Drs. IJzerbout Geplaatst: 9 uren geleden Geplaatst: 9 uren geleden Voor de enkele freaks en diehards hier, die verslaafd zijn aan AM middengolf ontvangst vanwege de onmiskenbare sound tot 4,5 kHz heb ik een tip om de storing op deze banden effectief te onderdrukken. Ik zet namelijk sinds kort een netfilter in dat storing die via het 230 volt net binnenkomt, onderdrukt. De hinderlijke storing van welvaartsapparatuur komt namelijk voornamelijk via het 230 volt net binnen. Ik heb het in eerste instantie gekocht om DC op het AC stroomnet te onderdrukken. Ik had last van brommende trafo‘s en vond de oorzaak in een DC component op het net. Deze filters verwijderen niet alleen DC maar ook een aanzienlijke hoeveelheid HF storing uiterst effectief. Kan ik zonder meer aanbevelen. Ze zijn te koop bij een bekende Chinese webshop en niet duur. Je hebt ze in verschillende stroomsterkten: 4A 10A 20A, AC EMI POWER Filter 110/230 volt. Vanaf € 9,39 inclusief verzenden. En….geen Chinese meuk dit keer. Ze moeten wel op een stopcontact met deugdelijke randaarde aangesloten worden om de storing af te voeren. De aangesloten apparatuur voert dan geen randaarde. Zie foto’s. 1 “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
Sprietje Geplaatst: 7 uren geleden Geplaatst: 7 uren geleden En neem dan bij voorkeur deze geweldige Philips radio van 1955 met het prachtige buizengeluid, de ingebouwde beroemde 9710 luidspreker en de geweldige draaibare ferrietantenne waarmee je de optimale ontvangst kunt instellen en storingen van andere zenders weg kunt draaien.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 6 uren geleden Auteur Geplaatst: 6 uren geleden Bij een ferriet antenne bepaald de lengte en niet de dikte, de ontvangst gevoeligheid. Philips zette dan 2 ferrietstaven naast elkaar met de helft van de totale inductie per ferrietstaaf. De beide staven stonden dan elektrisch in serie en magnetisch parallel. Wat overeenkwam met de dubbele lengte. Dit gaf dan een een erg goede richtinggevoeligheid maar je moest dan wel bij iedere zender de richting van de ferrietantenne veranderen voor optimale ontvangst. Die warme buizenklank is een fabel die bij hardnekkige buizenfanaten de ronde doet en daardoor de prijzen van deze buizen in astronomische hoogte jubelt. Een klasse D versterker klinkt tegenwoordig veel beter en verbruikt nauwelijks stroom. Maar ga hiermee geen discussie aan met buizen freaks want die willen hele andere dingen horen. 1 “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
OFDM Geplaatst: 5 uren geleden Geplaatst: 5 uren geleden Ooooh zo'n radio met draaibare ferrietstaaf trof ik ooit aan bij het grofvuil aan de kant van de straat! Die werd geheid met een boog zo de kraakwagen in gegooid om volkomen geplet en vermorzeld te worden😨 Apparaten met buizen idem dito soms met een luide ontploffing.
OFDM Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden 1 uur terug, Drs. IJzerbout zei: Bij een ferriet antenne bepaald de lengte en niet de dikte, de ontvangst gevoeligheid. Philips zette dan 2 ferriet staven naast elkaar met de helft van de totale inductie per ferrietstaaf. De beide staven stonden dan elektrisch in serie en magnetisch parallel. Wat overeenkwam met de dubbele lengte. Dit gaf dan een een erg goede richtinggevoeligheid maar je moest dan wel bij iedere zender de richting van de ferrietantenne veranderen voor optimale ontvangst. Die warme buizenklank is een fabel die bij hardnekkige buizenfanaten de ronde doet en daardoor de prijzen van deze buizen in astronomische hoogte jubelt. Een klasse D versterker klinkt tegenwoordig veel beter en verbruikt nauwelijks stroom. Maar ga hiermee geen discussie aan met buizen freaks want die willen hele andere dingen horen. Wel grappig dat ik dit lees over een ferrietstaaf in AM radio's want ik kom hetzelfde tegen bij LF RFID. De vervorming van buizen ligt "goed" in het gehoor want het zijn alleen oneven harmonischen en spectraal afnemend. Een klasse D versterker heeft totaal geen lelijke crossover vervorming die spectraal hoog doorloopt, dat is grote winst. De buizendiscussie moet je buiten blijven. Ik vind alleen beeldbuizen en klystrons mooie oude techniek.
Sprietje Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden (aangepast) Dat je de ferrietantenne moet draaien bij verandering van de zender is alleen nodig als die zender erg gestoord wordt door een andere zender. Dat was bijv. heel handig als je vroeger (1960) bij radio Luxemburg (208 meter) veel storende geluiden in de avond kreeg. De fading kon je er echter niet mee weg krijgen. Hier Cliff Richard op Radio Luxemburg zonder fading: 3 uren geleden aangepast door Sprietje
Drs. IJzerbout Geplaatst: 3 uren geleden Auteur Geplaatst: 3 uren geleden Ik ‘was s avonds altijd mijn huiswerk aan het maken met 208 op de achtergrond. De beste zender aller tijden. Maar er waren avonden dat de fading zo enorm sterk was dat het ongenietbaar was. Er waren ook avonden dat ie met enorm geweld de keet binnen donderde. “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 3 uren geleden Auteur Geplaatst: 3 uren geleden 52 minuten geleden, Sprietje zei: Hier Cliff Richard op Radio Luxemburg zonder fading: En hier de aankondiging dat Elvis was gestorven door Tony Prince op Luxemburg. Toen ik dat hoorde kon ik mijn tranen niet bedwingen. Ik weet het nog alsof het gisteren was “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
Sprietje Geplaatst: 2 uren geleden Geplaatst: 2 uren geleden (aangepast) Ik denk wel dat je tegenwoordig meer last van netvervuiling had als vroeger door de electronica maar stofzuigers konden er vroeger ook wat van en grote stoorbronnen waren vroeger toch wel de bromfietsen en de auto's. Je kon sommige brommers soms straten ver volgen. Niet voor niets moesten er op een gegeven moment op alle bougies ontstoordoppen. 2 uren geleden aangepast door Sprietje
Eduard07 Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden Zodra bij ons de buizen TV aan ging in huis, was de AM ontvangst op de transistor niet meer beluisterbaar. Zelfs buiten de deur bleef de storing nog te horen. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Drs. IJzerbout Geplaatst: 59 minuten geleden Auteur Geplaatst: 59 minuten geleden Dat deden transistor TV’s ook. Het waren harmonischen van de lijn oscillator en lijn terugslag. Maar zet nu eens een flatscreen TV of display aan? Dan ren je met je transistorradio onder je arm, spaansgillend je huis uit. “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen