Ga naar inhoud


Geen signaal na draaien schotel; SNR waarde verspringen of blijft vast staan


FGH77

Aanbevolen berichten


De Astra 23,5 in de houder op maximaal signaal instellen en de Astra 19,1 kop aan de westkant schuin(er) omhoog tot maximaal signaal (in de meter).

Uiteraard moet de schotel wel de correcte kanteling (azimut) hebben. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, FGH77 zei:

Dus als ik het goed begrijp, moet de Astra 19,2 lager komen te zitten dan de Astra 23,5 in de houder? En dan kijken of ik de elevatie van de schotel weer op 29 moet zetten?

Yep, een schotel en de lnb's moet je in feite zien als gespiegeld van wat er daar boven gebeurd in de clarke belt.

D.w.z. als de schotel afgesteld staat met de astra 23,5 lnb in het midden, je gaat kijken waar de andere satellieten hangen t.o.v. de astra 23,5 in de clarke belt.

De Astra 19,2 satelliet hangt hoger in de clarke belt en rechts t.o.v. van de astra 23,5.

 

Dus gespiegeld geeft dat de astra 19,2 lnb links dient te zitten en lager t.o.v. van de 23,5 lnb.

 

En je elevatie van de schotel moet je afregelen op de astra 23.5.

LET WEL dit kan enkel als poort 2 (Astra23.5) openstaat van de duo lnb

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste FGH77

 

Ik zal je uitleggen wat er bij jou gebeurt.

Een offsetschotel is als een spiegel. Signalen die onder een hoek op de schotel vallen, worden onder dezelfde hoek weerkaatst. Het verschil met een spiegel is dat bij een parabolische spiegel, de signalen na de weerkaatsing gebundeld worden naar 1 punt, het focuspunt. De hoek van inval α1 is dus gelijk aan de hoek van uitval α2, zie tekening 1. De invalshoek is de "Offset" van een schotel.

Nu staat de vrijhangende lnb hoger dan het focuspunt van de schotel. De regel: de hoek van inval = de hoek van uitval blijft van kracht. Wil je dus signalen op die te hoog staande lnb ontvangen, dan moeten die ook van een lagere elevatie komen, zie tekening 2.

Op die lagere elevatie bevindt zich niet de satelliet waar jij signalen van op wilt vangen. Je zult dus de elevatie van de schotel hoger in moeten stellen om de signalen van die satelliet wel te ontvangen, zie tekening 3.

En dat is nu precies wat er bij jou gebeurt. De signalen van de Astra 19,2 komen onder een elevatie van 28,2 graden binnen maar jij moet de elevatie van de schotel op 36 graden instellen om signaal te ontvangen.

 

Focuspoint offsetschotel kl.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook niet, aan de hand van bepaalde schematische afbeeldingen, maar er zijn websites te vinden om je schotel uitrichting te kunnen controleren.

Volgens deze site https://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm

kun je een positie vanuit jouw locatie opzoeken.

Maar de skew van het LNB monoblok in de LNB houder moet wel kloppen.

@a33 heeft dat al eens perfect uitgerekend voor mijn 13 ~ 19,5 Oost Monoblok

 

 

 

 

 

  • Like 1

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 20 uur geleden al aangegeven dat je de duo-lnb 10,5 graden schuin moet zetten voor de juiste ontvangst van de Astra 23,5 en 19,2.

Hoek uitprinten uitknippen en achter op de lnb plakken en in de juiste stand draaien en dan alleen maar de schotel op de Astra 23,5 uitrichten.

stand duo-lnb.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is uiteindelijk gelukt om weer signaal te ontvangen, maar het ging niet zo gemakkelijk.

Ik heb eerst de lnb kop verzet en toen met de Bente geprobeerd om de Astra 23,5 te vinden. Uiteindelijk lukte mij dat, maar ik had niet op alle zenders beeld en het signaal was niet constant genoeg.

Toen heb ik maar geprobeerd om de Astra 19,2 te ontvangen en ook dit ging niet erg makkelijk. Opeens kreeg ik op de Bente signaal op de Astra 19,2 en heb ik op de TV gekeken en ik had op alle kanalen signaal (ook erg stabiel met waardes tusssen 75 en 88).

Daarna meteen weer terug gegaan om de schotel goed vast te zetten, maar toen zag ik dat het signaal op de Bente weg was (maar op de TV was er gelukkig nog steeds beeld). Iedereen weer blij hier in huis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu alle zenders op de tv. Bij de Bente die ik bij mijn satellietboer had gekocht, zat een zelfgemaakte handleiding. Daarin stond dat ik moest uitrichten op Astra 19,2 bij een duo lnb. Ik kreeg dus beeld op alle zenders toen ik de Bente op de Astra 19,2 uitrichte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de schotel natuurlijk altijd uitrichten op de satelliet waarvan de lnb in de klem zit, niet de vrijhangende. Maar schrijven ze dat omdat die Bente satellietfinder de Astra 23,5 niet kan ontvangen?

Zeker moet je een schotel ook uitrichten op de zwakste satelliet en dat is de Astra 23,5. De 19,2 ontvang je nog wel als de lnb wat verkeerd staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de indruk dat de Bente satellietmeter het signaal van de Astra 23,5 niet aan geeft en dat je de schotel daarmee hebt uitgericht op de Astra 19,2. Dat kun je controleren door over de vrijhangende kop van de Astra 19,2 een stukje aluminiumfolie te wikkelen zodat je geen signaal meer kunt ontvangen. Als je de schotel later nog eens wilt uitrichten, lijkt het me beter om de duo-lnb eerst te vervangen door een enkele lnb. Dan heb je niets te maken met het feit dat de Astra 23,5 bij een duo-lnb altijd op diseqc-positie 2 staat en misschien niet ingeschakeld is.

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...