Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Moderator
Geplaatst:

Wie in de nabije toekomst overweegt van het gas te gaan, een warmtepomp aan te schaffen of elektrisch wil gaan rijden (en zelf laden) doet er verstandig aan om voor 1 juli zijn eigen netverzwaring aan te vragen.

De netbeheerders stoppen met het automatisch reserveren van capaciteit voor huishoudens.

Een woning met de ’beperkte’ 1‑faseaansluiting kan na 1 juli minder aantrekkelijk worden voor kopers die er direct een moderne keuken of laadpaal willen installeren.

In Nederland is de kaart van de elektriciteitsnetten met overbelasting of ’netcongestie’ rood gekleurd. Klik voor kaart

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) verlangt van netbeheerders voortaan dat ze voorrang verlenen aan bijvoorbeeld ziekenhuizen, maar ook aan de dijkbewaking, de zogeheten vitale sectoren.

Een aanvraag voor een zwaardere meterkast bij de netbeheerder belandt vanaf 1 juli onderaan de stapel.

Nieuwe aansluitingen zijn simpelweg onmogelijk geworden.

Wachttijden voor netverzwaring kunnen oplopen tot 9 jaar.

En de politiek? Die zetten nog steeds in op elektrisch rijden en warmtepompen op elektriciteit.🤐

• Bedankt 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Er zijn ook van die mensen die een zwembad bouwen in hun tuin en gaan verwarmen met fotovoltaïsche zonnepanelen en een water warmtepomp.

bron linkedin

Zogenaamd als zinvolle accu. Verlies <> duur <> verlies <> duur <> verlies. Maar sommigen geloven dat echt en kopen ook zo'n installatie. 😁sukkels.

Coeur Ardent

Vanessa Paradis

Geplaatst:

Ik zie het probleem niet zo.

Veel mensen hebben 3 x 25 Amp aansluiting. Daar kun je makkelijk

je auto mee laden en heb je geen netverzwaring voor nodig.

Ik laad met 3 x 16 Amp, gaat snel zat. In de zomer room je hiermee

op de dag de netpiek af van mijn 12 paneeltjes. In de winter moet

je dan wel in de nacht of in het weekend, als er geen zon is, laden,

dan ligt de industrie stil. Kwestie van bewust plannen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

• Moderator
Geplaatst:

Doorgaans komen er in woningen die in de laatste 30 jaar gebouwd zijn wel een 5-aderige kabel het huis binnen, maar is er slechts een 1-fase meter geplaatst.

Wil je naar 3- fase of een 1 fase netverzwaring kom je na 1 juli op de wachtlijst.

En heb je de pech dat er eerst uitgebouwd moet worden in het netwerk kan je lang wachten.

Vooral wanneer de buurt protesteert tegen de plaatsing van een transformator huisje.

De volgende beperkende stap zal zijn wanneer buurten met black-outs te maken krijgen.

Dan helpt ook een bestaande 3-fase 25 Amp aansluiting je niet meer.

Ik heb ondertussen mijn nieuwe 3-fase 9 kVA aggregaat in de schuur staan, mocht het zover komen.

De 70 meter lange 5x10mm² kabel tussen de schuur en de meterkast is al aangelegd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
1 uur terug, ceesv zei:

Doorgaans komen er in woningen die in de laatste 30 jaar gebouwd zijn wel een 5-aderige kabel het huis binnen, maar is er slechts een 1-fase meter geplaatst.

Wil je naar 3- fase of een 1 fase netverzwaring kom je na 1 juli op de wachtlijst.

En heb je de pech dat er eerst uitgebouwd moet worden in het netwerk kan je lang wachten.

Vooral wanneer de buurt protesteert tegen de plaatsing van een transformator huisje.

De volgende beperkende stap zal zijn wanneer buurten met black-outs te maken krijgen.

Dan helpt ook een bestaande 3-fase 25 Amp aansluiting je niet meer.

Ik heb ondertussen mijn nieuwe 3-fase 9 kVA aggregaat in de schuur staan, mocht het zover komen.

De 70 meter lange 5x10mm² kabel tussen de schuur en de meterkast is al aangelegd.

Veel meterkasten hebben of 1 x 35 Amp of 3 x 25 Amp.

Van 1 x 35 naar 3 x 25 Amp kost eenmalig geld en zou voor

de energiemaatschappij gunstiger kunnen zijn doordat het

net minder scheef wordt belast.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen