Ga naar inhoud


Astra 1 en 3 op 1 schotel.


Denisdaf
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten

Dat je af en toe slechte ontvangst hebt, kan mogelijk ook liggen aan een niet perfect uitgerichte schotel. Ik adviseer je het volgende:
Plaats in de klembeugel van de schotel twee zelftappers (parkers) zoals ik op de foto heb aangegeven.
Stel je gebruikt zelftappers van 6mm. Boor dan met een 5,5mm boor twee gaatjes door de beugel en door de pijp en zet de klembeugel goed vast. Ik zou de vier roestige klemmoeren vervangen door nieuwe die weer lekker soepel draaien. Door nu de linker twee bouten iets los te draaien en de rechter twee bouten wat meer aan te draaien, beweegt de schotel iets naar rechts. Om hem naar links te bewegen, draai je de moeren juist andersom. Je kunt nu de schotel uiterst fijn afstellen. Ik ben er van overtuigd, dat je nog wat meer signaalwinst kunt behalen.

Ook de elevatie kan misschien nog wat beter. Gebruik een lat die je tussen de schotel en de mast kunt plaatsen. Je moet hem op de lengte afzagen dat die net iets te lang is en hij dus een beetje schuin komt te staan. Draai nu de bouten van de elevatie een beetje los en beweeg de stok iets omhoog of omlaag zodat de elevatie van de schotel iets vergaat. Nu kun je op een makkelijke manier de elevatie van de zware schotel optimaal afstellen.

 

598504776.jpg

fijnafstelling schotelelevatie.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


We gaan dit proberen.

De LNB zie ik geen opmerkingen Sprietje, kan ik er dan van uitgaan dat die volgens jou juist staat?

Groetjes, merci.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Sprietje zei:

Aha, het gaat dus om een Famaval 125 met refectorafmetingen van 117cm breed en 127,5cm hoog, zeg maar een schotel van 120cm. Hij kan op een mast gemonteerd worden van maximaal 65mm. Je gebruikt een mast van 60mm. De mastvoet lijkt me OK.
Als je er ook de lnb van de Astra 19,2 bij wilt zetten, komt die links omhoog onder een hoek van ongeveer 33 graden bij te staan. Hij zit dan gewoon boven de stang.
De schotel is in staal en aluminium te koop. De aluminium uitvoering kost in Portugal maar €104,14. Dat is voor Nederlandse begrippen spotgoedkoop.
Er bestaat ook een houder voor om een extra lnb te plaatsen maar het idiote is dat die alleen maar de extra lnb naar rechts kan monteren, precies waar de stang zit. Daar heb je dus niets aan. Ik hoop alleen dat die klembeugel van de schotel niet al te breed is. Normaal is 20mm maar het zou best kunnen dat deze nog iets breder is maar dat kun je zelf opmeten. De hals van de lnb moet dan wel erg lang zijn om voldoende ruimte over te houden.

 

Famaval 125 specs.jpg

Famaval 125 lnb-houder.jpg

Famaval 125 achterzijde.jpg

famaval-125.jpg

Famaval 125 TRX.pdf 291.62 kB · 6 downloads

Waarom weet jij ook zoveel? Anderzijds gelukkig hebben we hier iemand als jij.

Wat niet wegneemt dat ik van andere forumleden ook veel opsteek natuurlijk.

We gaan eens kijken of deze extra houder ergens te vinden is hier.

Dank je wel.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
10 uren geleden, Sprietje zei:

Er bestaat ook een houder voor om een extra lnb te plaatsen maar het idiote is dat die alleen maar de extra lnb naar rechts kan monteren, precies waar de stang zit. Daar heb je dus niets aan.

 

 

3 minuten geleden, Denisdaf zei:

We gaan eens kijken of deze extra houder ergens te vinden is hier.

 

Mis ik iets, ik kan het even niet volgen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tonskidutch zei:

Als je nu eens een foto maakt @Denisdaf van die Mount zonder plastic waterfles opdat men kan herkennen of dit aanpasbaar is zoals RimaNTSS schrijft met een nieuwe mount.

Mag je zelf bepalen of zo'n mount kostentechnisch kan werken op dat stuk roestende wok 😁

 

Op mij zit ook al aardig wat roest, dus dat er op die wok ook wat zit, al is het dan niet letterlijk maar volgens de geschatte ouderdom die heeft, maakt niet veel uit.

De houder is de originele metalen houder waar geen roest opzit.

En de op dit moment over de LNB zittende plastic fles haal ik er niet meteen af.

Die zit namelijk goed bevestigd en dat was niet zo evident met de 3 stangen die bij de houden samenkomen.

 

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Denisdaf

 

Ik zie dat ze in Portugal ook deze multifeedhouder verkopen voor slechts €7,81.
Ik kende deze multifeedhouder al vele jaren maar wist niet waar je ze kon kopen.
Op de verkoopsite hebben ze de 3-voudige uitvoering afgebeeld maar ik heb de 2-voudige uitvoering er ook bij geplaatst. Deze houder is misschien nog wel beter dan die ik eerder liet zien omdat deze smaller is en je dan meer ruimte over houdt op de hals van de lnb.
Aan het railsje zit een omgebogen rand zodat de lnb-klemmen niet scheef gezet kunnen worden maar het is altijd beter om de vrijhangende lnb wel iets naar het midden van de schotel te richten. Dan is het beter de rail om te om te draaien zodat de rand de klemmen niet hinderen in het scheef zetten.

 

Nog even een tip hoe de vrijhangende lnb op de schotel uitgericht moet worden.
Stel dat de vrijhangende lnb 10cm van de centrale lnb af staat (hart op hartmaten), dan moet de vrij hangende lnb op 5cm van het midden van de schotel gericht worden en wel aan dezelfde kant als waar de lnb staat.

 

Multifeed 2-voudig.png

FTE maximal MF U - Universal Multifeedhalter 2LNB.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Tonskidutch zei:

Als je nu eens een foto maakt @Denisdaf van die Mount zonder plastic waterfles opdat men kan herkennen of dit aanpasbaar is zoals RimaNTSS schrijft met een nieuwe mount.

Mag je zelf bepalen of zo'n mount kostentechnisch kan werken op dat stuk roestende wok 😁

 

Op mij zit ook al aardig wat roest, dus dat er op die wok ook wat zit, al is het dan niet letterlijk maar volgens de geschatte ouderdom die heeft, maakt niet veel uit.

De houder is de originele metalen houder waar geen roest opzit.

En de op dit moment over de LNB zittende plastic fles haal ik er niet meteen af.

 

3 uren geleden, Sprietje zei:

Hallo Denisdaf

 

Ik zie dat ze in Portugal ook deze multifeedhouder verkopen voor slechts €7,81.
Ik kende deze multifeedhouder al vele jaren maar wist niet waar je ze kon kopen.
Op de verkoopsite hebben ze de 3-voudige uitvoering afgebeeld maar ik heb de 2-voudige uitvoering er ook bij geplaatst. Deze houder is misschien nog wel beter dan die ik eerder liet zien omdat deze smaller is en je dan meer ruimte over houdt op de hals van de lnb.
Aan het railsje zit een omgebogen rand zodat de lnb-klemmen niet scheef gezet kunnen worden maar het is altijd beter om de vrijhangende lnb wel iets naar het midden van de schotel te richten. Dan is het beter de rail om te om te draaien zodat de rand de klemmen niet hinderen in het scheef zetten.

 

Nog even een tip hoe de vrijhangende lnb op de schotel uitgericht moet worden.
Stel dat de vrijhangende lnb 10cm van de centrale lnb af staat (hart op hartmaten), dan moet de vrij hangende lnb op 5cm van het midden van de schotel gericht worden en wel aan dezelfde kant als waar de lnb staat.

 

Multifeed 2-voudig.png

FTE maximal MF U - Universal Multifeedhalter 2LNB.jpg

Kan je me de links via PM doorsturen? Ik kan ze niet vinden.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vele keren excuses weer. Nu pas gezien.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@Sprietjeik probeer de uitrichting van mijn lnb fine te tunen zonder een geavanceerder signaalmeter. Dus alleen met mijn Vu+ Zero 4k, signaal zoeker Openpli. Alleen is de tuner niet zo gevoelig al de analoge van vroeger. Wanneer je de lnb teveel beweegt, valt het signaal helemaal weg, dan moet ik weer naar de zender zappen en de lnb bewegen tot ik weer beeld heb. Daarna kan ik weer de signaalzoeker inschakelen en dit gaat dan steeds door. Heel vermoeiend.

 

Nu kom ik een app tegen in Playstore van Android 'Signalmeter'. Je voert je Ip-adres in samen met je inlognaam en wachtwoord en je hebt verbinding met je box. Er wordt beweerd dat het helpt bij het uitrichten van de schotel. Is deze app wel gevoelig en zoekt de app constant naar signaal of kan ik het vergelijken met de signaalzoeker van OpenPli?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...