Ga naar inhoud


Ervaring gezocht met eigenaars van een zwembad met zout-electrolyse.


Con

Aanbevolen berichten

Zout-electrolyse schijnt het ei van Columbus te zijn.

Wie heeft daar ervaring mee en hoe ziet zo'n schema

eruit. 

Ik weet het, Internet staat er vol mee  maar zoek

ervaringsdeskundigen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Moderator

Ik bezit zo een installatie, van Zodiac.

Zout in het bad oplossen, stekker in het stopcontact, pomp aan en gaan

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste C, dank voor deze info. Uiteraard ben ik op onderzoek gegaan met Zodiac maar ik ben niet 1 van de snelste leerlingen.

Ik denk dat ik alles kan volgen maar er hoort nog een stukje automatisering bij volgens mij. Maar, dat was mijn vraag ook niet. Dus ik ga eerst verder spitten voordat ik met aanvullende vragen kom.

Mijn (lieve) buren (daar is het voor) vinden dat ik alles kan, dat is natuurlijk onzin maar ik heb er alles voor over om hen te begeleiden, dus moet ik mij erin verdiepen...😁 maar dat heb ik er graag voor over. Het is sowieso fijn om een ander te kunnen helpen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben sinds gisteren weer thuis, ik zal vandaag even fotos maken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

👍

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, ceesv zei:

Ik ben sinds gisteren weer thuis, ik zal vandaag even fotos maken.

Ik heb mij inmiddels verder verdiept en denk iets te weten om een

zwembad met minimale inspanning het hele jaar door te runnen. Maar...

 

Wellicht dat jij dat weet. Alg ontstaat voornamelijk tijdens zonlicht.

Is er een automatische regeling die alg kan voorkomen middels UV

(ozon) bijvoorbeeld of iets anders? 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het chloorgehalte in je water voldoende is zouden er geen algen mogen groeien.

Het kan zijn dat je soms een "chloorschot" moet geven door extra zout toe voegen.

 

Dit chloorgehalte kan gemeten worden met strips of elektronisch. Daar zijn speciale toestellen voor.

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vertelt maar de helft van het verhaal als je zegt dat het chloorgehalte in je water voldoende moet zijn om geen algen meer te hebben.

Chloor werkt namelijk enkel bij de juiste instelling van de zuurtegraad (pH) zoals op onderstaande grafiek wordt aangetoond.

 

chlorine-effect_1.jpg.0231cbdbe1c6670ed145c999cee86820.jpg

 

Meestal wordt gestreefd naar een pH van 7,2-7,3. Bij hogere pH-waarden daalt de werking van chloor heel snel.

Afgaande op de grafiek zou je kunnen stellen dat het beter is om je zwemwater op een pH van 6,0 te houden. De reden waarom dit niet wordt gedaan is dat bij pH-waarden lager dan 7,0 de reactiviteit van chloor te hoog wordt zodat metalen die in aanraking komen met het zwemwater door corrosie worden aangetast.

Bij 7,2 heb je dus nog een vrij goede chloorwerking met een beetje veiligheidsmarge.

 

Alles begint bij de juiste pH. Het is een veel gehoorde, maar verkeerde reactie om het chloorgehalte - al dan niet via een chloorshock - op te drijven zonder eerst de pH te controleren. In het beste geval werkt dit tijdelijk en kortstondig, in het slechtste geval werkt dit helemaal NIET.

 

Als je nu werkt met tablets of met een installatie voor zout-electrolyse, investeer altijd in een goede pH-meter. Aan strips heb je niets. Die zijn goed om het verschil te zien tussen bijv. 7,0 en 8,5, maar voor een fijnregeling zijn ze niet nauwkeurig genoeg. Als er algen zijn heb je geen strips nodig om te weten dat de pH te hoog is, dat zie je zo aan het water.

Er is veel rommel te koop op gebied van pH-meting. Uit eigen ervaring kan ik meegeven dat je kunt vertrouwen op het type mobiele pH-meters met een glaselektrode (met bijhorende kalibratievloeistof), zoals bijv. Hanna Instruments in zijn assortiment heeft. Voor een goeie 100 € gaan die over de toonbank.

 

Ik kan nog wel verder ingaan op de samenstelling van het water en de invloed ervan op de pH, maar dit zou misschien te ver gaan.

Onthoud gewoon: "Alles begint bij een correcte pH en een correcte pH-meting, de chloor komt nadien".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, hier wordt ik blij van hoewel ik 50 jaar geleden een 5 had voor scheikunde...

En die 5 kwam omdat ik het stukje stookkunde wél onder controle had...

 

Maar goed, mijn buurman had een zwembad, rond opbouw en is nu bezig om

een ovaal bad grotendeels inbouw te plaatsen en vroeg mij om hem te

assisteren (niet fysiek, dat trekt opa niet meer) maar heb mij zoveel mogelijk

in de techniek verdiept.

 

Nu ligt mijn voorstel met de volgende volgorde;

- vanaf zwembad naar;

- filterpomp (bestaand),

- UV lamp,

- warmtepomp (met by-pass),

- zoutelectrolyse (bestaand),

- ph-meting/dosering,

- cl-meting/dosering,

- naar zwembad.

 

Nog interessante aanvullingen?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja,

Met het zout in het bad en het chloor ontstaat er in principe geen alg, een UV lamp is dan niet nodig om te desinfecteren.

pH is zoals al eerder aangegeven belangrijk, ik zie hier dat bij het stijgen van de temperatuur de pH stijgt en er pH- toegevoegd moet worden.

 

wanneer je het zwembad verwarmt is het aan te bevelen dat je het in de nacht afdekt.

Ik gebruik hiervoor een elektrisch rolluik.

Je zou die semi automatisch kunnen maken met een zon sensor, zodat je ook de warmte in het zwembad vangt wanneer de zon schijnt.

20230514_102325.jpg

 

Voor de pH- dosering heb ik dit jaar een automatisch doseer eenheid aangeschaft, ik moet hem nog installeren.

20230514_102143.jpg

 

 

Chloor dosering is ook van Zodiac.

20230514_102355.jpg

20230514_102416.jpg

 

Omdat mijn zwembad indertijd op afstand bewaakt moest worden i.v.m. afwezigheid heb ik een Blueriot geïnstalleerd.

Daarmee kan ik via internet de waarden bewaken.

20230514_102429.jpg

 

image.png

 

 

De voelers en stroming sensors plaats je na het filter, de Chloor unit en de pH inserter plaats je op de retour naar de skimmers.

Denk bij een zwembad met een liner bekleding eraan dat de temperatuur niet boven de 30 graden mag stijgen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ook warmtepompen die kunnen koelen...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, ceesv zei:

Ja,

Met het zout in het bad en het chloor ontstaat er in principe geen alg, een UV lamp is dan niet nodig om te desinfecteren.

pH is zoals al eerder aangegeven belangrijk, ik zie hier dat bij het stijgen van de temperatuur de pH stijgt en er pH- toegevoegd moet worden.

 

wanneer je het zwembad verwarmt is het aan te bevelen dat je het in de nacht afdekt.

Ik gebruik hiervoor een elektrisch rolluik.

Je zou die semi automatisch kunnen maken met een zon sensor, zodat je ook de warmte in het zwembad vangt wanneer de zon schijnt.

20230514_102325.jpg

 

Voor de pH- dosering heb ik dit jaar een automatisch doseer eenheid aangeschaft, ik moet hem nog installeren.

20230514_102143.jpg

 

 

Chloor dosering is ook van Zodiac.

20230514_102355.jpg

20230514_102416.jpg

 

Omdat mijn zwembad indertijd op afstand bewaakt moest worden i.v.m. afwezigheid heb ik een Blueriot geïnstalleerd.

Daarmee kan ik via internet de waarden bewaken.

20230514_102429.jpg

 

image.png

 

 

De voelers en stroming sensors plaats je na het filter, de Chloor unit en de pH inserter plaats je op de retour naar de skimmers.

Denk bij een zwembad met een liner bekleding eraan dat de temperatuur niet boven de 30 graden mag stijgen.

 

Dank voor je aanvulling!

 

De uv lamp is een angst-ingrediënt voor alle zekerheid die de laatste bacteriën dood om legionella te voorkomen. En voor € 300 hoef je het niet te laten.

De volgorde zoals jij die aangeeft had ik al gerespecteerd.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Verder blijft bij mij in de winter het zwembad gevuld.

Voor de winter voeg ik een winterbehandeling toe, waarin onder meer anti-alg zit.

Bij lage temperaturen werkt de chloor productie niet meer.

Ik heb een vorst thermostaat met buitenvoeler op de pomp aangesloten die bij temperaturen onder nul de circulatiepomp inschakelt om bevriezing van leidingen te voorkomen.

Een winterdek is aan te bevelen, maar mijn lamellen afdekking beschermt het bad voldoende.

een keer in de maand in de winter open ik het en maak ik het bad schoon.

Ik verwarm het bad met zonne collector matten waarin het water verwarmd wordt, iets wat in het zuiden voldoende is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...