Codx Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden (aangepast) Ik gebruik een Chinese Deepelec DP-666 TEF6686 ontvangertje sinds september besteld via bang it good 🙂 Dat ding hangt aan een discone antenne op 5-6 mtr hoogte met een goedkope splitter er tussen want het signaal moet ook naar de Airspy. (moet ik een betere oplossing voor verzinnen) maar het is voornamelijk bedoel voor de FM ontvangst en dat werkt uitstekend. Maar de midden en lange golf ontvangst is ook erg goed te noemen en dat is eigenlijk wel verrassend want de discone is natuurlijk geen midden/langegolf antenne. Maar overdag ontvang ik al die LPAM zenders van 100 Watt op ruim 50 KM afstand en soms nog verder. Ook ontvang ik de Engelse zenders overdag en s'avonds is het helemaal een festijn. Ook 198 Khz komt dag en nacht door en zelfs de 225 Khz (polen) en 252 Khz (Algiers) hoor ik vaak overdag. Maar daarom zeg ik ook, de middengolf is briljant voor calamiteiten zenders. Ik heb ontvangst gehad tot op 2000 a 3000 KM afstand. 4 uren geleden aangepast door Codx SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder IPTV: KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage
Sprietje Geplaatst: 2 uren geleden Geplaatst: 2 uren geleden Misschien is deze middengolf-antenne iets om de ontvangst te verbeteren. Hij kan in ieder geval gedraaid worden voor een optimale ontvangst.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 2 uren geleden Auteur Geplaatst: 2 uren geleden Die doen het zeker prima maar mijn voorkeur gaat uit naar een vertikale staaf buitenantenne. Die van mij is 6 mtr hoog en gaat hoogohmig mijn ontvangers in. Ik ben daarmee erg tevreden. Is rondomgevoelig én breedbandig. En die hoef je ook niet op iedere zender af te stemmen. Ik ontvang ermee in RAK zelfs de 531 kHz (100 kW) uit Algerije en 540 kHz (2000 kW) uit Budapest. Verder veel middengolfzenders uit Indië. Die zenden deels in DRM simulcast. “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 2 uren geleden Auteur Geplaatst: 2 uren geleden Al mijn AM ontvangers heb ik zelf gebouwd. Met buizen maar ook transistoren. FM ook zelfgebouwd. Er is niets leukers maar iets te luisteren dat je zelf gebouwd hebt. SDR ontvangers is niets voor mij. Daar is alle aardigheid van af. En kan je net zo goed naar een online ontvanger als SDR Twente luisteren. Vind ik niet zo prikkelend. “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
DeepThought Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden 1 uur terug, Sprietje zei: Misschien is deze middengolf-antenne iets om de ontvangst te verbeteren. Hij kan in ieder geval gedraaid worden voor een optimale ontvangst. Dat is een antenne die gevoelig is voor het magnetisch veld en dus veel minder lokale storingen oppikt ivm met een draad of staafantenne. Ik heb zelf zo een gemaakt met 1 winding van een dikke alupex buis maar met een omtrek van 3 of 4 meter. Met een goede versterker erna heb je een antenna die van 100kHz tot tientallen MHz een goed signaal geeft. Ik had eerst een draadantenne, maar om parkitsche reden kon ik geen goed aarding voorzien, wat kritisch is voor zo een antenne. Het resultaat was een heleboel brom, De loop antenne is vele keren beter op vlak van storingen. Hij is ook richtingsgevoelig wat een voor- of een nadeel kan zijn. Hoe dikker de buis hoe lager de rf weerstand en hoe breedbandiger de antenne. Een grotere versie is beter voor gevoeligheid maar leidt dan weer tot minder signaal op hoge frequenties. Meer windingen versterkt het signaal, maar vermindert de bandbreedte. Een te zwak signaal op de middengolf is echter quasi nooit het grootste probleem. Vandaar slechts 1 winding. Afgestemde antennes zoals die in de figuur kunnen nog gevoeliger zijn, maar je moet ze dan wel afstemmen wat ze minder geschikt maakt voor een sdr.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen