Ga naar inhoud


Signaalsterkte versus Signaalkwaliteit


MarkViaSat
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten

Ik heb een Samsung TV met geintegreerde DVB-S2 ontvanger.

 

In het menu van de TV (onder Signaal informatie) kan ik per kanaal de Signaalsterkte en de Signaalkwaliteit van dat kanaal zien.

 

Kan iemand mij uitleggen wat exact het verschil tussen deze 2 is?

 

Ik bedoel als de signaalsterkte 100% is dan is mijn schotel toch optimaal uitgericht?

 

En wat is het probleem als ik een signaalsterkte van 100% heb maar de signaalkwaliteit is maar 50% of minder? Ik zou denken dat dit dan aan de verzender van het signaal ligt toch?

 

En als ik met een sat-bieper de koppen op mijn schotel uitricht dan meet deze toch alleen de signaalsterkte?

 

 

 

aangepast door MarkViaSat
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
  • Oplossing

Zal ik dan maar een poging wagen?

 

Om te beginnen, ik heb het al vaker aangegeven, een ontvanger is geen meetinstrument.

100% signaal sterkte is een relatieve waarde, geen absolute waarde.

Die 100% is doorgaans softwarematig afgeleid van de AGC waarde in de ontvanger, de automatische versterkingsregeling.

Er wordt hier het middenfrequent signaal gemeten, de uitgang van de LNB, niet het ingangssignaal van de lnb.

Die signaal sterkte is een niet selectieve waarde, samengesteld uit gewenste, maar ook uit ongewenste signalen, bijvoorbeeld van nabuur satellieten of kanalen.

 

De signaal kwaliteit is doorgaans de signaal/ruis waarde/verhouding van het signaal.

Die waarde wordt mede bepaald door de gekozen modulatie parameters, de FEC en signal rate.

Daardoor zal de ene transponder bij een lage signaal waarde al een hoge signaal kwaliteit laten zien waarbij een andere transponder bij dezelfde signaal sterkte een lagere kwaliteit heeft.

 

Uitrichten doe je eerst op signaal sterkte, daarna ga je fijnafstemmen op de signaal kwaliteit.

Heb je een goede sat analiser ter beschikking kan je het focuspunt van de lnb en de skew optimaliseren met de BER van het signaal.

 

Deze uitleg is niet volledig, maar geeft in eerste aanleg een verklaring.

 

Een sat beeper meet alleen de signaal sterkte, een optel som van gewenste en ongewenste signalen, maar helpt je in eerste aanleg bij het uitrichten van een schotel.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een paar kenmerken:

- Als de signaalsterkte tussen de 0-20% is kun je er van uit gaan dat de lnb geen voeding krijgt via de coax van de satellietontvanger.
- Als je de lnb van een goed uitgerichte schotel met beeld verwijdert uit de lnb-klem (coax blijft op de lnb aangesloten) en bijv. in je broekzak steekt, zal de signaalkwaliteit meteen nul zijn maar de signaalsterkte zakt maar gedeeltelijk weg en blijft meestal een heel stuk boven de 20%.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv

Dank voor deze uitleg, dit maakt het voor mij allemaal wat duidelijker.

 

Wat mij bijvoorbeeld opvalt als ik de lnb voor de Astra2 (28.2E) met een sat-bieper probeer beter af te stellen (door hem wat omhoog/omlaag te schuiven of wat te kantelen, dan hoor ik duidelijk verschil in de toonhoogte van de bieper. Doe ik dit echter met de lnb voor de Hotbird (13E) dan hoor ik geen verschil in toonhoogte van de bieper. Om deze laatste optimaal af te stellen heb je dus een echte sat analyser nodig om op signaal-kwaliteit af te stellen als ik het goed begrijp?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Op afstand kan ik slechts gissen.

Je signaal van de Hotbird kan sterker zijn waardoor je signaal beeper geen verschil laat horen.

een natte doek over de Hotbird lnb verzwakt het signaal, misschien "hoort" je signaal beeper dan wel verschil.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...