Ga naar inhoud


Problemen met TV na overstap van oud Telfort TV ontvanger naar Ziggo


Miauw
Ga naar oplossing Opgelost door Tonskidutch,

Aanbevolen berichten

Mijn moeder heeft jaren een Telfort abonnement gehad, ook onder KPN. Na de overstap met gratis monteur werkte alles prima dachten we, echter is de laatste tijd een steeds terugkerend probleem.

 

De Telfort apparatuur zat in een HDMI aansluiting, de NEXT-mini is daar ook op aangesloten, zelfs de afstandsbediening van Ziggo werkte meteen zonder in te hoeven instellen met de TV samen.

 

Ze heeft een Samsung TV type QE49Q67RALXXN

 

Zo nu en dan wil de TV niet opstarten, ook niet met de eigen afstandsbediening. Soms lukt het met wat gerommel via de afstandsbedieningen de boel toch langzaam aan de gang te krijgen, soms moet ze of ik de stroom van alles afhalen, even wachten, en daarna de boel weer opstarten en komt het weer op gang.

 

Als de NEXT-mini uit staat, heb ik bij het aan krijgen van de TV blijkbaar via de wifi een aantal maal "Zakuten TV" op haar TV gezien, mogelijk is dat iets van Samsung, ik zou niet weten waar het anders vandaan komt.

 

De NEXT-mini werkt met de afstandsbediening via bluetooth.

 

Hoe de afstandsbediening van de TV werkt weet ik niet, wel dat het een kortlopend showroommodel geweest is waar ik een hekel aan heb, want is het compleet en hoe staat de TV ingesteld, er zit helaas geen bijbel van een handleiding bij, weet ook niet of deze erbij hoort te zitten.

 

Werkt de afstandsbediening van de TV mogelijk via bluetooth en of infrarood? 

 

Hoe werkt de Ziggo NEXT-mini afstandsbediening met de TV?

 

Ik heb iets gevonden dat op afstandsbediening pairen met de TV en de NEXT-mini met de TV zou moeten doen, maar of het dat echt is:

 

https://eu.community.samsung.com/t5/televisie/samsung-afstandsbediening-werkt-niet-meer-met-ziggo-mediabox/td-p/3532924

 

Voor ik hiermee aan de slagroom ga, heeft iemand hier ervaring mee, ik wil geen klagende moeder i.v.m. geen TV kunnen kijken hebben?

 

UHD of 4K zoals het genoemd wordt zou ik ook wel willen instellen, echter heeft Ziggo momenteel geen 4K uitzendingen, want toe dat er wel was zag het er niet uit, veel te vellen kleuren.

 

Graag zou ik met Hulp het eerste probleem op willen lossen, TV kijken zonder probleem met afstandsbedieningen. Ze gebruikt normaal de afstandsbediening van de TV niet, van Telfort ging prima na installatie door de winkel, maar na aansluiting van de NEXT-mini geeft het vermoedelijk problemen met de afstandsbedieningen en de TV, de NEXT-mini lijkt normaal te werken en de HDMI is door de monteur gecontroleerd of deze voldoet voor 4K signalen.

 

Weet iemand tegen welk probleem aangelopen wordt?

 

Ik verneem graag de suggesties om het probleem op te lossen.

 

Alvast dank.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


In principe werkt de NEXT mini afstandsbediening met elke TV voor de geluidsterkte als je dat zo instelt in de NEXT mini.

Dus die Samsung is geen enkel probleem als die per Ethernet of Wlan of HDMI aan je NEXT mini hangt Met Ultra High Speed HDMI kabel.

 

8 uren geleden, Miauw zei:

via de wifi een aantal maal "Zakuten TV" op haar TV gezien

het is overigens Rakuten TV en dat is een betaalde streamingdienst voor films die als APP op de samsung staat, maar niet geabonneerd natuurlijk.

 

Verder is het beslist aan te bevelen samen met je moeder alle belangrijke menu's te doorlopen zodat ze het ook leert toepassen.

STERKTE 😁

  • Like 1

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Tonskidutch zei:

In principe werkt de NEXT mini afstandsbediening met elke TV voor de geluidsterkte als je dat zo instelt in de NEXT mini.

Dus die Samsung is geen enkel probleem als die per Ethernet of Wlan of HDMI aan je NEXT mini hangt Met Ultra High Speed HDMI kabel.

 

het is overigens Rakuten TV en dat is een betaalde streamingdienst voor films die als APP op de samsung staat, maar niet geabonneerd natuurlijk.

 

Verder is het beslist aan te bevelen samen met je moeder alle belangrijke menu's te doorlopen zodat ze het ook leert toepassen.

STERKTE 😁

 

De TV is blijkbaar in conflict geraakt door de afstandsbediening van de NEXT-mini, het klopt niet hoe de TV reageert of juist niet reageert, daarvoor ben ik op zoek naar een oplossing.

 

ZakutenTV las ik op een kladblaadje, RakutenTV neem ik direct van je aan.

 

Nu nog de oplossing voor het niet (gied) aan willen gaan van de TV, ook niet met de eigen afstandsbediening, dat zou iets met op elkaar afstemmen te maken hebben, maar hoe?

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In het menu van de TV bediening via de HDMI -CEC optie uitschakelen?

Of op de TV de HDMI-CEC ingang aansluiten op je NEXT box.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Instellingen via menu van de NEXT mini => daar zijn de opties voor gebruik van de afstandsbediening te vinden en ook die van HDMI-CEC

Op de Samsung TV met HDMI ingangen staat duidelijk ARC erbij en dat is de link ingang die je NEXT mini nodig heeft.

 

Uit het hoofd weet ik die nu ook niet meer na mijn NEXT ingeleverd te hebben in 2021, maar de TV reageert op inschakelen en geluidsterkte.

aangepast door Tonskidutch
  • Bedankt 1

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, ceesv zei:

In het menu van de TV bediening via de HDMI -CEC optie uitschakelen?

Of op de TV de HDMI-CEC ingang aansluiten op je NEXT box.

 

1 minuut geleden, Tonskidutch zei:

Instellingen van de NEXT mini => daar zijn de opties voor gebruik van de afstandsbediening te vinden en ook die van HDMI-CEC

Op de Samsung TV met HDMI ingangen staat duidelijk ARC erbij en dat is de link ingang die je NEXT mini nodig heeft.

 

Uit het hoofd weet ik die nu ook niet meer na mijn NEXT ingeleverd te hebben in 2021, maar de TV reageert op inschakelen en geluidsterkte.

 

Zodra ik bij mijn moeder ben ga ik het proberen, zal vast niet lang duren voor mijn telefoon weer over gaat, zo leer ik weer wat bij.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Op de Samsung TV met HDMI ingangen staat duidelijk ARC erbij en dat is de link ingang die je NEXT mini nodig heeft.

 

Ik weet dat ik in herhaling val, Tonski, maar ARC (Audio Return Channel) is bestemd voor je AVR of soundbar.

Het zorgt ervoor dat je het audio van je TV kunt horen op je geluidsinstallatie, zonder een extra kabel.

Alle andere apparaten, inclusief de Next doen daar niets mee.

 

Je bent steeds in de war met CEC, het communicatie kanaal voor HDMI apparaten.

Die zitten op alle HDMI ingangen en uitgangen.

Ze zijn allemaal met elkaar verbonden (partylijn) en vinden elkaar door een ingenieus adresseringssysteem.

Elk apparaat krijgt een uniek adres.

Daarbij maakt het niet uit of je gebruik maakt van de CEC commando's, (CEC aan/uit)

 

 

aangepast door Old Satterhand
CEC aanvulling/uitleg
  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Tonskidutch zei:

Instellingen via menu van de NEXT mini => daar zijn de opties voor gebruik van de afstandsbediening te vinden en ook die van HDMI-CEC

Op de Samsung TV met HDMI ingangen staat duidelijk ARC erbij en dat is de link ingang die je NEXT mini nodig heeft.

 

Uit het hoofd weet ik die nu ook niet meer na mijn NEXT ingeleverd te hebben in 2021, maar de TV reageert op inschakelen en geluidsterkte.

 

Ik denk dat dit de oplossing is, ik ben zowel de NEXT-mini ingedoken waar HDMI-CEC automatisch ingesteld staat, echter heb ik daarvoor een reset uitgevoerd, dus schoon het systeem in.

 

Aan de achterkant van de TV kan ik 4 HDMI ingangen kiezen, daar staat geen HDMI-CEC bij, ik heb HDMI 1 gekozen. 

 

Ik heb in het menu het automatisch aan gaan via 1 knop van zowel de TV als de NEXT-mini via de Ziggo afstandsbediening uitgezet, zo was het bij het oude Telfort kastje ook, en via 2 knoppen aan en uitzetten is geen straf, wel duidelijkheid.

 

Ik hoop dat dit voldoende is, ik wacht de klachten van mijn moeder af, echter hoop ik dat het nu opgelost is.

 

Ze heeft alleen Sonos one bokjes die via wifi en bediening van haar telefoon lopen, ik weet niet of de de NEXT-mini en of de TV ook via die bokjes aangesloten kunnen worden, het mag uitgelegd worden, echter is mijn moeder al blij en durf ik nu even niets meer te doen in de hoop dat alles nu werkt zoals het zou moeten werken.

 

Iedereen bedankt voor het meedenken.👍

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang dat het nog niet opgelost is, ik kom bij mijn moeder en de Ziggo afstandsbediening wil het geluid niet harder of zachter zetten, ik probeer even met aan en uitzetten, maar dan raakt de boel helemaal van slag.

 

Inmiddels met de afstandsbediening van de TV de boel weer opgezocht, daarna de afstandsbediening van Ziggo weer geprobeerd, en het werkt voorlopig weer.

 

Het probleem is blijkbaar nog steeds niet opgelost, iemand enig idee wat het wel kan zijn?

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu gooi ik ARC door elkaar, dat is bij de TV HDMI 4, echter lees ik dat dit voor o.a. audio retour is.

 

Als CEC op elke HDMI zit, dan is het probleem nog niet verholpen. 

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Alles hangt samen met de menu instellingen op de verschillende componenten en of deze apparaten zich aan het CEC protocol hebben gehouden bij hun ontwerp.

Ook Dolby Digitaal instellingen hebben invloed op welk apparaat je het volume kunt regelen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Miauw zei:

Ik ben bang dat het nog niet opgelost is, ik kom bij mijn moeder en de Ziggo afstandsbediening wil het geluid niet harder of zachter zetten....

 

De Next kan de TV ook op een andere manier bedienen i.p.v. gebruik te maken van het CEC protocol.

Gewoon de AB direct koppelen aan de TV.

Je kunt dan, middels Infrarood, met de extra TV power knop de TV aan en uit zetten en het geluid regelen.

Veel logischer voor mensen die gewend zijn de AB op de TV te richten als ze daar iets mee willen, zoals het geluid te regelen.

 

Hier wat screenshots van het instellingen menu van de Next mini, daarmee kom je er wel uit.

In mijn geval is de keuze voor de geluidsregeling, de AVR of de TV.

De AVR heeft de Next zelf gevonden middels CEC, voor de TV hoef je alleen maar een deel van het TV typenr in te voeren, geen gehannes met codes dus.

 

Ziggo_Next_BeeldenGeluid-1.png.2f70d6430c098cdf54cbee01868a4a57.png

 

Ziggo_Next_BeeldenGeluid-2.png.070741d943089c6c1208679ef6087427.png

 

Ziggo_Next_BeeldenGeluid-3.png.e1bd0686f6b0600770b83b992b9f9c19.png

 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Old Satterhand zei:

 

De Next kan de TV ook op een andere manier bedienen i.p.v. gebruik te maken van het CEC protocol.

Gewoon de AB direct koppelen aan de TV.

Je kunt dan, middels Infrarood, met de extra TV power knop de TV aan en uit zetten en het geluid regelen.

Veel logischer voor mensen die gewend zijn de AB op de TV te richten als ze daar iets mee willen, zoals het geluid te regelen.

 

Hier wat screenshots van het instellingen menu van de Next mini, daarmee kom je er wel uit.

In mijn geval is de keuze voor de geluidsregeling, de AVR of de TV.

De AVR heeft de Next zelf gevonden middels CEC, voor de TV hoef je alleen maar een deel van het TV typenr in te voeren, geen gehannes met codes dus.

 

Ziggo_Next_BeeldenGeluid-1.png.2f70d6430c098cdf54cbee01868a4a57.png

 

Ziggo_Next_BeeldenGeluid-2.png.070741d943089c6c1208679ef6087427.png

 

Ziggo_Next_BeeldenGeluid-3.png.e1bd0686f6b0600770b83b992b9f9c19.png

 

 

 

 

Voorbeelden, dank je wel.

 

Bij "Bepaal je volume" kwam ik niet tegen, maar bij het aangeven van welk merk TV het is, moest ik de eerste 4 letters/cijfers invoeren, hopelijk is dat het probleem, want dan is dat de oplossing. 

 

Even morgen en de week afwachten of er weer klachten komen, al had de monteur van "Ziggo" dit toch wel even kunnen controleren, het was alleen van "hij doet het" en klaar.

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Miauw zei:

Bij "Bepaal je volume" kwam ik niet tegen, maar bij het aangeven van welk merk TV het is, moest ik de eerste 4 letters/cijfers invoeren, hopelijk is dat het probleem, want dan is dat de oplossing. 

 

Of de AB van de Next, na deze instelling te hebben gedaan, infrarood of CEC gebruikt, kun je eenvoudig testen door je hand voor de AB te houden, om de infrarood zender te blokkeren.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...