Ga naar inhoud


Welke lnb tegen regenstoringen.


georges

Aanbevolen berichten

Ik heb zo ongeveer alle forums afgezocht en veel gelezen en blijkbaar zijn alle merken van lnb's niet echt storingsvrij. Het kan er natuurlijk mee te maken hebben dat de schotelopstelling in zijn geheel , niet exact opgesteld staat. Wat ik probeer te vinden is de minst gevoelige LNB. en dat kan alleen

de ondervinding bepalen. Een ding moet in elk geval kunnen, Astra 1 en Astra 3 moeten met een afzonderlijke LNB ontvangen worden, dus in elk geval geen MTI-LNB gezien de grote kop.

Met dankbare groeten..

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik zou zeggen neem een alps lnb met een smalle hals effe google en je zal het vinden

andere merken zullen ook wel goed zijn

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

alps solo lnb gegevens

Input Frequency 10.7-12.575 GHz - Output Frequency 950-1950 / 1100-2150 MHz - Noise figure 0,7 dB typ. - Conversion gain 55 dB typ.

 

maximum single rod lnb

universeleextra smalle lnb extra laag ruisgetal:0.1 db

dus keuze genoeg

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste georges

Je vraag is wat verwarrend gesteld. Je schrijft:

“Wat ik probeer te vinden is de minst gevoelige LNB”

De meeste mensen zoeken juist een gevoelige lnb om zoveel mogelijk signaal te ontvangen maar gezien de titel in de kop bedoel je een lnb die het minst gevoelig is voor regen.

Elke lnb geeft iets minder signaal als er regendruppels op de kap zitten. Dit kan ook niet anders omdat elke regendruppel signaal tegenhoudt.

Van de reguliere lnb’s zijn de normale lnb’s met een 2 lambda feedhorn (zie bijlage) ofwel een kop van ongeveer 60mm het minst gevoelig voor regendruppels. Hoe kleiner de feedhorn is, dus bij de hele smalle lnb’s, wordt de regengevoeligheid steeds groter. De Inverto Multiconnect is daar een voorbeeld van met een inwendige feedhorn van slechts 22mm en een puntige kunststof behuizing waarop dus veel regendruppels kunnen zitten waar de signalen schuin doorheen moeten . De ALPS heeft in ieder geval veel minder last hiervan want die heeft een inwendige feedhorn van 27mm en is ook vlak van voren. Je kijkt immers makkelijker precies recht door een ruit waar veel regendruppels op zitten i.p.v. dat je daar helemaal schuin doorheen kijkt.

De regengevoeligheid van lnb’s met 60mm koppen zullen elkaar daarom ook nauwelijks ontlopen.

Verder schrijf je dat het geen MTI-lnb’s mogen zijn vanwege de extra grote kop die ze hebben maar ook lnb’s met 60mm koppen kun je niet op alle schotels plaatsen om de Astra 1 en 3 te ontvangen omdat ze niet dicht genoeg tegen elkaar kunnen staan.

post-60869-0-28829200-1355049990_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

Begrijp ik het goed als ik in jouw antwoord aan Georges lees, dat als het op signaal sterkte aankomt je ook kunt kiezen voor een "brede" lnb met een wat hoger ruisgetal inplaats van een smalle met een laag ruisgetal? Ik ga er in mijn veronderstelling van uit dat de omstandigheden het toelaten om twee "brede" lnb's naast elkaar te gebruiken. Ik zoek zelf een nieuwe oplossing voor onze tweede lokatie in skandinavië. Ik vervang daar een draaibare opstelling voor een vaste en maak dan gebruik van twee schotels. Een technisat voor de Thor, en een 1meter parabool voor Astra 1 en 3, ik heb de berekening niet bij de hand, maar de tangens regel en de lokatie leren mij dat ik op de rail van de 1 meter parabool, ruimte zat heb tussen de twee lnb's (meer dan 70mm) om er brede op te monteren. Is dat in mijn geval een betere optie dan voor smalle lnb's te gaan? Sneeuw-reserve is niet van belang omdat we er in dat jaargetijde sporadisch zijn.

aangepast door satencom
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste waterpas

De signaal-ruisverhouding die de fabrikanten opgeven zeggen bar weinig. Veel fabrikanten poetsen die waardes die ze opgeven behoorlijk op. Staar je op die gegevens dus niet blind. Het zijn vaak de minder bekende fabrikanten die de waardes veel mooier opgeven dan ze in werkelijkheid zijn.

70mm afstand voor Skandinavie lijkt me erg veel maar het zal zeker iets meer dan 60mm zijn. Belangrijk is te weten welke schotel je daar gebruikt en waar je ongeveer zit. Stuur eventueel een persoonlijke mail, dan reken ik het reken voor je uit. Ik doe dat niet met de tangens maar met radialen. Als je brede koppen kunt plaatsen is dat altijd beter dan smalle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat het water(regen) nogal wat problemen geeft, misschien dat dit helpt, wij doen dit als profi's al jaren met een hele grote sproeier. Koop bij de action een bus siliconenspray en spuit alles goed in. Het water en sneeuw hebben minder vat op de ondergrond en de schotel blijft drogeren schoner. Het kost maar 2 euro en je hebt er een seisoen plezier van.

Ja wat bekend is moet bekend blijven toch. Ik heb geen hersens dus ik bral maar wat in het rond. Een probleem opgelost, deel het met anderen, kunnen die het zelfde probleem ook oplossen.

 

Wave Frontier T90, 8 octo lnb's smart titanium, 8 diseqc EMP switch 8/1, panasonic P50 V10, SW 2.216: Arion 9400, Eycos 5512,VU Ultimo, Dreambox 7020.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien de lnb's moeten dienen voor Astra1 en -3 en deze krap tegen mekaar zitten, is de maximum grootte beperkt en mag de kop niet groter zijn dan die van een Inverto premium quad. Uit alles wat ik gelezen heb komt die er behoorlijk uit. Er is ook de ALPS quad. Aangezien ik op de duur door de bomen het bos niet meer zie vraag ik jullie: Welke van deze twee zou ik best nemen?

En even overspuiten met siliconenspray is nog niet zo'n slecht idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je toch allen maar deze 2 sat nodig hebt waarom neem je dan geen duo lnb

die zijn al klaar voor Astra1 en -3 vb;GTsat DUO LNB voor 85cm schotel ontvangstkop

dan heb je ze tegelijk lijkt mij handiger

Universele Quad LNB met ingebouwde DISEqC switch voor de ontvangst van

Astra19,2° E en Astra 23,5° E (4,3° graden)

U kunt 4 ontvangers of bijvoorbeeld 2 twintuners aansluiten.

Geadviseerde schoteldiameter 85cm

Diseqc mode: Astra 1 = DISEqC A / Astra 3 = DISEqC B

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn vaak de minder bekende fabrikanten die de waardes veel mooier opgeven dan ze in werkelijkheid zijn.

Het zijn altijd de minder bekende fabrikanten! Niet alleen dat, ook de bekende fabrikanten doen het (vaak) om geen business te verliezen.

Echte serieuze fabrikanten doen het niet omdat die serieuze klanten hebben die weten wat en hoe een goede LNC moet presteren voor hun toepassing. Zoals phase noise en LOF stabiliteit.

 

Omdat de de nietswetende leek er toch geen zak verstand van heeft, plakken onserieuze LNC fabrikanten (vooral uit een groot land in het verre oosten) er heel graag een sticker op met 0,1 dB want dat is doorslaggevend voor de leken en ook de verkopers in de grotere warenketens en bouwmarkten die er doorgaans ook niet veel verstand van hebben.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs IJzerbout, onderschrijf uw onderbouwing eens. Hebt u meet apparatuur. Hebt u alle dingen in huis die dit kunnen staven. Dat er verschil is in signaal, kan vele oorzaken hebben. Een klein weestandje in de uitgangsciruit kan al wel tot gevolgen hebben dat u bij de een een betere signaal hebt dan bij de andere.

 

Alle dit voorgaande kunt u pas meten, als u al die dingen open schroeft en onderzoekt wat erin zit. Hier worden zo vaak namen genoemd en dan denk ik weleens: je moest eens weten. Completa van apie hein komt ook bij de frico vandaan. Per definietie behoeft een duurdere niet altijd beter te zijn. Dan begeef u zich op een helend vlak. Denk u nu werkelijk, dat u 2 % sterkte verschil, u dit kunt zien: Belachelijk, dit is alleen maar te meten. Dit is het zelfde als dat iemand roept mijn geluidsapparatuur is zo goed, dit terwijl het geluid buiten de gehoorgrenzen zit dus niet meer hoorbaar, alleen meetbaar.

 

Meten is weten.

Ja wat bekend is moet bekend blijven toch. Ik heb geen hersens dus ik bral maar wat in het rond. Een probleem opgelost, deel het met anderen, kunnen die het zelfde probleem ook oplossen.

 

Wave Frontier T90, 8 octo lnb's smart titanium, 8 diseqc EMP switch 8/1, panasonic P50 V10, SW 2.216: Arion 9400, Eycos 5512,VU Ultimo, Dreambox 7020.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een een offset schotel hebt kun je het beste een lnb kiezen met platte voorkant. Ik bedoel daarmee dat de instraling alleen op de voorkant plaatsvindt. Hier blijven minder druppels ophangen. De druppels zijn de eigenlijke zondaars. Dus in dit geval is inverto de betere keus. Maar alps is ook zeer goed omdat de feedhorn ook maar weinig zijdelingse instraling heeft. Ik vind beide een goede keus.

aangepast door maja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...