Ga naar inhoud


Middengolf 1467 kHz, Twente Gold


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Hiermee wil ik de middengolf "community" de aandacht vestigen op deze zender: Twente Gold.

Via middengolf (25 Watt) rondom Hengelo te horen met een programma dat eens wat anders is dan die boerenkool met worst zenders waarvan er 10 in een dozijn te vinden zijn.

Het gaat om een muziekkeuze die zeker bij de oude (uitgediende?) middengolf goed past en wel om platen uit de jaren 20 tot 70...leuke oude opnames die je maar zelden hoort.

Voor mij is dit veel leuker dan de Caroline muziek richting waar ik persoonlijk niet veel aan vind.

Een leuk initiatief.

Hier de website waar de stream ook in goede kwaliteit te horen is. https://www.twentegold.nl

Vermeldenswaardig is dat ze aangeven dat ze via de middengolf ook in stereo uitzenden. Mij is de zin hiervan niet helemaal duidelijk. Ik heb nog nooit ergens een stereo AM ontvanger te koop gezien in Europa.

Samengevat, te ontvangen via AM 1467 kHz (in full stereo !!!!) en via de stream op het www en enkele radio Apps.

Zelf zeggen ze dat ze in heel Twente goed te ontvangen zijn. Dat is nogal optimistisch. Want via SDR Twente zitten ze al behoorlijk in de ruis met matige ontvangst. Dat zijn maar net 15 km vanaf Hengelo.

Maar goed...het idee en initiatief is er.

aangepast door Drs. IJzerbout
aanvulling

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


17 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Vermeldenswaardig is dat ze aangeven dat ze via de middengolf ook in stereo uitzenden. Mij is de zin hiervan niet helemaal duidelijk. Ik heb nog nooit ergens een stereo AM ontvanger te koop gezien in Europa.

 

Misschien maken ze gebruik van DRM:

https://www.drm.org/wp-content/uploads/2022/07/DRM-at-a-glance-March-2021.pdf

 

Dat schijnt ook simultaan te kunnen met de oude AM standaard, zie punt 3.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ze gebruiken C-QUAM van Motorola. Dat wordt in Amerika en Australie gebruikt en heel sporadisch in Europa.
Ben je handig met HF & electronica, dan is het vrij eenvoudig een C-QUAM stereo decoder voor AM zelf te bouwen, zelfs met buizen.

Maar zoals ik al schreef, gaat dit AM stereo van deze zender geheel aan mijn verstand voorbij.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
43 minuten geleden, OFDM zei:

niets te vinden hierover.

 

Even zoeken!

 

Zenderlocatie,  Hengelo.

Power, 50 Watt.

 

https://fmscan.org/net.php?r=m&m=m&itu=HOL&pxf=Radio+Twente+Gold

 

Het agentschap Telecom antenne register geeft de volgende informatie:

 

image.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, OFDM zei:

Als de eigenaar zelf een stereo ontvanger heeft en het verder gewoon mono AM is voor de rest dan is het toch goed?

 

Dan heeft ie in ieder geval voor stereo ontvangst een luisterdichtheid van één luisteraar. 😁 😁

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, ceesv zei:

 

Even zoeken!

 

Zenderlocatie,  Hengelo.

Power, 50 Watt.

 

https://fmscan.org/net.php?r=m&m=m&itu=HOL&pxf=Radio+Twente+Gold

 

Het agentschap Telecom antenne register geeft de volgende informatie:

 

image.png

Ha dat is een realistischer locatie dan FMSCAN aangeeft namelijk midden op het stadskantoor! Nu kon ik toch al niet met die site overweg..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor meer informatie:

https://www.twentegold.nl/

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, ceesv zei:

Power, 50 Watt.

 

Ja, daar heb je IJzerbout weer die het realistisch ziet. Die 50 Watt zijn PEP. Het zijn 12,5 echte Whiskeys die de antenne ingaan.
Dat is helaas veel te weinig voor een omroepzender.

 

Vroeger had je ooit een steunzender voor ik meen Hilversum 3 op 240 mtr. tussen Hengelo en Enschede en die was 1 kW. Die was perfect in het oosten van het land te ontvangen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

@Drs. IJzerbout, dan heb ik hier iets moois voor op het nachtkastje, de geschiedenis van de Nederlandse middengolf zenders!

Die steunzender Hengelo, ook bekend als zender "Kettingbrug" wordt ook genoemd, bladzijde 83 en verder.

Veel leesplezier!

 

70 jaar radio-omroepzenders in Nederland

 

En speciaal voor jou, Blz. 143,.... Radio...... Bloemendaal!😁

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Ja, daar heb je IJzerbout weer die het realistisch ziet. Die 50 Watt zijn PEP. Het zijn 12,5 echte Whiskeys die de antenne ingaan.
Dat is helaas veel te weinig voor een omroepzender.

 

Vroeger had je ooit een steunzender voor ik meen Hilversum 3 op 240 mtr. tussen Hengelo en Enschede en die was 1 kW. Die was perfect in het oosten van het land te ontvangen.

Trek daar de (waarschijnlijk) veel lagere antenne efficiency nog vanaf. Het is een hobbyzender, van het kaliber ik ga rondfietsen om te kijken hoe ver ik kom. Dat is echt nostalgie! De vooruitgang is nu dat het fietsen is vervangen door de auto met stereo AM ontvanger.

 

Die Hilversum 3 AM zender aan de Kettingbrugweg roept oude herinneringen op. Daarop experimenteerde ik met diode (transistor) detectie, mij eerste zelfbouw radio. Ja, die ging wel hard met 1 kW!

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, ceesv zei:

Dan heb ik hier iets moois voor op het nachtkastje, de geschiedenis van de Nederlandse middengolf zenders!

Die steunzender Hengelo, ook bekend als zender "Kettingbrug" wordt ook genoemd, bladzijde 83 en verder.

Veel leesplezier!

 

70 jaar radio-omroepzenders in Nederland

Prachtig, dank! Inderdaad leuk voor in bed lezen. Overigens Kettingbrugweg en 1985 uit de lucht is nog ná de grote brand in een nachtclub aan diezelfde weg. Van de zender is allang niets meer te zien maar het hekje en stoepje van de entree staan er nog steeds! Tot mijn verbazing staat een video opname van de brand op Youtube maar is wat offtopic. Ik weet niet of er nog een video opname van het zendstation is?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ceesv zei:

@Drs. IJzerbout, dan heb ik hier iets moois voor op het nachtkastje, de geschiedenis van de Nederlandse middengolf zenders!

Die steunzender Hengelo, ook bekend als zender "Kettingbrug" wordt ook genoemd, bladzijde 83 en verder.

Veel leesplezier!

 

70 jaar radio-omroepzenders in Nederland

 

En speciaal voor jou, Blz. 143,.... Radio...... Bloemendaal!😁

 

Inderdaad erg interessant leesvoer uit voorbije tijden. 

Ja, ik mis mijn lievelingszender Radio Bloemendaal best wel. 

Het leven zonder deze zender is niet meer zoals het ooit was. 

  • Bedankt 1
  • Haha 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ja, ik mis mijn lievelingszender Radio Bloemendaal best wel.

Goed nieuws , https://www.radiobloemendaal.nl/video 😍👌

https://nederlandseradio.nl/bloemendaal

https://nl.wikipedia.org/wiki/Radio_Bloemendaal

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Zo staat momenteel op hun website:

In verband met storm en onweer is er even geen middengolfzender.

De stream is wel 'in de lucht'.

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...