Ga naar inhoud


Aquarium forum gezocht( liefst belgisch)


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Nou ja, goudvissen?

Ik zou er wel een school haringen in gedaan hebben. Daar hebbie nog wat aan! 😁

 

Turf kun je natuurlijk niet gebruiken als bodem, veel te zuur. ( of je wilt een heel speciaal Habitat voor heel specifieke planten en vissen )

 

Denk dat BelleJT de betere aanpak heeft.

Toch heb ik Aquaria techniek en kundigheid al heel lang geleden opgegeven en wegens de kosten ervan.

 

Een bekend forum is deze https://aquarium.nl/aquariumverenigingen-in-belgie-vlaanderen/

 

succes

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nogmaals, je moet een aquarium inrichten naar het milieu en de vissen die je prefereert.

Binnen dat milieu.

Dus geen vissen uit snelstromend water in America in een Aziatische bak van stilstaand water.

En geen Aphyosemions in een Aziatische bak mikken, hoe mooi ze ook zijn.

Een aquarium is geen bak met wat willekeurige vissen want dan wordt het een martelbak.

 

Heb 20 jaar een probleemloze Zuidoost Aziatische bak gehad met een Eheimpomp.

  • Like 1

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Op 25-12-2023 om 20:06, minplus zei:

Prima bak voor heel weinig vissen.

 

Wil je meer vissen dan heb je meer planten nodig, zoals bij bellejt.

Er zitten nu 6 discusvissen in (zie je in de foto niet goed want ze zitten achter het hout) maar dat worden met de tijd meer. Meer vissen ,meer planten hoeft niet altijd. Ligt er aan welke biotoop je wilt nabootsen. Ik heb gekozen voor een amazone biotoop en dat is meer een "blackwater" biotoop.

Wat belangrijker is dan planten zijn je pompen en vooral de bacteriën die er inzitten. Hoe groter je filterinhoud des te beter de boel stabiel te houden is. Foto is tijden een waterwissel gemaakt.

20231125_141133.jpg

  • Like 1

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Matchless zei:

Er zitten nu 6 discusvissen in (zie je in de foto niet goed want ze zitten achter het hout) maar dat worden met de tijd meer. Meer vissen ,meer planten hoeft niet altijd. Ligt er aan welke biotoop je wilt nabootsen. Ik heb gekozen voor een amazone biotoop en dat is meer een "blackwater" biotoop.

Wat belangrijker is dan planten zijn je pompen en vooral de bacteriën die er inzitten. Hoe groter je filterinhoud des te beter de boel stabiel te houden is. Foto is tijden een waterwissel gemaakt.

20231125_141133.jpg

Dat is idd ook een benadering, met filters en pompen  het gebrek aan  planten nog meer compenseren.

In de Amazone heb je geen koolstof filters en pompen. Maar natuurlijk wel bacteriën. En planten en niets is belangrijker, meer vissen  meer planten voor een normaal biotoop. De Eheim was om overmaat uit te filteren bij het aanvullen met kraanwater.

Ik heb in 15 jaar nooit een waterwissel hoeven te doen. Het systeem was volkomen stabiel.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Biotoop waar discussen zitten groeien niet zo veel planten. Het water is donkerbruin gekleurd door de gevallen bladeren en takken. Daarom is de ph ook zo laag.

 

amazone gebied

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kleur van het water valt wel mee, het is meer de bodem en de pH van 6,5 is idd licht zuur in hun milieu.

Maar je hebt gelijk dat het moeilijke vissen zijn om te houden en dat in aquaria met die soorten mensen vaker een wisseling van het water toepassen.

Blij dat ik met m'n Zuidoost Aziatisch milieu met de levendige vissen die daar zwemmen nooit hoefde te wisselen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...