Ga naar inhoud


Alternatief voor Solcon modem/router


Con

Aanbevolen berichten

Ik heb van Solcon de Fritz!Box 7530 AX voor mijn

glasaansluiting maar ben op zoek naar een alternatief.

 

Heeft iemand hier al ervaring mee?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dat zal ik vertellen. Ik ben 2 maanden terug overgestapt naar Solcon.

Daarbij heb ik de 7530AX gekregen. Op zich prima denk ik maar...

Tijdens het installeren ging het volgende fout.

Standaard bij de Wizard wordt er gelijk gekeken naar nieuwe firmware

en werd toe geladen. Echter na een half uur heb ik dat afgebroken.

Ik weet; NOOIT een FW update afbreken maar ik vond na een half uur

dat het updateproces niet werkte en wat moet je dan?

Daarna heb ik de nodige instellingen aangepast zoals Solcon voorschreef.

 

Dit is dus duidelijk niet goed gegaan en heb eerst de fabrieksinstellingen

terug gezet en opnieuw geprobeerd de wizard te volgen, ook weer  mis.

 

Daarna heb ik van Solcon hun FW gekregen en die heb ik erop gezet.

Nu loop ik al vrij lang te tobben, wifi plat, internet plat en hulp van Solcon

geeft ook geen soelaas. Naar hun mening is er niets mis... ik moet alleen

maar kabels vervangen...

 

Daarom wil ik op mijn kosten (daar heb ik geen moeite mee) een ander

modem hebben. Echter doet Solcon geen voorstel tot een alternatief modem

maar alleen wat vage gegevens waar het aan moet voldoen...

 

Vandaar mijn vraag; heeft iemand ervaring met een alternatief modem bij

Solcon glasvezel met TV.

 

Ik zit nu met Pingplotter te kijken of de lijn stabiel is en wonder boven

wonder gaat het vanaf vanmiddag 12.00 uur tot nu toe redelijk goed

althans geen uitval meer.

 

Vervolgens zit ik ook met het probleem als internet eruit ligt mijn wifi

er ook uit ligt en dat is desastreus. Volgen Cees is dat niet standaard

en ik geloof hem.

 

image.png.b88dcc9ea0800a4af2f30f5436223ba1.png

 

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
57 minuten geleden, Con zei:

Vervolgens zit ik ook met het probleem als internet eruit ligt mijn wifi

er ook uit ligt en dat is desastreus.

Ik vaag mij af of het modem niet gewoon gammel is.

Kijk anders eens of je een vervangend modem kan krijgen van je provider.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Mojo zei:

Con heb je het modem al eens van het stroom gehaald? Dus gewoon een reboot?

 

Zowel het glaskastje als het modem, sowieso iedere keer

als ik aan de telefoon hing met Solcon... ook 4 keer kabels

vervangen op verzoek van... je raadt het al...

Maar het modem, zéker al en keer of 10.

10 uren geleden, ceesv zei:

Ik vaag mij af of het modem niet gewoon gammel is.

Kijk anders eens of je een vervangend modem kan krijgen van je provider.

 

Dat is inderdaad een optie maar dan heb ik nog steeds het probleem

dat mijn wifi plat gaat. (maar ook dit kan aan het modem liggen)

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con  Wat bedoel je eigenlijk met "wifi plat"?  Hoe/wat en waarmee constateer je dat?  Is je wifi netwerk niet meer zichtbaar als beschikbaar netwerk?  Ook hier kunnen andere factoren (always on VPN bijvoorbeeld) een rol spelen.  Zie je je wifi netwerk?  Mijn Fritz loopt gewoon door zonder internet (in de wifi zie ik dan "geen internet beschikbaar").  Ik gebruik soms een 2e aparte niet aan internet gekoppelde Fritz om dingen uit te testen (vooral doosjes waarvan ik niet weet wat ze exact willen).

 

Je zou nog 1 keer de originele Fritz (internationale) firmware kunnen flashen, die vind je hier: https://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-7590-ax/other/fritz.os/  en je instellingen handmatig (niet via export import) invoeren.  Dan wifi netwerk aan, om te testen bij voorkeur met een andere naam dan je "normaal" gebruikt, maar NIET met dat netwerk gaan verbinden,alleen  kijken of je wifi netwerk naam zichtbaar is/uitgezonden wordt.  Zo ja dan netwerkkabel naar Genexys eruit even checken dat de Fritz aangeeft dat er geen internet is en vervolgens kijken of de naam nog steeds wordt uitgezonden.  Als dat allemaal werkt zou je probleem niet aan het modem mogen liggen.  Werkt dat niet dan nieuw modem aanvragen.

 

Heb je niet nog een oude Fritzbox liggen om eventueel dingen mee uit te proberen?  Ik vind het overigens gek dat je internet "regelmatig" zou uitvallen.  Mijn ervaring met glas (UBR Rivierenland project) is dat het retestabiel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
41 minuten geleden, JoeC zei:

@Con  Wat bedoel je eigenlijk met "wifi plat"?  Hoe/wat en waarmee constateer je dat?  Is je wifi netwerk niet meer zichtbaar als beschikbaar netwerk?  Ook hier kunnen andere factoren (always on VPN bijvoorbeeld) een rol spelen.  Zie je je wifi netwerk?  Mijn Fritz loopt gewoon door zonder internet (in de wifi zie ik dan "geen internet beschikbaar").  Ik gebruik soms een 2e aparte niet aan internet gekoppelde Fritz om dingen uit te testen (vooral doosjes waarvan ik niet weet wat ze exact willen).

 

Wifi apparaten;

3 camera's hebben geen beeld meer,

laptop heeft geen verbinding,

telefoon gaat over naar 4G,

Google Home is niet meer aanspreekbaar,

rorlgordijnen doen niets meer en

verlichting is ook niet meer op afstand in de lucht.

 

Voorheen had ik KPN en dat ging altijd goed (had ik ook een Fritz (op verzoek))

Hoe wifi zich daar manifesteerde weet ik niet, nooit uitval van internet gehad.

 

 

2 minuten geleden, JoeC zei:

@Con Oeps, je hebt een 7530 ax: https://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-7530-ax/other/fritz.os/  Maar, de laatste firmware voor alle modellen staat op die website...

Had ik gezien.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je cloud functies via WiFi zullen bij uitval niet meer werken, maar wifi plat gaan betekent dat je geen wifi signaal meer hebt?

Bij uitval internet zou je nog wel lokaal wifi moeten hebben, maar zonder internet verbinding.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, uit het hele lijstje zou alleen de laptop een goeie indicatie kunnen zijn.  En dan is de vraag wat "geen verbinding" betekent.  Kun je vanaf de laptop nog wel naar fritz.box connecten of heb je werkelijk geen verbinding meer met de fritz en hoe constateer je dat?

aangepast door JoeC
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijstje:

Hangt er vanaf of je de camera's lokaal bekijkt of via leveranciers app.  Wifi camera's gebruiken vrijwel altijd de cloud, zegt niet persee iets over wifi

Laptop geen verbinding met de buitenwereld of ook intern?  Geen internet = geen buitenwereld en zegt dan niks over wifi.  Zie of je met fritz.box kunt connecten, zo ja dan doet je wifi het gewoon.

Telefoon naar 4G: geen internet is geen VoLTE (telefonie via internet), zegt niks over wifi

Google home is cloud is geen internet is geen cloud, zegt niks over wifi

rolgordijnen en verlichting?  Via app van de leverancier?  Zegt niks over wifi.  Gebruik Home Assistant lokaal 😉

 

Je grootste probleem klinkt als uitval van internet.  Vraag is waarom vooral ook omdat de Fritz alleen als router functioneert.  Je zult bij uitval dus even moeten kijken in je (bij mij in het Engels) Overview en/of Internet -> Online Monitor scherm of je daar iets ziet.  Ook heb je onder System -> Event log waar relevante meldingen kunnen staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, JoeC zei:

Tja, uit het hele lijstje zou alleen de laptop een goeie indicatie kunnen zijn.  En dan is de vraag wat "geen verbinding" betekent.  Kun je vanaf de laptop nog wel naar fritz.box connecten nee of heb je werkelijk geen verbinding meer met de fritz inderdaad en hoe constateer je dat?

Ik heb alleen nog bekabeld (PC) verbinding met de Fritz.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, JoeC zei:

Het lijstje:

Hangt er vanaf of je de camera's lokaal bekijkt of via leveranciers app.  Wifi camera's gebruiken vrijwel altijd de cloud, zegt niet persee iets over wifi

Laptop geen verbinding met de buitenwereld of ook intern ik heb ze wel geforward maar thuis lokaal?  Geen internet = geen buitenwereld en zegt dan niks over wifi.  Zie of je met fritz.box kunt connecten, zo ja dan doet je wifi het gewoon.

Telefoon naar 4G: geen internet is geen VoLTE (telefonie via internet), zegt niks over wifi wifi icoon weg, 4g daarvoor terug

Google home is cloud is geen internet is geen cloud, zegt niks over wifi 

rolgordijnen en verlichting?  Via app van de leverancier? zijn Shelly's Zegt niks over wifi.  Gebruik Home Assistant lokaal 😉Doe ik, hangen aan het lan

 

Je grootste probleem klinkt als uitval van internet.  Vraag is waarom vooral ook omdat de Fritz alleen als router functioneert.  Je zult bij uitval dus even moeten kijken in je (bij mij in het Engels) Overview en/of Internet -> Online Monitor scherm of je daar iets ziet.  Ook heb je onder System -> Event log waar relevante meldingen kunnen staan.

 

Aanvullend is dat wanneer wifi van de router eruit ligt de meeste (ze zijn niet allemaal even sterk (Rssi)) cliënts naar mijn accesspoint (hang buiten) gaan.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...