Ga naar inhoud


Geen signaal na draaien schotel; SNR waarde verspringen of blijft vast staan


FGH77

Aanbevolen berichten

Ik heb gisteren mijn wat schotel gedraaid, omdat er bij sommige opnames op de vu+ solo 2 gewoon stukken niet opgenomen waren.

Ik dacht dus dat de oorzaak was dat het signaal niet sterk genoeg was, want ik moet eigenlijk wel elke zomer de schotel ietwat draaien om beter signaal te krijgen.

Het signaal wat ik had als SNR zat volgens mij rond de 57 a 58% en de AGC tussen de 82 en 86%.

Nu ik heb gedraaid, lukt het mij helemaal niet niet meer om een signaal op te vangen.

Het vreemde is ook dat de SNR waarde nu steeds schommelt tussen de 57 en 61% en ik heb het zelfs gehad de deze waarde vast bleef staan op 58% terwijl ik aan het draaien was. Ik zie ook in het menu boven de SNR een A en B staan. De B is altijd grijs, maar de A is op sommige kanalen rood en op sommige groen.

Ik heb ook op de signaalzoeker gekeken:

Tuner A: BCM7356 DVB-S2 NIM (internal) (DVB-S2) - SNR schommelt tussen 57 en 61%, BER is 0%

Tuner B: BCM7356 DVB-S2 NIM (internal) (DVB-S2) - SNR en BEDR zijn 0%

Beide tuners staan op DiSeqC A/B; Satellieten: Astra 1KR/1L/1M/1N (19.2E), Astra 3B (23.5E).

 

Heeft dit allemaal te maken met het feit dat ik de satelliet gewoon niet goed gericht krijg? Ik heb de Vu+ solo 2 ook al aangesloten op internet zodat ik op de app de signaalsterkte kan zien, maar het lukt gewoon niet om goed te richten (terwijl anderen juist zeggen dat het zo makkelijk is om een schotel uit te richten!!!).

aangepast door FGH77
Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien eens de aansluitingsfiche van de LNB nazien ? Wel eerst ontvanger volledig met schakelaar uitzetten.

Kan oxydatie van de koper kern zijn van de coaxkabel welke in de LNB gaat, of op het uiteinde van de isolatie rond de koperkern.

Meestal een klein zwart streepje naar de massa van de kabel.

Ook de LNB zelf kan defekt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een een schotel verdraait om te fine tunen, moet je er ook rekening mee houden dat dat gevolgen heeft voor de kanteling van de schotel. Heb je die ook aangepast?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
13 uren geleden, FGH77 zei:

Ik heb gisteren mijn wat schotel gedraaid, omdat er bij sommige opnames op de vu+ solo 2 gewoon stukken niet opgenomen waren.

Ik dacht dus dat de oorzaak was dat het signaal niet sterk genoeg was, want ik moet eigenlijk wel elke zomer de schotel ietwat draaien om beter signaal te krijgen.

Wanneer dat alleen bij opnamen optreedt zal de oorzaak niet de uitrichting van de schotel zijn.

Ik zou dan meer gaan zoeken in de richting van je kaartlimiet..

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De vraag is eigenlijk of je allen zwart beeld had bij opnamen en of gewoon tv kijken wel goed werkte.

In dat geval heeft je probleem niets te maken met de uitrichting van de schotel.

 

Dan is het op zwart gaan van je opname mogelijk veroorzaakt door de kaartlimiet of problemen met je softcam.

 

Je kan met je kaart in een softcam bij sommige zenders slechts 2 kanalen tegelijk decoderen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ceesv zei:

De vraag is eigenlijk of je allen zwart beeld had bij opnamen en of gewoon tv kijken wel goed werkte.

In dat geval heeft je probleem niets te maken met de uitrichting van de schotel.

 

Dan is het op zwart gaan van je opname mogelijk veroorzaakt door de kaartlimiet of problemen met je softcam.

 

Je kan met je kaart in een softcam bij sommige zenders slechts 2 kanalen tegelijk decoderen.

Ik kon gewoon tv kijken en ook de opnames gaven gewoon beeld; alleen werden er bij sommige programma`s niet alles opgenomen (bv van een opname van 60 minuten werd er maar 39 opgenomen, terwijl andere opnames wel gewoon volledig opgenomen werden).

Ik heb voor de rest niets veranderd aan mijn instellingen en met softcam en andere software instellingen kom ik al helemaal niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk dat je de oorzaak van je mislukte opnames niet in de uitrichting van je schotel moet zoeken.

Alleen ontbreekt er voldoende informatie om een indruk te krijgen wat er mis gaat met je opnamen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, FGH77 zei:

 (bv van een opname van 60 minuten werd er maar 39 opgenomen, terwijl andere opnames wel gewoon volledig opgenomen werden).

Heb je ook gecheckt of de door jou ingestelde opnametijd in de timer wel altijd klopt met de daadwerkelijke uitzendtijd?   

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat precies zoals ik het zeg: ik neem programma`s op (soms meerdere tegelijk als dat kan) en bij sommige opnames wordt niet de hele tijd opgenomen, terwijl ik wel beeld heb (geen zwart beeld op tv of opname).

Het probleem wat ik nu dus heb, is dat het mij niet lukt om signaal te krijgen. Ik kan de schotel draaien wat ik wil, de SNR blijft schommelen tussen 55-62% en de AGC tussen 82-86%.

4 minuten geleden, Eduard07 zei:

Heb je ook gecheckt of de door jou ingestelde opnametijd in de timer wel altijd klopt met de daadwerkelijke uitzendtijd?   

Ja. Ik heb bepaalde opnametijden er standaard in zitten, omdat die programma`s wekelijks opgenomen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
47 minuten geleden, FGH77 zei:

Het gaat precies zoals ik het zeg: ik neem programma`s op (soms meerdere tegelijk als dat kan)

Het lijkt erop dat tegelijk opnemen van meerdere programma's  je problemen oplevert.

Of je kaart loopt tegen de limiet of je hebt geen vrije tuner.

 

Om te beoordelen waar het probleem ligt zal je moeten aangeven wat je precies aan het doen bent met je ontvanger op het moment van je uitval.

 

47 minuten geleden, FGH77 zei:

Het probleem wat ik nu dus heb, is dat het mij niet lukt om signaal te krijgen. Ik kan de schotel draaien wat ik wil, de SNR blijft schommelen tussen 55-62% en de AGC tussen 82-86%.

Je zal de uitrichting van je schotel om zeep hebben geholpen.

Begin met je schotel op de meest zuidelijke satelliet uit te richten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gesproken staat de tuner op te nemen en ben ik tegelijkertijd een opgenomen opname aan het afkijken (wat ik al jaren doe). De tuner staat dan op een kanaal waar ook van wordt opgenomen. 

Ik neem soms wel 3 programma's tegelijkertijd op, omdat de tuner zegt dat dit ook kan (heeft natuurlijk te maken van welke kanalen ik opneem).

Ik probeer de hele tijd de schotel goed uit te richten op Astra 1 en 3. Ik heb ok geen gradenboog waar ik makkelijk op kan aflezen dat ik de schotel op 11 graden kan zetten.

Er schijnen ook apps te bestaan die hierbij kunnen helpen, maar ik ben nog niet een app gezien die gebruiksvriendelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
12 minuten geleden, FGH77 zei:

Ik neem soms wel 3 programma's tegelijkertijd op, omdat de tuner zegt dat dit ook kan

De tuner kan dat, maar je Canaldigitaal kaart is begrensd voor het maximaal tegelijk te decoderen programma's.

Afhankelijk van welke zender kan je 2 tot 4 programma's tegelijk decoderen.

 

Ik denk dat het daar fout gaat.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nooit eerder problemen gehad met 3 programma's tegelijk opnemen. Maar dat kan ik uitproberen wanneer ik eindelijk signaal heb.

Wat vind jij van het feit dat ik steeds dezelfde SNR en AGC waarden blijf houden? Zou het signaal niet gewoon op 0% moeten staan bij het draaien van de schotel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, meestal zal de ruisdrempel je meter doen uitslaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...