemen is.

 

Ik denk overigens nog steeds dat niet de tuner, maar het gebruikte moederbord de packet loss veroorzaakt.

Als het een recent moederbord is, dan zou je er goed aan doen om een 2e USB aansluiting te gebruiken ipv die hub.

Want ook daar kan een indigestie van de data streams optreden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...