Ga naar inhoud


DAB radio


Hansw

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, RicardoBelli zei:

Er zit vast een f connector  aansluiting achterop die denon ,voor een externe  buitenantenne mvg Ricardo 

Ps welke heb je 

Ik heb hiervoor AVR X2700H DAB gekocht het 7.1 geluid is het beste wat ik nu toe gehoord heb voor een betaalbare prijs. Maar de DAB is kennelijk toch een aangeplakt extra en is zeker niet gebruiks vriendelijk. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


14 uren geleden, Rork zei:

Ok thnx dank voor de tip. Ik moet of wat maken of anders een goede antenne kopen. Probleem is dan dat ik sowieso een gat naar buiten moet boren om aan de buitenzijde gevel de antenne te bevestigen.  Heb ik nog wat te doen. Groet John.

 

Als je serieus DAB+ wilt luisteren dan koop je een daarvoor geschikte antenne.

Maar je hoeft in de meeste gevallen geen gat te boren.

De meeste DAB antennes doen het prima bij of op een raam geplakt. Net zoals de Digitenne antennes.

Gewoon even uitproberen, welk raam de beste ontvangst geeft.

Je kunt ook kijken waar de zenders staan om een idee te krijgen: https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html

Als je een actieve antenne neemt, kun je de kabel goed verlengen. Dan hou je alles binnen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-2-2023 om 11:50, Old Satterhand zei:

De meeste DAB antennes doen het prima bij of op een raam geplakt. Net zoals de Digitenne antennes.

 

Als voorbeeld:

Ik heb, voor de ontvangst van Digitenne, een One for All antenne op mijn raam geplakt.

Maar ook de ontvangst van DAB+ blijkt daarbij verzorgt.

Het is wellicht niet de beste antenne voor dit doel, maar voldoet bij mij in de praktijk.

De resultaten kunnen variëren en zijn ook afhankelijk van de positie van de antenne op het raam.

 

In het RF spectrum rechts de ontvangst van Digitenne, geheel links is de ontvangst van de DAB+ frequenties nog juist te zien:

allinone_digitenne.thumb.jpg.21a5d74995383e7beef822d937e7f0ff.jpg

 

Een gedetailleerde weergave van de DAB+ ontvangst, met dezelfde antenne. De ontvangst is uitstekend:

allinone_dab.thumb.jpg.c6c0f0958b35628992c61664a1d97c46.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 2/5/2023 at 2:54 PM, Tonskidutch said:

Er zijn genoeg websites waar de dekkingsgraad, dus goede ontvangst, afgebeeld staat.

 

On 2/5/2023 at 4:14 PM, kees321 said:

O ja, noem er eens 1 of meer ayb.

( ik zou het zo niet weten )

Dan doe ik het zelf maar . .   🙂

Deez :

https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/index.html

Kies VHF voor DAB

En om het niet te makkelijk te maken zenden niet alle opstelpunten dezelfde kanalen uit . . .

En de vermogens zijn ook nog verschillend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minutes ago, Rork said:

Ik ga kijken wat een digitenne-antenne, kost en overweeg deze aan te schaffen.

? ? ?  het gaat hier toch over DAB, Dat is een ander frequentie cq golflente cq antenne lengte.

Een stukje draad aan de kern van de coax volstaat zws al, en nog een aan de afscherming, een dipooltje dus.

Lengte draad, euh, 2 x 50cm

aangepast door kees321
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ricardo, je hebt gelijk er zat een mini draad antenne bij de levering maar na aansluiten was het aantal zenders nul en ben ik nu opzoek naar een werkbare oplossing. Ik heb een zelfbouw coaxkabel antenne gemaakt maar ondanks een redelijk ontvangst van 10 zenders was het verloop in signaal sterkte groot en onregelmatig. Bij koop antenne zie ik vaak dat het ontvangst tegenvalt ondanks elektrische versterking. Ik woon in Almelo en dichtstbijzijnde zendmast is 10 tot 15 km weg. Ik heb nu een zelfbouw paraplu antenne gezien maar die kan ik niet binnen in huis gebruiken. Het is wel een tegenvaller. Maar heb fijne reacties hier gehad. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hansw

 

Ik zie op jouw ontvanger een prima aansluitingspunt zitten voor een DAB+-antenne. Volgens een recente test uit december 2022 is de Hama Antenne de beste keus. Die kost ongeveer 31 euro en is prima binnen te zetten. (Ik mag hier geen link zetten, maar via google heb je die antenne zo gevonden.) 

 

image.png.c0906bf3dd22dcc8cc2b4c2ad8e87218.png

 

Ik lees Met de Hama Antenne DAB/DAB+ haal je verreweg de beste DAB+-antenne 2022 in huis. Dit apparaat zorgt voor een sublieme connectie van digitale signalen - zowel DAB als DAB+ worden ondersteund. Het signaal wordt zelfs nog versterkt met liefst 30 decibel, zodat je altijd van kraakhelder geluid kunt genieten. Verreweg het beste geluid uit onze dab antenne test. Voor een ongelofelijk lage prijs scoor je nu deze ontzettend goede DAB+ antenne. image.thumb.png.4de303eeb302ed2af96dbe74551fec08.png

image.png

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Noordzee,

 

Thnx voor deze volledige aanvulling. Betreffende antenne heb ik ook al gevonden maar had twijfels omdat een koper aangeeft niet veel beter ontvangst te krijgen dan met een gemaakte dipool antenne. Maar hij zit er mooi uit en ik zou hem gemakkelijk naast de versterker op de vensterbank voor een raam kunnen plaatsen. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen. Iedereen bedankt voor alle tips en ik laat nog weten hoe het ontvangst is als ik deze geïnstalleerd heb.  Groet John.:D

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, kees321 zei:

? ? ?  het gaat hier toch over DAB, Dat is een ander frequentie cq golflente cq antenne lengte...

 

De frequentiebanden zijn niet zo streng gescheiden bij de meeste antennes.

Ik toonde hierboven al aan dat op een antenne die verkocht wordt als DVB-T ook DAB ontvangen kan worden.

Andersom kan dat ook, gezien deze reactie:

18 uren geleden, RicardoBelli zei:

ik had met deze anenne zelfs ontvangst op dvb t2

 

 

14 uren geleden, Rork zei:

...en ik laat nog weten hoe het ontvangst is als ik deze geïnstalleerd heb...

 

Wij zijn benieuwd!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Inmiddels wat weken verder en eerst een verkeerde bestelling op ***.nl gedaan. De DAB+antenne bleek met 3 meter draad een Autoantenne wat nergens in de info op de Site vermeld staat.

Na zelf de retour betaalt te hebben ( verkeerde bestelling is eigen schuld) heb ik gekozen voor de Oehlbach via Oehlbach Kabel Gmbh Duitsland waar deze inclusief transport 10 euro goedkoper was dan in Nederland. Moet nog aansluiten en testen..wordt vervolgd. :D

 

20230221_152328.jpg

20230221_152151.jpg

Screenshot_20230207-220735_Samsung Internet.jpg

aangepast door ceesv
Link en verwijzing naar webwinkel verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo  Rork ,ik moet je nog wel vertellen dat ik die kleine bijgeleverde  antenne  op het dak had staan op circa 5 meter boven het maaiveld . Maar wel een lange coax kabel  van circa 15 meter.  dus ook verlies op de lengte .je moet het uiteraard  aan elkaar koppelen,  middels f connectoren  en een verbindings sok . Mvg Ricardo 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...