Ga naar inhoud


Aquarium forum gezocht( liefst belgisch)


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Ik wil meer weten over achterliggende gebeurtenissen en vind een forum waar je bijna een chemie ingenieur moet zijn, en da is ook nie m'n bedoeling.....

Ik had veel dode vissen en deed een watertest, vroeger geen problemen.

Test wees op teveel aan nitrieten (giftig).

Ik heb alles uit de aquarium gehaald en gereinigd

Ik heb regenwater genomen om hem opnieuw op te vullen

en levende planten erin gezet ipv plastic.

Nu moet er  nog kalk bij...

Waar vind ik aanvullende info op begrijpelijke wijze uitgelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


goede kool in je filterpomp gedaan want die haalt massaal nitriet uit het water.Verder omgekeerd doen zoals ze beschrijven en maar 1/10 water verversen in het begin.Na 6 maand gewoon aanvullen en zeer belangrijk : voldoende beplanting hebben.Kalk is bijlange niet nodig en voor info moet je gewoon googlen of een simpel boek aanschaffen.De grootte van het aquarium speelt ook een rol.

Het grote geheim dat je nergens vind : een fles spa bruis en 25 gram zout erbij doen om de maand.

 

 

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tig jaren probleemloos aquaria gehad.

Regenwater is prima, tenzij je in een smerig gebied woont en plastic planten erin is volledig geschift en vraagt om problemen.

Maar nu dus levende planten erin. Verstandig en het enig goede.

Maar waarom wil je er nu nog kalk in gooien?

 

Wat voor soort aquarium wil je?

Een bak met wat vissen erin die met mazzel aardig zitten en overleven of een serieus biotoop?

Wil je een Aziatische bak van stilstaand of een Aziatische bak van stromend water?

Of een Afrikaanse bak van enz.

Of een Zuid-Amerikaanse bak van enz.

 

Bij elk soort aquarium kies je voor de ondergrond, het water en de soorten vissen en maak je daarin verkeerde keuzes wordt het een puinhoop.

 

Ik koos voor Zuid oost Aziatisch vrijwel stilstaand water, dus donkere ondergrond met de planten die daar staan en de levendige visjes waarvan sommige op de bodem bleven, andere in het midden zwommen en weer andere graag bovenin waren. Samen super ook al is het een beperkt milieu van een drie honderd liter.

Doe je het niet op deze manier dan zijn het eerder martelbakken, waarbij ik het zelfs bij de mijne afvroeg want normaal zwemmen die dieren in een net wat groter gebied.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nitriet krijg je door of te weinig waterwissels (en afzuigen vuil) of door te veel voeren..

 

En de soort vis is belangrijk want een discus is veeleisender dan bijv. Guppies.

Ik heb zelf een bak van 900 liter.

20231118_092136.jpg

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nitriet staat hier perfect en amper water wissels.Belangrijk is een goede biotoop en dat kweek je pas met een goed begin of een kweek van iemand te krijgen.Een kweek van uit een filter is super belangrijk en geeft een goede start.Breng pas na enkele weken als het water zogezegd gekeerd is de vissen in.

aqua1.jpg

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Matchless zei:

Nitriet krijg je door of te weinig waterwissels (en afzuigen vuil) of door te veel voeren..

 

En de soort vis is belangrijk want een discus is veeleisender dan bijv. Guppies.

Ik heb zelf een bak van 900 liter.

20231118_092136.jpg

Prima bak voor heel weinig vissen.

 

Wil je meer vissen dan heb je meer planten nodig, zoals bij bellejt.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

helemaal niet want dat wordt opgeslorpt of je moet er geen bal van kennen.De kolen in je filter maken het water ook niet zwart als je dat zou denken

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, bellejt zei:

helemaal niet want dat wordt opgeslorpt of je moet er geen bal van kennen.De kolen in je filter maken het water ook niet zwart als je dat zou denken

Gooi je die 25 gram in een aquarium van 50 ltr of een van 350ltr

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

600 liter en logisch gedacht pas je dan de hoeveelheid aan naar het aquarium. Winkels gaan je dat niet zeggen want die verkopen liever dure produkten die hetzelfde bevatten.Net als de CO2 die je gebruikt om de plantengroei te stimuleren dat je online in bidon kan kopen voor de helft tot een derde van de winkelprijs.

aangepast door bellejt

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

ik heb ook jarenlang aquaria gehad met veel en weinig succes.

Met een beetje mazzel kun je een aquarium wel goed houden zonder te veel techniek maar eens gaat het fout en gaat alles kapot, reden .???

De techniek die er momenteel is rond een aquarium om deze in een goede conditie te krijgen en ook te houden is gewoon goed maar grote nadeel als je iets koopt waar aquarium voor staat is peperduur en voor veel liefhebbers onbetaalbaar.

Ik ben dan ook vaak op zoek gegaan en kwam erachter dat er er voor eigenlijk alles wel goede betaalbare alternatieven zijn denk hierbij aan bemesting /co2 en verlichting.

ik had echt alles wat er techniek mogelijk was op en in de bak zitten en heb daar ook jarenlang veel plezier van gehad, en veel goedkoper dan in de aquaria winkels.

ik kocht het meeste gewoon bij de bekende Chinees en dat is prima spul.

Denk aan co installatie reduceren magneet klepjes etc etc.

Ik heb deze kennis ook wel gedeeld op bekende aquaria sites maar daar was men not amused, goed kopere alternatieven die feitelijk hetzelfde zijn als de erg dure die je hier in de winkels vind zijn ook afkomstig uit China.

waterverversen / bemesting/ veel goede waterplanten ( geen plastic of planten die je ook voor je raam kan zetten)  en vergeet ook niet een goede filtratie en de waterchemie die je moet meten. (Het gaat toch om de gezondheid van de vissen die je aan het hart gaat.)

Het bekendste Duitse merk filters is  erg duur maar er zijn ook diverse zeker zo goede alternatieven.Het gaat om het filter systeem en dat is steeds hetzelfde.

Prijsvoorbeeld Duits filter zo’n 350/400€  mijn alternatief 100€.

Zo kan ik veel voorbeelden noemen maar verdiep je er maar eens in je zult versteld staan ( ik wel tenminste) Op de aquarium fora overigens niet daar is duur alleen maar goed en wat je daar ook tegenkomt is dat iedereen het beter weet en zo kom je ook nergens.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor filter goedkoop en super de cristal profi greenline die het hier al 14 jaar netjes doet.Led lampen (zoals de TL lampen) bestel ik in duitsland aan de prijs van china.CO met bussen uit nederland net als het eten.Aquarium staat hier al 20 jaar en zie op de foto en nog geen enkel probleem gehad.Heb wel een reserve pomp ,reserve licht en verwarmer staan in geval het nodig is.Voor de prijs van die dingen moet je het niet laten.Verwarmelement in china 13 euro en hier 49 euro en identiek zelfs kwa verpakking. Wel af en toe wat nieuwe planten erin en dan meteen turf in de bodem steken als bemesting.De vissen heb ik zalmachtigen omdat ik nauwelijks water ververs.

Ps: ik had gelukkig een excollega die ook de lampen van duitsland introk en met een kleine winstmarge tevreden was en een enorm clienteel aantal had wat compenseerde kwa inkomen.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn aquarium is 200L, en voor 6 goudvissen. (4 cm)

De problemen kwamen na een tijd dat het nitriet zich ophoopte, het water dat in de aquarium ging was gewoon steenputwater, dat wisselend volgens seizoenen meer of minder nitriet bevatte, en de planten waren plastiek sierplanten...

 

Nu is alles gewassen in het aquarium, kiezel, filtersponzen, pomp enz...

De echte planten zitten in kiezel vast. Moet nu nog filterwatten erin krijgen en houtskool.

Het gebruikte water is regenwater dat geen kalk bevat, daarom zou ik er afzonderlijk kalk in doen

Wordt er nu nog turf als plantenbodem gebruik ? Geen schrik dat het geheel gaat beginnen gisten? en zorgt voor troebel water?

 

aangepast door Jan Ambers
Link naar reactie
Delen op andere sites

Had toen ik nog in Nederland woonde een 600 literbak die aantal jaren zonder problemen heeft gestaan tot ik vertrok. Gewoon kraanwater erin met een anti chloor middel, daarna bacteria erin met echte waterplanten. De bodem was voorzien van zand met wat rots achtige stenen. Dit heb ik met een grote filter en thermostaat een week lang zo laten staan en toen heb ik er een aantal tropische vissen in gezet. Filter maakte ik elke maand een beetje schoon en verschoonde dan 10e van het water en ik voegde zo af en toe een anti alg middel toe en moest wat waterplanten kortwieken of vervangen.

 

Hier wordt het veel te warm in huis in de zomer, dus geen vissen meer.

aangepast door Penthe
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...