Ga naar inhoud


Blokken en wegvallende beeld DM500HD


Anoniemanoe
Ga naar oplossing Opgelost door Anoniemanoe,

Aanbevolen berichten

10 minuten geleden, Mimisiku zei:

De adapter is 12V en 2,5A is meer dan voldoende voor de DM500HD! Kans dat de spanning instort onder belasting is niet uitgesloten.

Ik snap het. Ik heb het getest met 2,5 adapter maar helaas. Nog steeds problemen

aangepast door Anoniemanoe
Verbetering
Link naar reactie
Delen op andere sites


4 minuten geleden, Sprietje zei:

Specificaties Dreambox DM500 HD:
LNB power and polarization per tuner:
LNB Current 500mA max. ; short-circuit-proof
LNB Voltage vertical < 14V without load, > 11,5V at 400mA LNB
Voltage horizontal < 20V without load, > 17,3V at 400mA LNB

 

Horizontaal gebruikt dus juist meer stroom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is me op internet niet duidelijk geworden of de Q-link coaxkabel een koperen of een ijzeren middenader heeft. Een ijzeren middenader geeft een stuk meer elektrische weerstand en kan voor een te lage voedingsspanning van de lnb zorgen. Je kunt dit eenvoudig controleren door de middenader 2cm vrij te maken er er een magneetje tegenaan te houden. Voor het kabelkeurmerk mag het een ijzeren middenader zijn. Dit heeft ook geen nadeel bij kabel-tv maar wel bij satelliet ontvangst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Sprietje zei:

Het is me op internet niet duidelijk geworden of de Q-link coaxkabel een koperen of een ijzeren middenader heeft. Een ijzeren middenader geeft een stuk meer elektrische weerstand en kan voor een te lage voedingsspanning van de lnb zorgen. Je kunt dit eenvoudig controleren door de middenader 2cm vrij te maken er er een magneetje tegenaan te houden. Voor het kabelkeurmerk mag het een ijzeren middenader zijn. Dit heeft ook geen nadeel bij kabel-tv maar wel bij satelliet ontvangst.

Dat van ijzeren kern heb ik nooit gehoord. Koper geleidt beter, maar ik heb het getest met een sterk magneetje, maar geen reactie. Dus zeker koper. Ook de kleur is koper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Wat een gedoe om een testbak tw bemachtigen. Vroeger belde je aan bij de buurman en hij haalde een oude voor je van zolder. Een analoge nog waarmee je perfect je schotel kan uitrichten. Nu gebruikt iedereen Iptv.

 

Eindelijke een Xsarius Fusion SE weten te bemachtigen. Alles werkt super. Hogere signaal en db op alle satellieten en geen blokken of wegvallende signalen. Dus wel de tuner, terwijl de kenners beweren dat het geen tuner kan zijn, omdat een Tuner wel werkt of niet werkt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, da’s niet helemaal waar. Met name de BCM4505 tuner Rev.J en Rev.K hadden last van een verlopen 16v 1000uF elco… Mijn DM800 had daar op een gegeven moment last van…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Mimisiku zei:

Nou, da’s niet helemaal waar. Met name de BCM4505 tuner Rev.J en Rev.K hadden last van een verlopen 16v 1000uF elco… Mijn DM800 had daar op een gegeven moment last van…

Dat wist ik niet, maar wel irritant. Als hij nou gelijk meeopgehouden was dan hoefde ik niet 3 dagen bezig te zijn met oorzaken uitsluiten.

Ik heb begrepen dat het makkelijk te reparen is door vervangen van een klein onderdeel van 60cent, maar zo technisch ben ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Anoniemanoe zei:

Dat van ijzeren kern heb ik nooit gehoord. Koper geleidt beter, maar ik heb het getest met een sterk magneetje, maar geen reactie. Dus zeker koper. Ook de kleur is koper.

 

Coaxkabel met een verkoperde ijzeren middenader heet in het Engels CCS coax. CCS staat voor Copper Cladded Steel. Het doel om geen massieve koperen middenader te nemen is om kosten te besparen. IJzerdraad is immers veel goedkoper dan koperdraad. De filosofie er achter om dit te kunnen doen is dat bij hoge frequenties de stroom toch alleen maar door de buitenste laag van de ader loopt, het zogenaamde Skin-effect. Daarom kan voor de kabelsignalen en de satelliet-signalen dus verkopert ijzerdraad gebruikt worden in coaxkabel. De koperlaag is dan enkele honderdsten van een millimeter dik.
Voor kabel-tv geeft dit geen problemen en is het volgens de Kabelkeur certificering ook toegestaan, zie bijlage. Voor satelliet-tv kan het wel problemen geven omdat bij satellietontvangst er ook een gelijkstroom door de coaxkabel gestuurd wordt om de lnb's, diseqc-switches en eventueel een rotor aan te sturen.
IJzerdraad heeft een 10x hogere elektrische weerstand dan koperdraad en dan kan het bij langere kabels gebeuren dat de voedingsspanning te veel zakt en de zaak niet goed meer werkt.
Een tweede bijkomend probleem kan zijn dat buiten, door vochtinwerking, de stalen kern onder de koperlaag gaat oxideren waar de coax afgeknipt is waardoor slecht kontakt kan ontstaan.
Je kunt er meestal van uit gaan dat coaxkabel die minder dan €0,42 per meter kost CCS-coax is maar beter is de specificaties er op na te slaan of met een magneetje te proberen.

 

Clad-Metal-Wire.png

Kabelkeurmerk kl.png

 

Galaxy 130dB CCS-coax.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@SprietjeWeer wat geleerd. Goedkoop is duurkoop. Die kabel leg je maar een keer en vaak graaf je hem ook in een buis in de tuin, dan kan je maar beter gelijk goede kwaliteit nemen. Online 1,30 tot 1,70 per meter. Ik heb toevallig Q link gehaald bij de Gamma omdat ik haast had. Achteraf gezien had ik beter de groene grondkabel kunnen gebruiken van Ziggo. Als het goed is voor Ziggo is het zeker goed voor mij. Wellicht een klus voor de zomer. Dank je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Sprietje zei:

 

Dat is niet helemaal waar. Ziggo werkt maar met frequenties tot 1200MHz, bij satellietontvangst tot 2150MHz.

 

Dat is in de tijd van analoge televisie inderdaad. Toen werd uitgezonden van 5 tor 822mhz. Ziggo gebruikt coax die minimaal tussen 5 tot 3000mhz bereik heeft, omdat de digitale HD zender tussen 5 en 1700mhz worden uitgezonden. Die groene kabel kan satteliet tv makkelijk aan. Beter dan dat is niet te verkrijgen. Ziggo heeft de beste spul in de grond gelegd met het oog op de toekomst.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Sprietje zei:

Dat is niet helemaal waar. Ziggo werkt maar met frequenties tot 1200MHz, bij satellietontvangst tot 2150MHz.

 

Beste Sprietje, die kabel werkt echt wel tot 2,15 GHz en hoger, maar de verliezen nemen natuurlijk wel toe.

Gelukkig is dat voor normaal satelliet gebruik geen issue.

Een signaal kan wel tot 40 dB verlies hebben, zonder dat je dat merkt in de S/N cijfers.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Anoniemanoe zei:

Dat is in de tijd van analoge televisie inderdaad. Toen werd uitgezonden van 5 tor 822mhz. Ziggo gebruikt coax die minimaal tussen 5 tot 3000mhz bereik heeft, omdat de digitale HD zender tussen 5 en 1700mhz worden uitgezonden. Die groene kabel kan satteliet tv makkelijk aan. Beter dan dat is niet te verkrijgen. Ziggo heeft de beste spul in de grond gelegd met het oog op de toekomst.

 

Voor zover ik weet worden bij kabel-tv in Nederland nog nergens frequenties gebruikt boven de 1218MHz. Ja uiteindelijk zullen ze frequenties tot 1700MHz gaan gebruiken maar ik doelde niet specifiek op de grondkabel maar alle componenten die verschillen tussen kabel-tv en satelliet-tv vanwege je uitspraak: Als het goed is voor Ziggo is het zeker goed voor mij.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...