Ga naar inhoud


Weer kans op gesmolten lnb’s.


Sprietje

Aanbevolen berichten

We zitten weer in de periode dat de zon precies achter de satellieten komt te staan. Dit noemen we de Sun Outage. Hierdoor is er kans op blokvorming en beelduitval op de satellieten omdat het signaal van de satellieten overstuurd wordt met zonneruis.

Wanneer je daar last van kunt hebben is afhankelijk van de plaats waar de schotel staat en op welke satelliet die gericht staat.

Hoe kleiner de schotel, hoe langer de periode dat je er last van kunt hebben, hoe groter de schotel, hoe korter de periode.

 

Vooral in Spanje waar de zon nog overvloedig schijnt, kan het zelfs betekenen dat lnb’s smelten door de geconcentrerde zonnestraling, zie de bijlage.

Witte schotels hebben hier veel eerder last van dan donkere schotels die het licht veel slechter reflecteren maar zelfs met een antraciet kleurige schotel zie je vandaag al een enorme lichtbundeling op je lnb’s. Het hoogtepunt van de lichtconcentratie is pas over een paar dagen.

 

Globaal genomen is het tijdstip waarop de zon precies achter de satellieten staat tussen 9.36 uur UTC, dat is 11.36 uur Europese zomertijd voor de Astra 1N (28,2 oost) in Zuid-Spanje tot 10.47 uur UTC (=12.47uur Europese zomertijd) voor de Hotbird in Zuid-Spanje tot 12.45 uur UTC in Nederland, dat is 14.45 uur Europese zomertijd.

 

Wanneer de zon precies achter de satelliet staat, is op een aantal sites te bepalen.

Voor de SES-satellieten kunt U deze site gebruiken:

http://www.ses.com/4551568/sun-outage-data

 

Om dit voor alle satellieten te bepalen, kunt U deze site gebuiken:

http://www.satellite-calculations.com/Satellite/suninterference.php

hier moet U ook de schoteldiameter invoeren.

 

Om het smelten van lnb’s in Spanje te voorkomen, zou je overdag een stuk aluminiumfolie over de lnb’s kunnen vouwen.

post-60869-0-62435600-1380887319_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik zal morgen eens een poging wagen om het verschil te meten in temperatuur precies voor de lnb die in het brandpunt van de schotel staat en de temperatuur van de lnb ernaast.

Ik zeg dus duidelijk een poging wagen want eigenlijk moet je dat meten met een optische infrarood thermometer en die heb ik niet ter beschikking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zitten weer in de periode dat de zon precies achter de satellieten komt te staan. Dit noemen we de Sun Outage. Hierdoor is er kans op blokvorming en beelduitval op de satellieten omdat het signaal van de satellieten overstuurd wordt met zonneruis.

Wanneer je daar last van kunt hebben is afhankelijk van de plaats waar de schotel staat en op welke satelliet die gericht staat.

Hoe kleiner de schotel, hoe langer de periode dat je er last van kunt hebben, hoe groter de schotel, hoe korter de periode.

 

Vooral in Spanje waar de zon nog overvloedig schijnt, kan het zelfs betekenen dat lnb’s smelten door de geconcentrerde zonnestraling, zie de bijlage.

Witte schotels hebben hier veel eerder last van dan donkere schotels die het licht veel slechter reflecteren maar zelfs met een antraciet kleurige schotel zie je vandaag al een enorme lichtbundeling op je lnb’s. Het hoogtepunt van de lichtconcentratie is pas over een paar dagen.

 

Globaal genomen is het tijdstip waarop de zon precies achter de satellieten staat tussen 9.36 uur UTC, dat is 11.36 uur Europese zomertijd voor de Astra 1N (28,2 oost) in Zuid-Spanje tot 10.47 uur UTC (=12.47uur Europese zomertijd) voor de Hotbird in Zuid-Spanje tot 12.45 uur UTC in Nederland, dat is 14.45 uur Europese zomertijd.

 

Wanneer de zon precies achter de satelliet staat, is op een aantal sites te bepalen.

Voor de SES-satellieten kunt U deze site gebruiken:

http://www.ses.com/4551568/sun-outage-data

 

Om dit voor alle satellieten te bepalen, kunt U deze site gebuiken:

http://www.satellite-calculations.com/Satellite/suninterference.php

hier moet U ook de schoteldiameter invoeren.

 

Om het smelten van lnb’s in Spanje te voorkomen, zou je overdag een stuk aluminiumfolie over de lnb’s kunnen vouwen.

Witte schotels hebben hier veel eerder last van dan donkere schotels die het licht veel slechter reflecteren.

 

Het gaat niet om het reflecteren van licht maar om het reflecteren van warmte. Daar is de coating van de schotel belangrijk. Een matte laklaag maakt de reflectie van warmte diffuus. En de LNB zal minder warm worden. Bij een hoogglanslak is het probleem beduidend groter.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs.IJzerbout

 

Ben jij wel een hoogglanzend gelakte satellietschotels tegengekomen? Ik niet.

Maar misschien zet hij zijn schotel royaal in de polish.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nee, in Nederland is de kans niet zo groot dat de lnb’s smelten, eerder kans dat ze vol water lopen maar in zonnige oorden loop je wel degelijk risico. Kijk maar eens hoe er wereldwijd voor dit fenomeen wordt gewaarschuwd:

 

 

Ik weet niet maar ik ga van wolkbreuk naar wolkbreuk hier in Spanje dus neem aan dat het dit jaar mischien meevalt?

Sprietje, bij jou dus Nederlands weer op dit moment?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar chez het over heeft maar hier aan de Costa Calida (hete kust) is het al dagenlang zonovergoten en elke middag 32 graden. Geen wonder dat het zwembadwater nog steeds 29,5 graden is zonder bijverwarming. Ik denk dat chez toch niet in het juiste deel van Spanje zit. Iedereen hier is het er over eens dat het dit jaar een erg warme nazomer is. Vorig jaar had ik het zwembad op 1 okt. dicht gedaan omdat het water 26 graden was en dat vinden we erg koud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zeg je pukje, een paar minuten per dag?

Nou op het hoogtepunt gaat het toch wel over 14 minuten per dag met een 60cm-schotel.

En dat niet alleen bij de ontvangst van je eigen schotel maar ook bij up-en downlink van zenders van providers. Niet voor niets dat in de filmpjes daar ook op gewezen wordt voor mensen die via de kabel kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar chez het over heeft maar hier aan de Costa Calida (hete kust) is het al dagenlang zonovergoten en elke middag 32 graden. Geen wonder dat het zwembadwater nog steeds 29,5 graden is zonder bijverwarming. Ik denk dat chez toch niet in het juiste deel van Spanje zit. Iedereen hier is het er over eens dat het dit jaar een erg warme nazomer is. Vorig jaar had ik het zwembad op 1 okt. dicht gedaan omdat het water 26 graden was en dat vinden we erg koud.

 

Huh...?  In mijn zwembad wordt het water afgekoeld in plaats van verwarmd. :D  :D  :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...