Ga naar inhoud


Blokken en wegvallende beeld DM500HD


Anoniemanoe
Ga naar oplossing Opgelost door Anoniemanoe,

Aanbevolen berichten

Dank je. Ik kan deze transponder ook handmatig scannen, dan heb ik ook resultaat. Het rare is nu als volgt:

Als ik automatisch scan en deze transponder dus oversla, werkt alles super goed. Op het moment dat ik de transponder binnenhaal en erop afstem, slaat alles op tilt. De switch weer omgewisseld. Hetzelfde probleem. Dus Lnb is defect of Tuner? Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het kan ook zijn dat je DM500HD nauwelijks geheugen vrij heeft. Bij de mijne met een bijna kale OpenPli 4.0 kan ik maar 1 keer handmatig scannen (98% vol). Probeer ik het een 2de keer (zonder herstart) dan krijg ik een GSOD….. Maar het is maar een testbakje….

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Mimisiku zei:

Het kan ook zijn dat je DM500HD nauwelijks geheugen vrij heeft. Bij de mijne met een bijna kale OpenPli 4.0 kan ik maar 1 keer handmatig scannen (98% vol). Probeer ik het een 2de keer (zonder herstart) dan krijg ik een GSOD….. Maar het is maar een testbakje….

Op die transponder gaat SNR van 0 naar 70 en db van 1 naar 11. Dit gebeurt vaak als de koperen mantel van de kabel de kern raakt, maar ik heb een nieuwe kabel rechtstreeks geprobeerd en toch. Ik heb helaas geen andere ontvanger of lnb liggen dan had ik dit ook kunnen testen.

Van geheugen lijkt mij sterk, denk ik omdat pas  wanneer je schakelt het signaal wordt opgehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mysterie is opgelost. Twee oorzaken.
Eerste oorzaak: een signaalmixer om signaal van Ziggo en Satteliet te mixen om door een kabel naar de woonkamer te sturen is defect geraakt. Heeft altijd goed gewerkt. Alleen bij Net5 gaf deze signaalproblemen.

Tweede oorzaak: lnb hotbird aangetast door vocht en geeft kortsluiten in de switch als er op hotbird wordt geschakeld.

Als ik beide problemen buiten spel zet dan heb ik geweldig beeld waar geen enkele Ziggi, Iptv of digitenne aan kan tippen.

Moraal van het verhaal: vertrouw op je DM500HD, want hij is legandary! Benoem een betere apparaat.

Dank voor jullie hulp.

20230121_204220.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Benoem een betere apparaat.

DM920, DM-One UHD 😄

 

Welkom bij de club! Bij mij een goed jaar terug hetzelfde! De kap van de HotBird LNB gescheurd en broos (gek genoeg de andere 3 LNB’s van hetzelfde merk geen enkel probleem). Plots geen HB ontvangst meer. LNB vervangen en alles weer top.

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Mimisiku zei:

DM920, DM-One UHD 😄

 

Welkom bij de club! Bij mij een goed jaar terug hetzelfde! De kap van de HotBird LNB gescheurd en broos (gek genoeg de andere 3 LNB’s van hetzelfde merk geen enkel probleem). Plots geen HB ontvangst meer. LNB vervangen en alles weer top.

Bij mij zijn alle drie van Inverto. Alleen van astra 3 heb ik gekozen voor een dunne inverto en de overige inverto eco. Maar ik denk dat hotbird het altijd begeeft vanwege de skew. De rails is schuin met hotbird op het laagste punt, dus al dat regenwater blijft daar hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen lnb hotbird en geen signaal mixer en het probleem is terug. Uitrichten is uitgesloten, omdat tv paar uur goed heeft gewerkt met zeer hoge signaal en db. Blijven twee zaken over. De kabel in de grond controleren op beschadigingen/inwatering waardoor het signaal wordt verstoord. Een decoder lenen en testen of het daaraan ligt. Al vermoed ik dat het met de kabel goed zit. Waarom gaan sommige dingen niet gelijk goed stuk dan weet je gelijk wat het probleem is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De horizontale transponders hebben 18 volt nodig, de verticale maar 13 volt. Mogelijk geeft de ontvanger bij de horizontale transponders te weinig spanning af maar het kan ook zijn dat de coaxkabel te veel verlies geeft. Dit kun je zelf makkelijk even meten met een multimeter.

_kwadranten lnb.png

voedingsspanning op F-connector meten.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sprietje zei:

De horizontale transponders hebben 18 volt nodig, de verticale maar 13 volt. Mogelijk geeft de ontvanger bij de horizontale transponders te weinig spanning af maar het kan ook zijn dat de coaxkabel te veel verlies geeft. Dit kun je zelf makkelijk even meten met een multimeter.

_kwadranten lnb.png

voedingsspanning op F-connector meten.png

Dan snap ik het. Ik heb geen apparaat om te testen, maar met een nieuwe coax en een oude direct van lnb naar receiver getest. Dit om de switch en einddoos uit te sluiten. Helaas gebruikt dm500hd 3 volt voeding en ik heb alleen 2,5 volt thuis. Dus ik kan niet testen of het door voeding komt, maar online lees ik iets over een gesmolten onderdeel dat deze problemen veroorzaakt. Zometeen ontvang ik een zgemma box dan ik het teste. Dank u wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Sprietje zei:

Hoe lang is die nieuwe coaxkabel en wat is het merk en typenummer? Weet je dat niet, geef dan op wat er om de paar decimeter op de coax staat gedrukt.

Q-link kabelkeur met Keurmerk. Ook geschikt voor Ziggo en Satelliettv en goede afscherming tegen 4G. IP20 beschermingsklasse. De lengte is 15meter.

aangepast door Anoniemanoe
Aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

De adapter is 12V en 2,5A is meer dan voldoende voor de DM500HD! Kans dat de spanning instort onder belasting is niet uitgesloten.

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...