Men had in het basisonderwijs de staartdeling niet af moeten schaffen. Die werkte perfect ook voor zwakkere rekenaars.
Net als de tafels van 1x1=1 enzovoort. Die waren verboden toen mijn kinderen naar school gingen maar wij lieten ze op weg naar school die opdreunen en daar zijn ze me tot ik de pijp uitga en ook daarna dankbaar voor. Want een basiskennis van getallen is essentieel.
In het middelbaar onderwijs ging het fout vanaf de HOS-nota in 1985 waar beginnende leraren gigantisch gekort werden. In de jaren 60 op mijn middelbare school had elke leraar een hoge opleiding, Ing, Drs of Dr. Toen ik zelf les ging geven jaren 70 was het op mijn school nauwelijks anders en de enkeling zonder titel sowieso 1e graads.
En toen kwam de HOS en welke academisch geschoolde gaat voor schaal 8 waar je elders 2 of 3x zoveel verdient met minder stress?
Vervolgens kwam de Lumpsum. Betekende opeens een strijd tussen scholen ipv in overleg samen delen, met onzinnige open dagen en gedwongen fusies en veel verdienende superdirecties die alleen gebaat zijn bij hoe meer leerlingen hoe liever in de trant van bij elke extra leerling verdien ik 1000 meer.
En daarna het studiehuis, de waanzin ten top. Zelfs de ontwerper heeft dat achteraf toegegeven. Onze sectie waar ik toen hoofd was heeft dat verdomd en bleef schitterende resultaten houden met enthousiaste leerlingen waar bij andere afdelingen de zaak kelderde. Ben vaak bij de directie op het matje geroepen voor een maandelijkse preek waarna ik aangaf dat mijn sectie het verdomde om te gaan studiehuizen.
Daarna de beoordelingen op internet van het aantal geslaagden per school waardoor laatbloeiers geen kans meer kregen en scholen gingen selecteren want iemand die er iets langer over doet ook al is hij/zij/het geniaal..
En zo kan ik doorgaan, maar ik stop maar.