Ga naar inhoud


snelheidsregelaar, zijn alle elektromotoren ervoor geschikt?


simp

Aanbevolen berichten

 

Ik heb nogal veel elektromotoren liggen (afkomstig van bvb een hydrofoorgroep van ongeveer 10 jaar oud). Ik zou deze motor voor een andere toepassing willen gebruiken maar enkel als ik daar een snelheidsregelaar kan/mag op plaatsen. Zijn alle motoren daarvoor wel geschikt? Waar op letten?  Boormachines maken zoveel lawaai.

 

Ik wil vooral trager laten draaien om daar een  reciprocating Motion ook wel reciprocation (Heen en weer bewegende beweging) genoemd van te maken.

 

Boormachines maken zoveel lawaai daarom dat ik daar liever een stillere motor voor willen gebruiken.

 

Groeten,

 

P.S.: Niet alle katten zijn geschikt om muizen te vangen, maar weet zie je dat? Als het te laat is 😒

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoeveel langzamer wil je hem laten draaien? Met afnemende snelheid daalt de koeling en dat kan problemen geven.

In sommige situaties word  het schoepenrad van de motor gehaald en zorgt een losse, voluit draaiende  ventilator voor de koeling en voorkomt zo oververhitting / doorbranden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een deftige heen en weer beweging te krijgen heb je al een flink wile nodig: een fietswiel of een groot zaagblad. Ik heb bijna alles liggen. Niet te verwonderen dat je dat niet zomaar kan kopen, dat is al een groot toestel. 

 

Ik zou zoiets willen testen om te schuren (staalborstel), ijzerzaag . Om zoiets niet te laten oververhitten is een 50 a 100 -tal (omwentelingen)  in- en uitslagen per minuut ruim voldiende.

 

Snelheidsregelaar, tijdschakelaar en laat het toestel maar zijn werk doen. Het enige waar ik bang van ben is de hitte die een te trage motor zou kunnen produceren, Die motoren zijn daarop niet altijd gebouwd.  Een ventilator om te koelen heb ik hier ook wel liggen.

 

Het wiel van een elektrische fiets gebruiken kan ik ook, ik rij niet meer met de fiets. Zonde om zulke dure toestellen daarvoor aan te boren.Ik heb een kleine plooifiets en een grote elektrische fiets.

 

Afhankelijk van wat ik als motor gebruik moet ik een snelheidschakelaar/timer kopen/bouwen. Voor 220 volt heb ik timers, voor 36 of 48 volt niet. Bij een fietswiel kan ik wel de batterijen gebruiken. Batterijen kunnen ook ontploffen 🥴

 

Van een piepend hamsterrad kunnen mijn katten niet slapen, dat was dus een slecht idee 😝

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een hydrofoor motor , vaak 2800 t/m , terug te toeren  naar 50 t met een freq regelaar , moet die op 0.89 hz staan  .

gaat em niet worden je zult ook een mechanische vertraging moeten gebruiken .

 

als je mais in gloeiend hete as gooit gaat het ook alle kanten op 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
15 minuten geleden, simp zei:

Van een piepend hamsterrad kunnen mijn katten niet slapen, dat was dus een slecht idee 😝

 

15 minuten geleden, simp zei:

Ik zou zoiets willen testen om te schuren (staalborstel), ijzerzaag .

Ik zie het somber in voor je katten.

 

Een losse roterende staalborstel in je (accu) boormachine lijkt mij een goede, goedkope oplossing.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, trust zei:

Om een hydrofoor motor , vaak 2800 t/m , terug te toeren  naar 50 t met een freq regelaar , moet die op 0.89 hz staan  .

gaat em niet worden je zult ook een mechanische vertraging moeten gebruiken .

 

 

Dat was ik wel van plan, zal ook wat proefondervindelijk moeten worden want ik zou zoveel mogelijk onderdelen gebruiken die ik liggen heb.  Ik heb diverse polies liggen (zelfs van een kolom boormachine) Daar wordt de snelheid via een riem bepaald, waar je de riem  legt.  Ik heb er 2, dus 1-je kan ik opofferen indien nodig. 

 

Met een fieswiel zou je via een polie en riem al een flike reductie kunnen En de riem kan vervangen worden door een nylon kous 😆 Al was het maar om te testen. Ik heb zelfs nog een halve fiets liggen, dus de pedaal kan ook al bruikbaar zijn.

 

Dat niemand ooit zoiets gebouwd eeft dat ik als voorbeeld kan gebruiken.

 

Groetn

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is er mis met een rustig bewegende staalborstel of schuurpapier?

 

Een slijptol (die ik ook liggen heb) is sneller, maar de schade ook. Wegens lichamelijke beperkingen ben ik beter deze toestellen niet meer te gebruiken.

 

Groeten,

 

Zelfbouw en goedkoop gaan in deze wegwerpmaatschappij niet meer samen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Om die machine te bouwen heb je ook  gereedschap nodig, wat je misschien beter niet meer gebruikt wegens je beperkingen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, simp zei:

 

 

Dat niemand ooit zoiets gebouwd eeft dat ik als voorbeeld kan gebruiken.

 

Groetn

 

Antieke beugelzaagmachine. Zelfde principe
die dingen zijn antiek maar nog wel te vinden 

IMG_0030.jpeg

aangepast door trust
Toevoeging

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor motoren zijn het ? een fase drie fase 240volt of 400volt of gelijk spanning?

Met drie fase motoren dan met een frequentie regelaar (voor het vermogen van de motor) moet het kunnen allen onder de 10Hz wordt het koppel een stuk minder.

Voor gelijk spanning kan je een gelijk spanningsregelaar gebruiken wel op de stroom lettten

En zoals al vermeld bij langdurig gebruik op laag toeren te warm wordt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste motoren die ik liggen heb zijn 240volt.

 

Ik heb ooit eens aan platenspeler opengedaan en daar war er riem gespannen ronde de grote schij, naar een kleine polie op een motor. Sat zijn ook al flinke reductie.

 

Ik heb hier nog een oude fiets liggen die ik kan gebruiken.  een moto op het achterwiel met een kleine polie of drukrol, de pedalen geven al een mooie beweging, dan is het enkel nog een stang met scharnier op de pedalen te bevestigen.

 

Het princiep bij een beugelzaag, die dingen wegen wel veel en ik zou beter niets meer bijkopen, het ligt hier al te vol. Een tandwiel met worm geeft ook al heel veel vertraging, helaas zijn de enkele die ik liggen heb van ruitenheffers van een auto en casettespelers (te weinig kracht).

 

't is maar een hobby.Zagen kan ik genoeg😄

 

Groeten,

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vroeg een voorbeeld , die zaagmachine was een voorbeeld .

ik ben benieuwd naar afbeeldingen van jouw project 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...