Ga naar inhoud


Wat voor lnb moet op deze schotel


bannadda

Aanbevolen berichten


De f/D-verhouding kun je zelf uitrekenen m.b.v. onderstaande afbeelding.
Als je dan de focuslengte berekend hebt, is de f/D-verhouding ook zo te bepalen.
Het vervelende is dat de f/D-verhouding bij primefocus-schotels niet vast ligt dit in tegenstelling van consumenten offsetschotels die een standaardisatie hebben van 0,6.
Zowel voor de C-band als voor de Ku-band bestaan er verstelbare feedhorns voor primefocus-schotels maar die hebben maar een beperkte instelbaarheid.
In het verleden is gebleken dat forumleden soms een schotel hadden gekocht die ooit voor militaire doeleinden zijn gebruikt en die hadden een f/D-verhouding die buiten het bereik van de instelbare feedhorns lag. Je kunt zo'n schotel dan wel gebruiken maar benut dan bijv. de buitenrand van de schotel niet. Tja, dan kun je net zo goed een kleinere schotel nemen met een passende f/D-verhouding.

 

Ook is het de vraag of deze schotel geschikt is voor de ontvangst van de Ku-band. De Ku-band gebruikt kortere golven dan de C-band en moet daarom nauwkeuriger gemaakt zijn.
Bij een schotel die een minder nauwkeurige parabolische vorm heeft, komen de gereflecteerde signalen niet allemaal in fase aan in het brandpunt van de schotel en dat geeft rendementsverlies. Je kunt dan net zo goed een kleinere schotel nemen met een hoog rendement dan een grote schotel met een laag rendement. Een kleinere schotel is veel handzamer zeker als hij draaibaar moet zijn.

De schotel zowel gebruiken voor de C-band als de Ku-band is normaal gesproken niet te doen. Je zult dus een keus moeten maken. Neem daarbij in overweging dat er in Europa nog maar weinig in de C-band wordt uitgezonden, zeker in verhouding tot er in de Ku-band wordt uitgezonden maar misschien vind je de C-band wel exotischer en interessanter.

 

focuslengte.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Sprietje zei:

Nee, dat kan niet. @Trust is het daar natuurlijk niet mee eens maar dan komt er heel wat bij kijken.

Niet alleen Trust. De rest reageerd gewoon niet op jouw ge......

  • Haha 3

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Mojo zei:

Niet alleen Trust. De rest reageerd gewoon niet op jouw ge......

Inderdaad.

Ik heb vele jaren bij mijn vorige baas gebruik gemaakt van een prime focus schotel met aan de feed horn 4 LNBs. 2x C en 2x Ku. Het is wel een gevaarte zo'n setup, maar het bestaat gewoon, en is niet zo speciaal als Sprietje doet geloven.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar het mij om gaat is dat iemand zonder ervaring op schotelgebied en niet eens weet hoe je de f/D-verhouding van de schotel moet opmeten en uitrekenen, beter niet met dubbele lnb's moet laten beginnen. Natuurlijk kun je naast de C-band lnb ook nog een Ku-band lnb plaatsen die dan een flink stuk uit het brandpunt komt te staan maar dit kun je beter doen na een paar jaar schotelervaring.

En wat ik bedoel met Trust is dat je meerdere types lnb's m.b.v. een motor in het brandpunt van de schotel kunt draaien. Dat is helemaal het summum maar dat is niets voor een beginneling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Sprietje zei:

Natuurlijk kun je naast de C-band lnb ook nog een Ku-band lnb plaatsen die dan een flink stuk uit het brandpunt komt te staan......

Nee Sprietje. De oplossing waar ik aan refereerde is een enkele feed horn met daaraan 4 LNBs. Dus allemaal in het brandpunt. Zoiets;

Screenshot_2023-10-02-09-57-05-59_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.thumb.jpg.c5e5444674030da97cd29ef2e03c6b89.jpg

Of de versie die ik in gebruik had (niet zo'n mooi plaatje):

Screenshot_2023-10-02-09-59-53-11_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.thumb.jpg.25aba2b6a5b3a21c57d0d60c47d68bb7.jpg

Dus het is niet zo lastig als dat jij het doet voorkomen. (Niet goedkoop, maar daar hadden we het niet over)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...