Ga naar inhoud


Alternatief voor Solcon modem/router


Con

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)
6 minuten geleden, JoeC zei:

En wat zegt je Fritz Event Log als zich dat voor doet?

Een fragment...

image.png.25581b670bab77a39c4cadc855f8b7b0.png

 

Vannacht Pingplotter;

image.png.0ca31bc04e17e8084142c130afc61b28.png

 

Ik weet het, dit zegt nog niet alles...

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

OK, als de wifi naar een ander accesspoint gaat lijkt de wifi inderdaad weg, klinkt bijna alsof je hele Fritz uitvalt maar als je er gelijktijdig met de laptop nog naar toe kunt is dat niet het geval.  Ik zie in de menu's geen instelling die de wifi zou kunnen verstoren.

 

Hmm, het valt me wel op dat de meldingen niet op tijdvolgorde staan....

 

Ik zou nog even met de fabrieksfirmware proberen en als dat niet werkt de Fritz aanmelden als defect (omruilen). 

 

Zou je toch een "eigen" router willen zou ik zonder meer toch weer een Fritz kiezen.  De 5590 kan met de juiste SFP rechtstreeks op glas of via een WAN poort op de mediaconverter.  De 4490 heeft een WAN poort en 3 LAN poorten, een gebruikte 7583 (meestal ex-XS4all) op een bekende verkoopsite heeft een WAN poort en 4 LAN poorten.  Ik heb er zelf 1 als reserve achtergehouden en die werkt feilloos met de mediaconverter.  Heeft alleen geen WiFi 6 maar - heb je dat echt nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, JoeC zei:

OK, als de wifi naar een ander accesspoint gaat lijkt de wifi inderdaad weg, klinkt bijna alsof je hele Fritz uitvalt maar als je er gelijktijdig met de laptop nog naar toe kunt is dat niet het geval.  Ik zie in de menu's geen instelling die de wifi zou kunnen verstoren.

 

Hmm, het valt me wel op dat de meldingen niet op tijdvolgorde staan.... jawel hoor, kijk maar goed... van onder naar boven.

 

Ik zou nog even met de fabrieksfirmware proberen en als dat niet werkt de Fritz aanmelden als defect (omruilen). 

Durf ik niet, als het niet werkt dan heb ik niets. Ik kan wel eerst een backup maken maar weet niet

of dan ook alle onderdelen van de FW gebackupt worden.

 

Zou je toch een "eigen" router willen zou ik zonder meer toch weer een Fritz kiezen.  De 5590 kan met de juiste SFP rechtstreeks op glas of via een WAN poort op de mediaconverter.  De 4490 heeft een WAN poort en 3 LAN poorten, een gebruikte 7583 (meestal ex-XS4all) op een bekende verkoopsite heeft een WAN poort en 4 LAN poorten.  Ik heb er zelf 1 als reserve achtergehouden en die werkt feilloos met de mediaconverter.  Heeft alleen geen WiFi 6 maar - heb je dat echt nodig?

 

Ik heb nog een router liggen maar dan weet ik ff niet hoe ik dat moet instellen op de Fritz.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De fritz vervangen gaat je niets brengen.

De wlan devices detecteren geen internet meer en gaan vervolgens actief op zoek naar een ander toegangspunt.

Die vinden ze en ze kunnen er op aanmelden (je toegangspunt voor buiten).

Ik vermoed dat dit toegangspunt ook nog dhcp ingeschakeld heeft staan en wie weet ook nog natting doet.

Controleer dat en schakel dat beiden uit.

Voorheen werkte dit omdat je de dhcp service op dit device ingesteld had staan met dhcp settings die vergelijkbare dingen deed als de dhcp server in je oude kpn router.

Echter toen je overging naar de fritz / solcon hebt je die niet weer aangepast omdat alles leek te werken.

Nu krijgen ze echter totaal fout ip settings van dit buitenpunt en ben je dus ook automatisch alle connectie met de fritz kwijt want immers onjuist ip settings geconfigureerd waardoor de fritz onbereikbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke type heb je?  Verstandigste manier:  Laatste firmware downloaden en op PC/laptop zetten.  Je huidige 7930 settings exporteren en op PC/laptop zetten.  Fritz aanzetten maar nog niet op internet, 7530 geoon door laten draaien.  Laatste firmware erop zetten.  Starten en basic installeren.  Geexporteerde settings installeren.  Let op:  Je hebt nu 2 Fritzboxen met dezelfde wifi netwerk naam dus eventjes de Wifi op je 7530 uitzetten en kijken of je via wifi met de 2e Fritz kunt verbinden.  Zo ja:  Ga naar de internet instellingen en controleer of de WAN poort gebruikt wordt, ziet er vermoedelijk hetzelfde uit als op je 7530.

 

Als dat klopt: 7530 vervangen door deze box, zou moeten werken (zei JoeC op basis van 34 aannames en veel doses geluk).

 

O ja, kans dat bij importeren je een melding krijgt dat niet alle settings geimporteerd konden worden.  Gewoon proberen en verder gaan.  Je kan niks kapot maken zolang je maar wacht op einde firmware update (als refresh na 15 minuten niet werkt dan je PC herstarten en opnieuw naar fritz.box gaan).

aangepast door JoeC
Link naar reactie
Delen op andere sites

@theparasolAls dit klopt hoe kan @Con dan in zijn Fritz zien dat de apparaten met het andere accesspoint verbonden zijn?  Dan zou ik denken dat de laptop ook via een accesspoint naar de Fritz moet kunnen.  Maar misschien heb je gelijk en is het netwerk vernacheld.

 

Ik ken dit zelf niet maar ik gebruik de Fritz Mesh met Fritz repeaters (bedraad, ze werken dus als accesspoint met de overgenomen settings vanuit de Fritz).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie nu dat de Fritz onder Wifi een optie Wifi Kanaal heeft, daar kun je een overzicht van de wifi netwerken zien inclusief "your Fritzbox" in de kleur groen, degene die dus geen wifi meer zou hebben....  Misschien dat @Con dat nog even moet controleren.

aangepast door JoeC
Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, theparasol zei:

De fritz vervangen gaat je niets brengen.

De wlan devices detecteren geen internet meer en gaan vervolgens actief op zoek naar een ander toegangspunt.

Die vinden ze en ze kunnen er op aanmelden (je toegangspunt voor buiten).

Ik vermoed dat dit toegangspunt ook nog dhcp ingeschakeld heeft staan en wie weet ook nog natting doet.

Controleer dat en schakel dat beiden uit.

Voorheen werkte dit omdat je de dhcp service op dit device ingesteld had staan met dhcp settings die vergelijkbare dingen deed als de dhcp server in je oude kpn router.

Echter toen je overging naar de fritz / solcon hebt je die niet weer aangepast omdat alles leek te werken.

Nu krijgen ze echter totaal fout ip settings van dit buitenpunt en ben je dus ook automatisch alle connectie met de fritz kwijt want immers onjuist ip settings geconfigureerd waardoor de fritz onbereikbaar is.

 

Helaas moet ik zo weg maar nog wel ff een shot van de

NanoStation Loco M2 accesspoint, zo staat deze ingesteld.

image.png.7e36f4582596b1d895e57b90e0c9c9fd.png

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

theparasol kan best eens gelijk hebben:  Je accesspoint lijkt een "ander" netwerk en hebben vast ook eigen netwerk namen.  Kijk eens in de Fritz onder wifi kanalen (of hoe dat bij jou heet) terwijl internet eruit ligt.  Grote kans dat je nog steeds groene blokken en een groene grafiek ziet.

plaatje.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
10 uren geleden, theparasol zei:

Network lijkt goed, wat staat er onder kopje wireless ingesteld van de M2?

 

Zo, ik ben weer terug, vanavond een Joep vh Hek in Tilburg, erg leuk.

 

Hier een shot;

image.png.e54108bea0a66336a723ec045097381c.png

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik zelf al jaren Mikrotik apparatuur op de Solcon glasvezel aansluiting.

De geleverde FritzBox 7530 staat in de woonkamer als extra WiFi punt en voor mijn Dect telefoon.

 

Ik zou nu gaan voor een Mikrotik hAP ax³ of RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN

Met Mikrotik is alles mogelijk, maar is ingewikkelder dan een FritzBox.

Op https://www.wirelessinfo.be/  staat veel informatie over Mikrotik

 

 

 

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, theparasol zei:

Wireless staat ook goed. De netwerkkable van de M2 waar loopt die naar toe? Naar de fritzbox of zit er nog wat tussen?

Via 2 switches.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Beste mensen, ik heb besloten (en gekocht) een Fritz 7590 icm

Powerline ook van Fritz.

 

Dan sluit ik 2 zaken uit;

- de bestaande fritz is brak en

- mijn accesspoint neemt mijn wifi over.

Dat laatste leg ik uit. Ik heb al eerder meegemaakt met

een Huawei accesspoint (bij een ander) dat deze de wifi

van de KPN router platgooide. Heb mij kapot gezocht

waarom ze geen Wifi maar ook internet hadden.

Had een jaar gewerkt en ineens....

Bedankt voor alle informatie, mijn keuze is gebaseerd op

een mengeling van jullie input.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...