Ga naar inhoud


Nieuwe OpenPLi 9.0 is uit


de vrije fries

Aanbevolen berichten

Het ontwikkelingsteam van OpenPli heeft de definitieve versie van de image uit de negende serie vrijgegeven voor geselecteerde settopboxen gebaseerd op het E2 (Enigma2) besturingssysteem. De nieuwe OpenPLi brengt een aantal nieuwe functies, verbeteringen en bugfixes met zich mee. De definitieve versie van OpenPLi 9.0 komt na de bètaversie van de image die eerder werd geïntroduceerd.

De auteurs van de gebruikersimage waarschuwen dat dit de nieuwe negende serie van de image is, en om over te schakelen van een eerdere versie van de OpenPLi-image is een compleet nieuwe installatie van de image vereist - daarom is het niet voldoende om gewoon continu te downloaden updates van de feed.

 

 

Grote verandering: Python 3

Omdat de nieuwe OpenPLi-image Python 3 bevat, zijn applicaties die niet compatibel zijn met Python 3 en ervoor kunnen zorgen dat de applicatie crasht, mogelijk het hele systeem, verwijderd uit het add-onsmenu. De gebruiker kan de ontbrekende applicaties handmatig installeren - door ze van internet te downloaden - maar hierdoor loopt het risico dat het hele systeem crasht, en de auteurs waarschuwen voor deze stap.

De overgang van Python 2 naar Python 3, waar alle Open images voor E2 geleidelijk naar overgaan, is waarschijnlijk de grootste hindernis bij het upgraden naar een image. Gebruikers kunnen de auteurs van individuele add-ons vragen om de applicatie bij te werken met ondersteuning voor de programmeertaal Python 3, maar in sommige gevallen kan de ontwikkeling van de add-on worden beëindigd. De gebruiker moet dus op zoek gaan naar een andere oplossing (een soortgelijke applicatie) of overwegen of hij de add-on echt nodig heeft.

 

 

OpenPLi 9.0 nieuws, wijzigingen en verbeteringen

OpenPLi 9.0 brengt nieuwe dingen en veel verbeteringen. Welk nieuws biedt het beeld? Zo is er ondersteuning voor continue updates van de Octagon SFX6008 ontvanger, ondersteuning voor de Opticum Unicable II LNB toegevoegd. Er is ook een optie toegevoegd om de afbeelding te downloaden zonder deze te installeren.

Laten we onder de veranderingen de update van Gstreamer naar versie 1.20.5 en Ffmpeg van versie 4.4.1 naar 4.4.3 noemen, verbeterde ondersteuning voor virtuele FBC-tuners bij gebruik van een opnameapparaat (engine). Afbeelding heeft ook een oplossing voor de functies van de rode knop (HbbTV). De menu's SoftwareUpdate en UpdatePlugin bevatten ook een aantal verbeteringen.

Image OpenPLi 9.0 biedt ook een oplossing voor enkele ontdekte bugs - bijvoorbeeld tijdsynchronisatie, bijwerken van dB/SNR-waarden voor M1502-tuners (bijvoorbeeld in de Qviart DUAL 4K Combo-ontvanger).

In de beschreven afbeelding is er ook ondersteuning voor de nieuwe hardware Octagon SFX6008 WL, driver Rtl8818fu, Uclan ustym 4k s2 ott X en extra ondersteuning voor Inverto LNB IDLU-32L412-UNBRR-OPN, Unicable II Programmable 32UB dCSS LNB.

Onder andere Enigmalight, Gerbera, serienrecorder en mtr diagnostic tool zijn aan plug-ins toegevoegd. Kodi is bijgewerkt naar versie 20.

Gebruikers kunnen ook een nieuwe afbeelding in de radiomodus opmerken of een toegevoegde optie om de netwerkverbindingsinstellingen te resetten.

 

Naast dit en ander nieuws, wijzigingen en verbeteringen bevat de afbeelding ook stuurprogramma-updates voor geselecteerde ontvangers.
 

Ontvangerondersteuning voor OpenPLi 9.0

De nieuwe OpenPLi 9.0-image kan worden gedownload van openpli.org. Het is onder andere beschikbaar voor geselecteerde ontvangermodellen VU+, Octagon, Zgemma, AB-Com PULSe, Qviart, Formuler, Edision, Gigablue en een aantal andere merken.
 

Installatie en migratie naar OpenPLi 9.0

Gezien de aanzienlijke veranderingen in de nieuwe Open PLi 9.0-image, wordt gebruikers van ontvangers met een oudere versie van OpenPLi sterk aangeraden om een upgrade naar de nieuwste versie te overwegen. De nieuwe image kan veel nieuwe handige functies en features met zich meebrengen, maar ook een aantal nieuwe problemen, voornamelijk geassocieerd met de update van Python naar versie 3.

Voordat OpenPLi 9.0 wordt geïnstalleerd, wordt het ten zeerste aanbevolen om een back-up van de bestaande image te maken voor een mogelijk probleemloos snelle terugkeer naar de oorspronkelijke functionele configuratie.

bron: Martin Vytal

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 24-10-2023 om 18:24, de vrije fries zei:


bron: Martin Vytal

Delen van de tekst is letterlijk 1 op 1 overgenomen van de OpenPLi dus die bronvermelding klopt niet bepaald maar ja, dat is opensource, beter goed gejat dan zelf bedacht ;)

 

Ik weet 'toevallig' wie de echte bron is ....

aangepast door Tech

Pli Core Member

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Mojo zei:

De CI van digitenne werkt ook in deze versie op de VU+ Ultimo 4K

Die werkte ook in 8.3 alleen had je dan de CI+ certificaten nodig, die zaten in een plugin enigma2-plugin-extensions-ci_plus_helper-openpli8.x_3_all.ipk en zorgde dat de certificaten op de juiste plek kwamen te staan.

Overigens heb je  de certificaten nog steeds nodig als je een CI+ wilt gebruiken ;) 

aangepast door Tech

Pli Core Member

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, formulerfs zei:

diverse zenders die in de 8,3 wel werkte werken in de 9.0 niet meer bij de formuler f1

Daar kan ik me weinig tot niets bij voorstellen of je moet het over streams hebben in plaats van DVB-C/S/T kanalen.

Pli Core Member

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Tech zei:

Die werkte ook in 8.3 alleen had je dan de CI+ certificaten nodig, die zaten in een plugin enigma2-plugin-extensions-ci_plus_helper-openpli8.x_3_all.ipk en zorgde dat de certificaten op de juiste plek kwamen te staan.

Overigens heb je  de certificaten nog steeds nodig als je een CI+ wilt gebruiken ;) 

Versie 8.3 was ook al succesvol getest. En inderdaad wel even de certificaten installeren.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig staat op de nieuwe 9.0 ook de automatic full backup versie 7.1 ter beschikking.

Want daarmee kon ik terug naar VTI waar alles ook naar tevredenheid werkte + NAS NFS aankoppeling.

Er moet beslist nog wat gesleuteld worden aan de 9.0 inzake mountpoints en mountbeheer.

En ondanks antwoorden op het forum, kwam HDMI-CEC niet meer voor in de menustructuur.

 

Als men dat nog kan fixen ga ik het nog eens testen.

Fixen moet men ook de login op het OpenPli forum.

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet waarom dat bij jou niet in het menu staat.

 

Ik gebruik NFS al jaren op al mijn boxen en heb zelf nog geen problemen met mounten ervaren, misschien werkt het in OpenPLi net even anders dan met VTI en zet je jezelf misschien op het verkeerde been.

Scherm­afbeelding 2023-10-31 om 08.59.36.png

Pli Core Member

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou gisteren net nadat ik mijn bericht schreef was Ziggo storing.

Dus ik kon niks meer tot 's avonds laat en toen had ik geen zin meer om het nog eens te testen.

Zal het zeker nog eens proberen hoor. Maar ook met diverse uitgebreide topics betr. Autofs (op OpenPli Forum) krijg ik geen mount voor elkaar.

Noch met Samba/CIFS mount, noch met mijn 20 jaar NFS mount ervaring. Terwijl de netwerkbrowser wel mijn QNAP ziet.

Onder media/net is niets te zien van mijn mountpoint.

 

Dat hebben jullie express gedaan om mij te pesten!

😂

 

aangepast door Tonskidutch

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...