Drs. IJzerbout Geplaatst: 11 uren geleden Auteur Geplaatst: 11 uren geleden Op 27-1-2026 om 13:15, Sprietje zei: Philips radio van 1955 met het prachtige buizengeluid, de ingebouwde beroemde 9710 luidspreker Ehh, Sprietje….. Dat prachtige buizengeluid met de ingebouwde beroemde 9710 luidspreker moet volgens mij wel heel erg magertjes klinken in de radio van jou. Er zit niet eens een beroemde 9710 luidspreker in dan ding! 😬😳🤭 Of is mij daar wat ontgaan? “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
Sprietje Geplaatst: 10 uren geleden Geplaatst: 10 uren geleden Die zijn er uit gehaald voor de restauratie. Maar in de bijlage zie je ze zitten en kijk ook naar de specificatie.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 4 uren geleden Auteur Geplaatst: 4 uren geleden Zo, ik heb het met interesse gelezen en moet er toch weer mijn vraagtekens bijzetten. Er staat een Ferroceptor in Faraday Cage? Dan is volgens mij de ontvangst grottenslecht. Ergens klopt er wat niet. “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 4 uren geleden Auteur Geplaatst: 4 uren geleden Ik ben erover aan het nadenken maar ben er niet uit. “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 4 uren geleden Auteur Geplaatst: 4 uren geleden Ik ben even hardop aan het nadenken. Een kooi van Faraday schermt een niet wisselend magnetisch veld niet af. Een kompas doet het in zo’n kooi normaal en reageert op het aardse magnetisch veld. Echter, een bewegend magnetisch veld wel. En een radiogolf heeft een bewegende magnetische component en komt volgens mijn verstand niet door het gaas van de kooi op de afbeelding. Dan….waarom deed alleen Philips dit en de andere fabrikanten niet? Mij niet duidelijk. “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
Sprietje Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden (aangepast) De kooi van Faraday om de ferrietstaven is aan 2 kanten open. Daardoor krijg je een tunnel-effect die de antenne richtingsgevoeliger maakt. 1 uur geleden aangepast door Sprietje
Sprietje Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden 2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei: Ik ben even hardop aan het nadenken. Een kooi van Faraday schermt een niet wisselend magnetisch veld niet af. Een kompas doet het in zo’n kooi normaal en reageert op het aardse magnetisch veld. Echter, een bewegend magnetisch veld wel. En een radiogolf heeft een bewegende magnetische component en komt volgens mijn verstand niet door het gaas van de kooi op de afbeelding. Dan….waarom deed alleen Philips dit en de andere fabrikanten niet? Mij niet duidelijk. Misschien een patent?
Drs. IJzerbout Geplaatst: 1 uur geleden Auteur Geplaatst: 1 uur geleden (aangepast) 33 minuten geleden, Sprietje zei: De kooi van Faraday om de ferrietstaven is aan 2 kanten open. Daardoor krijg je een tunnel-effect die de antenne richtingsgevoeliger maakt. Nee dat kan niet. Een ferriet antenne heeft zijn maximale ontvangstgevoeligheid loodrecht op de dwarsrichting. Niet op de lengterichting. Deze kooi van Faraday zal een luchtspleet moeten hebben in de lengterichting. Dan is de ferrietantenne niet kortgesloten en gaan radiogolven van lage golflengten er toch doorheen. Storingsimpulsen van hogere golflengten zullen door de kooi worden opgenomen en naar de aarde of chassis van het toestel worden afgevoerd. Maar 100% zeker weten doe ik het niet. 1 uur geleden aangepast door Drs. IJzerbout Aanvulling “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
Moderator ceesv Geplaatst: 58 minuten geleden Moderator Geplaatst: 58 minuten geleden 52 minuten geleden, Sprietje zei: De kooi van Faraday om de ferrietstaven is aan 2 kanten open. Eh, een kooi die aan 2 kanten open is? Ik heb het anders geleerd. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Sprietje Geplaatst: 51 minuten geleden Geplaatst: 51 minuten geleden 5 minuten geleden, ceesv zei: Eh, een kooi die aan 2 kanten open is? Ik heb het anders geleerd. Je ziet toch op de foto dat die open is?
Drs. IJzerbout Geplaatst: 33 minuten geleden Auteur Geplaatst: 33 minuten geleden (aangepast) Ja dat zie ik maar aan die open kanten ontvangt ie niets. Ik weet dit heel goed. Heb veel toestellen gebouwd en zit nu voor zo’n radio met een zelfgemaakte ferrietantenne. Van 20 cm lengte. Ik ken de formule nog uit mijn hoofd: De opgewekte elektrische spanning in een spoel = n . L . √d n = aantal windingen L = lengte ferriet antenne d = diameter ferrietantenne Hieruit kun je afleiden dat een lange ferriet antenne de voorkeur biedt boven een dikke en dat n zo min mogelijk capaciteit moet bezitten zodat n groot kan zijn. De dikte heeft dus wel invloed, maar lang niet zoveel als de lengte. Zo heb ik het geleerd en examen in gedaan en die ouwe IJzerbout vergeet dat niet. 😂 25 minuten geleden aangepast door Drs. IJzerbout “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 17 minuten geleden Auteur Geplaatst: 17 minuten geleden Nog even voordat ik naar bed ga. Neem een ferrietantenne en leg er 1 kortgesloten winding om. Dan ontvangt ie niets meer. Kun je van me aannemen. Laat je een luchtspleet open van zeg maar 1 mm dan doet ie het gewoon prima en is er niets aan de hand. 1 “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
OFDM Geplaatst: 2 minuten geleden Geplaatst: 2 minuten geleden Het is heel eenvoudig maar niet op de glasplank te typen. Als ik op de pc zit verklap ik het.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen