Ga naar inhoud


videokaart testen


ikkuniet

Aanbevolen berichten

Of me monitor staat op instorten of me videokaart asus dual 580rx 8g 32gb ram 17 9700k,  en de voeding , koop ik staandaard ver boven de 700 watt, als ik heaven benchmark er op los laat, stop op een gegeven moment het video gedeelte, de ventilatoren draaien volop, maar het geluid loopt door, laatse video driver, start ik de pc opnieuw op werkt alles weer, nu heb ik wat gpu programma,s maar niet 1 wat een foutreportage opslaat, het zou kunnen zijn dat het contact tussen de processor en de koelers niet optimaal is, of er is iets anders aan de hand.

Het is de laatste paar dagen zo, dat als ik niets doe ik op een gegeven moment voor 1 seconde zwart beeld heb en daarna werkt het weer gewoon, ik zelf denk de videokaart, maar om alles uit te sluiten meten en opslaan is weten 

Dus een gpu test programma met log opslag, maar welke??

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


klopt en ik heb er al heel wat geprobeerd, maar er is niet 1 die als je BV je test draait een log bijhoud die je later terug kan lezen om de fouten op te sporen, als jij er wel 1 weet of een combinatie van benchmark en een gpu log programma houd ik me aanbevolen, de makkellijkste oplossing is, ik heb nog een pc staan met een redellijk goede maar oude videokaart, dus ik kan wel testen of het specifiek in het video gedeelte is, maar ik wil weten wat het is. het is toch zonde als hij echt aan het overlijden is, moeten we uiteraard weer een ander hebben ,  maar ook door dit bos staan de euro tekens weer vooraan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat je het in logging moet zoeken.

 

Probeer eerst eens de temperatuur van je GPU te monitoren. Ik gebruik altijd HWMonitor van CPUID. Gebruik je benchmark om je GPU te belasten en kijk wat er met je GPU temperatuur gebeurt.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gevonden 

Programma : TechPowerUp GPU-Z

Bench mark: Heaven Benchmark 4.0

gpu-uz opstarten  daarna  Heaven .

als heaven draait alt tab indrukken zie je  gpu-z weer

dan in gpu-z sensors indrukken ,staat onderaan ``log to file``

Deze klik je aan en geef je een pad

laat je heaven draaien, stopt er op een gegeven moment de computer

start je de boel opnieuw op 

heb je een heel mooi log file

Waaruit blijkt begin temp 48 en eind temp 60, even kijken of dit te hoog is

 

 

aangepast door ikkuniet
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ikkuniet zei:

ik zelf denk de videokaart,

 

Dit is een heel bekend probleem en heeft te maken met de koeling, of beter gezegd, het gebrek er van.

Er zijn 2 mogelijkheden, of een combinatie daarvan:

  1. De koelpasta tussen de koeler en de grafische chip is uitgehard en kan de warmte niet meer afvoeren.
  2. De ventilator zit vol stof of het lagertje is drooggelopen, waardoor die niet meer werkt.

In beide gevallen doe je er goed aan de grafische kaart uit de computer te halen en het probleem op te lossen.

Haal vooraf eerst goede koelpasta om de oude te vervangen.

Het lager van de ventilator kun je vaak nog smeren door eerst de sticker te verwijderen, die de toegang tot het lager verbergt.

Gebruik naaimachine olie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom ik dit denk, ik probeer, omdat de pc gewoon in mijn kamer staat het geluid zo min mogellijk te houden , cpu met waterkoerling, veel te zware voeding, heel grote kast koelers en noem maar op, maar als ik dit probramma laat draaien begint het hier op schiphol te lijken , daarom, maar thx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me zelf maar weer is aangezet om wat te gaan doen , computer op zijn zij, kap eraf en  stroomvoorziening naar de kaart gecontroleerd , prima koelgedeelte kaart was schoon, dus kaart even losgemaakt, en koelpasta vernieuwd, hoefde niet, was niet te veel en niet verdroogd, toch even nieuwe erop , boel weer in elkaar gezet, kap eraf voor extra koeling, en ik weet dat dit niet hoeft omdat je de luchtstroom in de kast veranderd, maar toch kap eraf en weer  heaven gedraaid, liep helemaal door; even een benchmark  gedraaid, niet dat je er wijzer van word , maar gewoon voor de weet, 

FPS 112,6 score 2837 min fps 22,7 max fps240,, 1920x1080, weer met zijkap gedraait en weer probleem, dus gewoon een koelingsprobleem in de kast, dus opgelost, behalve dat ik af en toe zwart beeld heb , maar wel en dan weer niet stuk , we wachten af tot de grote boem met rook.

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me geen fout van de grafische kaart te zijn maar een probleem op het moederbord.

Zo zouden de elco's of mosfets voor de CPU voeding te warm kunnen worden omdat je waterkoeling gebruikt.

De gebruikelijke airflow rondom de CPU ontbreekt dan.

Bij het ontwerp van wat oudere moederborden werd daar geen rekening mee gehouden.

 

Een modern moederbord heeft ook een temperatuur sensor voor de VRM mosfets, dus kijk eens bij de utility's voor je moederbord.

Zo ziet dat er bij mijn Gigabyte moederbord uit:

2104757259_GigabyteSysinfoviewer.jpg.aca962510518b17569039b8e59e1a572.jpg

 

De elco's voor de CPU VID spanning zitten rondom de CPU en kunnen als ze langere tijd aan hoge temperaturen worden blootgesteld, hun waarde verliezen.

 

3 uren geleden, ikkuniet zei:

...behalve dat ik af en toe zwart beeld heb...

 

Een zwart beeld (zonder vastlopers) wordt meestal veroorzaakt in de HDMI verbinding, dus probeer eens een andere, betere kabel.

Zeker als je gebruik maakt van variabele frame rate, als je monitor dat ondersteunt.

 

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, ikkuniet zei:

Waaruit blijkt begin temp 48 en eind temp 60, even kijken of dit te hoog is

 

Een GPU die flink belast wordt kan de 100 graden aantikken. Die 60 graden stelt dus niks voor. Het is dan de vraag of de Log wel helemaal bijgewerkt is toen de crash optrad. Beter kan je de test draaien en zelf even de temperatuur in de gaten houden.

 

Is het niet de GPU temperatuur dan kan het zijn dat de ventilatie op het moederbord te weinig is zoals @Old Satterhand al aanhaalde.

 

Afgaande op alle tests die ik op Hardware Info gelezen heb denk ik dat je beter af bent met een goede CPU luchtkoeler i.p.v. waterkoeling. Staat leuk maar een goede luchtkoeler werkt beter.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, Old Satterhand said:

 

Een zwart beeld (zonder vastlopers) wordt meestal veroorzaakt in de HDMI verbinding, dus probeer eens een andere, betere kabel.

Zeker als je gebruik maakt van variabele frame rate, als je monitor dat ondersteunt.

 

 

Precies zelf ook meegemaakt, scherm viel met regelmaat voor 1 a 2 seconden uit en weer terug, HDMI kabel vervangen en sinds dien geen probleem meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een dvi-d naar hdmi  kabel, zit er al jaren tussen , deze kabel had ik nog en maakt voor het beeld niets uit.

Ik heb de kaart even uit het bord gehaald en met een kwastje schoon gemaakt, het zou zo maar kunnen zijn dat een stofje sluiting maakt, heb dit al een keer met een versterker meegemaakt en een moederbord.

Moederbord asus prime z390 a.

psychosammie, wat ik heb gelezen is de vraag water of luchtkoelers al lang gesteld en getest op de verschilende site,s en daar komt waterkoeling toch iets beter uit de bus, maar de doorslag , waterkoeling maakt geen herrie

Omdat de computer in een kast staat en wat ik even heb gezien weinig kastkoelers in dat ding zitten, ga ik me eerst maar is even toeleggen op een goede koeler die een koude luchtstroom in de kast teweeg brengt.

Ik heb de boel weer in elkaar gezet en tot nu toe draait het prima

En moderator, ceesv, ik heb het gezien,dit hoort zo langzamerhand in het hardware gebeuren thuis, dus doe wat je wilt👍

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...