Ga naar inhoud


Geen signaal na draaien schotel; SNR waarde verspringen of blijft vast staan


FGH77

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later...

Ik heb uiteindelijk de Bente Satfinder gekocht, ondanks het feit dat de ene persoon zegt dat hij niet de Astra 3 kan uitrichten en mijn eigen satellietboer zegt dat het wel kan.

Ik heb de Astra 1 kunnen vaststellen op zo`n 72% en ik krijg beeld op kanaal 144 en volgende. Daarbij moet ik wel zeggen dat de elevatie van de schotel nu wel rond de 35 staat, terwijl volgens dishpointer ik rond de 28 moet zitten. Doe ik dit, dan krijg ik geen signaal.

 

Maar ik heb dus nog steeds geen beeld op alle Nederlandse zenders die op de Astra 3 zitten. Ik kan ook de Astra 3 uitrichten, maar dan heb ik nog steeds geen signaal.

Astra 3 Dishpointer.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn de foto`s van de satelliet, de Inverto Quad Monoblock LNB en de postie van het geheel, nog vlak voordat de storm flink gaat aanwakkeren hier in het hoge noorden!

De elevatie van de schotel staat nu op 35, wat eigenlijk veel te hoog is. Ik heb nu wel beeld op een aantal zenders (NPO 1 en 3 en BBC First), maar niet op de belangrijkste zenders die hier altijd bekeken worden: NPO2, RTL, SBS.

Ik heb de elevatie ook weer op rond de 29 gezet (waar hij op stond), maar dan geeft de Bente Satfinder aan dat er weinig tot geen signaal is.

Ik heb ook een foto gemaakt van wat je ziet als je achter de schotel staat. Voordat iemand begint over het feit dat er bomen staan, die bomen staan er al jaren en ik heb altijd, na veel pijn en moeite, gewoon signaal gekregen. Zoals de schotel nu staat gericht (Astra 1), wordt het signaal precies tussen de bomen opgevangen.

20231102_092329.jpg

20231102_092511.jpg

20231102_092542.jpg

20231102_092612.jpg

aangepast door FGH77
Link naar reactie
Delen op andere sites

De lichtvlekken en schaduw partijen op de schotel van voren gezien (foto 3) doen vermoeden ( + die laatste foto met een boom naast je Fuba ) dat je het klassieke geval hebt van minder ontvangst wegens boomschaduw. Dan kan het niveau zelfs bij een lichte bries schommelen.

Of met beleid snoeien of mast verplaatsen.

 

 

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al gesnoeid en ik had daarvoor wel gewoon beeld. Toen hingen er veel meer takken met bladeren voor de schotel dan nu het geval is.

Persoonlijk denk ik niet dat het ligt aan die paar kleine takjes, want ik heb altijd al moeite gehad om de schotel uit te richten als het signaal weg was (daarom de aanschaf van de Bente Satfinder).

Het enige wat ik nog kan gaan proberen is de paal wat meer naar voren te zetten (meer onder de boom vandaan richting sloot), alleen hebben wij de draden in een koker diep ingegraven; dan moet ik kijken of ik nog iets van speling heb in de draden die nu naar de schotel lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zie daar nog ne zwarte draad tussen 2 witte door hangen.

aan de quad LNB

 

Kun je garanderen dat die zwarte tape omwikkelde coax kabel beter is dan de witte (UV my ass)

Bij een monoblock meten met een satelliet meetapparaat (Bente Satfinder) is niet eenvoudig qua menu's, dat had ik met mijn meter en de edison monoblock 19,2 - 13 OOst

Daar kan men avonden mee vullen hoe niet en hoe wel de diseqc voor dat monoblock op de meter te kiezen. 😉

 

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had nog 2 extra draden getrokken voor het geval wij de TV aan de andere kant van de kamer wilde zetten (toen daar nog sprake van was)!

Het verwisselen van kabels op de schotel is eigenlijk geen optie, want dan moet er zoveel gedaan worden zonder zeker te weten dat er verbetering zal optreden (draden losmaken, door smal gat in muur naar buiten trekken, nieuwe kabels via de kruipruimte door smal gat naar buiten en dan weer via buiten muur naar binnen geleiden...).

Ik kan dus kennelijk wel signaal op de Astra 1 ontvangen met de Bente (rond de 70%), maar als ik de Astra 3 met de Bente zoek en ik een lock signaal krijg (rond de 40% wat natuurlijk veel te laag is), verschijnt er geen beeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een uitstekende schotel en prima duo-lnb passend bij de schotel alleen staat de duo-lnb de verkeerde kant uit gedraaid.
De 23,5-lnb staat in de klem en dat is prima maar dan moet de vrij-hangende kop van de Astra 19,2 wel lager staan dan die van de 23,5 en niet hoger.
Uitgaande dat je met het hoge noorden ongeveer de plaats Groningen bedoelt, moet de duo-ln 10,5 graden schuin staan.
En natuurlijk uitrichten op de Astra 23,5 en niet op de Astra 19,2.

 

hoek van 10,5 graden.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Een uitstekende schotel en prima duo-lnb passend bij de schotel alleen staat de duo-lnb de verkeerde kant uit gedraaid.
De 23,5-lnb staat in de klem en dat is prima maar dan moet de vrij-hangende kop van de Astra 19,2 wel lager staan dan die van de 23,5 en niet hoger.
Uitgaande dat je met het hoge noorden ongeveer de plaats Groningen bedoelt, moet de duo-ln 10,5 graden schuin staan.
En natuurlijk uitrichten op de Astra 23,5 en niet op de Astra 19,2.

 

hoek van 10,5 graden.png

Met hoge noorden bedoel ik Friesland (rond Wolvega).

Ik vind het raar dat ik de lnb kop anders moet draaien, want in deze positie had ik wel gewoon beeld op de tv.

Krijg ik dan wel het geval dat als ik de lnb anders draai en ga uitrichten op Astra 3, ik geen beeld meer krijg op de Astra 1 zenders? Daar zitten namelijk wel een aantal zenders op die ik graag kijk (onder andere BBC First, België).

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verkeerde stand van de duo-lnb verklaart ook de onjuiste elevatie-aanduiding. De kop van de Astra 19,2 staat veel te hoog. Om de Astra 19,2 dan toch te kunnen ontvangen, moet de elevatie van de schotel hoger ingesteld worden dan normaal. Blijkbaar heb jij de schotel dus uitgericht op de Astra 19,2 en niet op de Astra 23,5 anders had de elevatie schaal wel geklopt.

Wolvega en Groningen maakt weinig verschil uit wat afstellingen betreft.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...