Ga naar inhoud


Satellietontvanger voor zowel Zweden als Nederland


roymo

Aanbevolen berichten

Als het goed is ga ik in de herfst verhuizen naar Zweden (Värmland). Mijn contract bij Tele2 eindigt in mei 2010, zodat het zinvol is om deze niet te verlengen, maar alvast vooruit te kijken.

Welke satellietontvanger/schotel heb ik nodig om zowel in Nederland als straks in Zweden via de satelliet tv te kunnen kijken? Vrijwel alles wat je hier kunt kopen is alleen gericht op de Astra, maar helaas zijn de Scandinavische zenders gericht op Thor. Om straks met twee schotels en twee ontvangers te zitten vind ik niet zo prettig.

Tevens is het waarschijnlijk het beste om 2 card sleuven te hebben, steeds een andere kaart in de ontvanger is ook niet optimaal.

Graag jullie advies en wijze raad.

(ps. Ik ben een leek in deze...)

 

Alvast bedankt!

 

Gr. Roy

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

welkom roymo,

 

dat gaat prima met een multifeed schotel

dus een waar je meerdere LNB's op kunt monteren en dat kost geen drol

 

zelfs op een singlefeed kun je met de losse multifeed lnbklemmen en wat uitrichten beide pakken

 

hier en daar eveneens

 

de meeste providers daar zijn viacess en/of conax

de providers hier zijn seca3 (mediaguard)

dus een receiver die beiden aankan is een linux receiver met softcam (gratis softwarematige cam ipv een CI-module)

 

dus de receiver is ook hier en daar bruikbaar

 

denk maar eens aan een dreambox dm800 of Vu+ duo

ciao

 

als je meer smartcard paytv kaarten gebruikt is bij de dm800 wel nog een extra kaartlezer (smargo) erbij te pluggen via usb daar de dm800 maar een kaartlezer heeft

terwijl de VU+ twee lezers heeft

beiden werken op enigma2 firmware dus perfect

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meerdere oplossingen.

Als schotel eentje waar meerdere LNB's op gemonteerd kunnen, bijv Big Biosat, oid. Daar kan je beide (en meer) sats mee krijgen.

Bedenk dat je voor de Nl-zenders zowel de ASTRA1 (19,2 Oost)als de ASTRA3 (23,5 Oost) moet kunnen ontvangen. Dan de Thor, dus minimaal 3 LNB's.

 

Voor de ontvanger:

Wil je opnemen? Dan een twintuner. En elke LNB moet een duo-LNB worden,. met 2 uitgangen, en eeen Disecq switch ertussen.

Niet opnemen, is een single tuner voldoende.

De ontvanger kan bijna elke ontvanger zijn, als ze maar 2 common interface sloten hebben. Kies wel voor een HD ontvanger, ook al kijk je nog niet HD. Het verschil is al bijna te verwaarlozen, en dan ben je toekomstzekerder.....ook al diverse zenders zijn in MPEG4, en dat is alleen te zien met een HD ontvanger.

Voor ontvangers is een persoonlijke smaak/keuze ook belangrijk:

De twee boven genoemde zijn goed, maar bijv HUMAX, TOPFIELD zijn ook prima. Ook je budget is hierin belangrijk.

 

Voor ontvangers zou ik eens langs gaan bij een satboer.....dan zie je het verschil in kwaliteit/beeld en bedieningsgemak.

 

succes

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook een combi-tuner kunnen overwegen. Als de locatie het toelaat, kun je 6 zenders binnenhalen via de DVB-T tuner. Waar wij zitten is het door de bomen onmogelijk een fatsoenlijk DVB-T signaal te ontvangen, dus wij zijn voor beide gevallen

aangewezen op de schotel. Een uitgebreid abonnement is niet echt goedkoop bij canal digital Zweden. Maar als je wat uitgebreider wilt kijken met zenderpakketten en of HD, is het advies van Tonskidutch aantrekkelijk, vooral vanwege de twee kaartlezers(VU+Duo)Wij hebben een Triple Dragon en een oude Force, en die voldoen,met behulp van CI's en kaartlezer.

Informeer je ook even of je niet vastgebakken komt zitten aan een "goedgekeurde" zweedse canal digital ontvanger in combinatie met een actueele Conax-kaart,want dan heb je niet veel keus.

succes,waterpas

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ga je wel gelijk een behoorlijke stap hoger, joker55

qua geld en mogelijkheden

 

je moet niet een twintuner hebben om te kunnen opnemen

je kunt dan wel kijken naar X en opnemen van Y

(hetgeen sommigen wel belangrijk vinden, ik niet)

 

persoonlijk dus

 

maar ook de schotel is een aardig stuk duurder

 

dat budget is dus ook persoonlijk

 

als je net de stap neemt van kabel naar dvb-s kun je ook eenvoudig beginnen

 

overigens heb ik vernomen dat veel kabelaansluitingen in scandinavie sowieso de zelfde zenders aanbieden als op thor/sirius

maar dat is een hele andere kwestie.

ciao

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: waterpas
Wij hebben een Triple Dragon en een oude Force, en die voldoen,met behulp van CI's en kaartlezer.


ach die mooie Force 1145, :D prachtig beeld en geluid

ook dat dvb-t is dus lokaal navragen en onderzoeken
misschien wel een uitkomst

maar 19,2 O voor de nederlandse zenders is geloof ik, uit de vraag te hebben opgemaakt, belangrijk

ciao

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Tonski, jij hebt jaren geleden nog eens geholpen de Force weer optimaal aan de praat te krijgen! Jammer dat ze niet meer worden gemaakt of je moet overstappen naar een Digiality, en trouwens, opstaan is de eerste stap om opnieuw te kunnen vallen.

grt, waterpas

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dus echt een leek en niet al te duidelijk!

Mijn wensen:

HD ontvanger en PVR.

2 tuners (dus opnemen en kijken naar een andere zender)

Ontvangst van alle NL zenders in NL en later in Zweden.

Ontvangst van alle Zweedse zenders misschien nu, maar zeker als ik in Zweden woon.

Thor en Astra moet ik dus zeker kunnen ontvangen.

Prijstechnisch kies ik eerder voor top dan voor minder.

 

Roy

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang dat je toch aan twee ontvangers vastzit, de actueele Conax-kaart werkt met een door Canal Digital geselecteerde ontvanger. Misschien gaat het met een ontvanger met een CommenInterfaceslot voor de Nederlandse Zenders. Zweden kijken Nederland opnemen, dan zit je vast aan een Multifeed. Dat gaat hier ook, maar ik heb nog een oude Conax-kaart. In Zweden staat er een draaibare opstelling, en dan is het of/of en niet en/en.

Een van de eerder hierbovengenoemde ontvangers (Force) staat als reserve klaar.

waterpas

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je heel erg goed moet navragen is (zoals al aangehaald is) of je met een nieuw abo van canaldigital nog steeds kan kiezen in welke ontvanger je je kaart stopt. Ik had eens gelezen dat de nieuwe abo's alleen te begruiken zouden zijn in 1 bepaald merk receiver... tussen die receivers zou je wel kunnen wisselen, maar niet naar een ander merk. Dit stond bij de FAQ's, maar ik heb nog even gekeken, en kan er nu niets meer over terugvinden. Ze hebben het uiteraard nog steeds over een aantal goedgekeurde ontvangers op de website. Sluit je een abo af, ook het lokal paket, krijg je een receiver erbij... Voordat je die dan ook daadwerkelijk gebruikt moet je even opletten of je hem door dit gebruik niet 'koppelt' aan je kaart.

 

Ik gebruik de technisat HD S2 plus... de Zweedse kaart zit in de ingebouwde conax kaartlezer, waarmee ik gelijktijdig 2 programma's kan decoderen. 1 kijken en 1 ongecodeerd opnemen. Voor de nl zenders heb ik een alphacrypt module met een irdeto kaart voor NL1, 2 en 3. Maar met een CD module en een secacard zal dit uiteraard ook lukken.

 

ik heb wel 2 aparte schotels staan. Dat is beter voor als het hard regent/sneeuwt ivm de reserve.

 

Even voor jezelf nadenken welke zweedse zenders je hebben wil als je er eenmaal woont... via DVB-T (Boxer) krijg je de belangrijkste zenders gratis in huis... een "lokal" kaartje kost relatief veel geld eigenlijk... ik betaal 119 SKr per maand (= 1428 Kr/jaar) en dan 676 SKr per jaar voor de huur van de kaart. Alles bij elkaar is dat 2104 Kr per jaar...

Zelf overweeg ik momenteel om het c+ film pakket te gaan nemen, dat kost slechts 70 Kr per maand meer en je hebt de c+ filmkanalen...

 

Waar precies ga je in Värmland wonen?? Ik wens je alvast heel erg veel succes en geluk in Zweden toe!! Lycka Till!!

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

even

om niet gelijk met de technische kraam door de deur in huis te vallen

en een nieuwkomer termen op te sommen die hij eerst nog moet leren/begrijpen

 

de smartcard kan "getrouwd" zijn met een specifieke receiver

betekend dat die enkel werkt met; bij het abo geleverde decodertje

 

(decoder=receiver)

 

echter bij conax is dat niet het geval wegens allerlei licentie issues voor betreft het SD aanbod

indien je HD aanbod extra wilt zien zou dat wel weer moeilijker zijn

maar niet onmogelijk met softcam

 

er zijn zweeds en noors talige fora genoeg waarop dat te lezen is

de dreambox met softcam is ook daar een favoriet, dus de nieuwere VU+ ook

 

wij maken het als leden die antwoorden geven misschien moeilijker of onbegrijpelijker dan het is

dus vraag vooral dat wat je niet begrijpt

ciao

 

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
HD ontvanger en PVR.


Dan is de VU+ DUO of de HUMAX iCord een uitstekende keus. Het is dat de VU+ er nog niet was toen ik de humax aanschafte, maar ik neig nu naar de VU+ (rond de € 400)
Beide ontvangers hebben 2 CI-sloten, eentje voor de CD kanalen met kaart, de andere voor het Zweedse pakket met de juiste CI-interface.


Neem nooit een CD-gecertificeerde ontvanger, voor jouw toepassing (ook voor Zweedse pakket) werkt het niet.

Schotel:
big bisat visiosat. (rond de € 150-160) Hier kunnen de drie LNB's op gemonteerd worden.
Later, als je wat meer wilt, kan daar makkelijk nog een of meerdere LNB's bij geprikt worden (voor ASTRA2, of hotbird)

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...