Drs. IJzerbout Geplaatst: 11 uren geleden Geplaatst: 11 uren geleden (aangepast) Even een vraag die je aan het denken kan zetten. Stel je heb een hoogspanningsleiding van behoorlijke lengte. Bijvoorbeeld 100 km. Van de electriciteitscentrale naar een stad. En je zet aan het begin van de leiding er 100.000 volt wisselspanning op. Aan andere kant, 100 km verder, wat meet je dan? a) 100.000 volt ? b) een hogere spanning ? c) een lagere spanning ? De last op deze lijn is 0 of gering. Ik heb het dus niet over vollast. Ben benieuwd wie het weet uit z’n hoofd. Probeer het aanwoord te vinden zonder Google of AI. Om eerlijk te zijn, ik wist het ook niet. Nu dus wel. 🤗 10 uren geleden aangepast door Drs. IJzerbout Aanvulling Stay delulu !
sattv4iedereen Geplaatst: 10 uren geleden Geplaatst: 10 uren geleden Ik durf te antwoorden c een lagere spanning. Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|
Spotvogel Geplaatst: 10 uren geleden Geplaatst: 10 uren geleden Zonder last blijft het gewoon hetzelfde?
Moderator ceesv Geplaatst: 10 uren geleden Moderator Geplaatst: 10 uren geleden 16 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei: wisselspanning Bij gelijkspanning zou je gelijk hebben. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 10 uren geleden Auteur Geplaatst: 10 uren geleden In tegenstelling tot wat je zou verwachten is de spanning hoger. Dit heet het Ferranti effect. Het was Ferranti die dit verschijnsel ontdekte. Het komt door de combinatie van blindstroom, reactantie, inductie en capaciteit van een lange leiding. Zelfs bij geringe last is de spanning aan het einde van de leiding hoger. Bij vollast speelt het geen rol meer. Ferranti effect. Stay delulu !
minplus Geplaatst: 10 uren geleden Geplaatst: 10 uren geleden Leuk.😎 3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's
Psychosammie Geplaatst: 7 uren geleden Geplaatst: 7 uren geleden Quote at the receiving end of a very long (> 200 km) Dus bij meer dan 200km. Wat gebeurt er dan bij jouw 100km? Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Drs. IJzerbout Geplaatst: 2 uren geleden Auteur Geplaatst: 2 uren geleden 4 uren geleden, Psychosammie zei: Dus bij meer dan 200km. Wat gebeurt er dan bij jouw 100km? Je lijkt Sprietje wel. Die heeft ook altijd zulke opmerkingen klaar. Maar ik had het over ondergrondse kabels. Daar geldt dit phenomeen ook bij korte lengtes. The Ferranti effect is much more pronounced in underground cables, even in short lengths, because of their high capacitance per unit length, and lower electrical impedance Stay delulu !
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen